«H τέχνη σήμερα είναι επένδυση» Τέρρυ Σταματάρης

314
Δημιουργία του Τέρρυ Σταματάρη

 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Ο Τέρρυ Σταματάρης είναι ένας πολυπράγμων λάτρης της τέχνης που ζει μεταξύ Αθήνας και Λονδίνου.

Έχοντας εμπειρίες και προσλαμβάνουσες από τα ταξίδια του και γνωριμίες ανά τον κόσμο, έχει την ευκαιρία να θαυμάζει και να επιλέγει αξιόλογα έργα τέχνης για τους πελάτες του αλλά και για τη συλλογή του, καθώς και την οξυδέρκεια να εντοπίζει επενδυτικές ευκαιρίες.

Η ενεργή συμμετοχή του στις δημοπρασίες μεγάλων οίκων του εξωτερικού, τον βοηθούν να διαμορφώνει άποψη για την εμπορευσιμότητα των Ελλήνων καλλιτεχνών στο εξωτερικό.

Συναντήσαμε τον Τέρρυ Σταματάρη στον χώρο του στο κέντρο της Αθήνας με σκοπό να μιλήσουμε για την τέχνη γενικότερα, καθώς και για τον σχεδιασμό κοσμημάτων, μια παράλληλη δραστηριότητά του με πιστούς θαυμαστές.

– Ασχολείστε με την τέχνη πολλά χρόνια. Είστε συλλέκτης, αντικέρ, σύμβουλος τέχνης, διακοσμητής, σχεδιαστής κοσμημάτων. Μιλήστε μας για το πώς ξεκινήσατε να ασχολείστε με την τέχνη και τι σημαίνει «η τέχνη» για σας;

Τέχνη για μένα είναι η αναζήτηση του ωραίου σε οτιδήποτε είναι αυτό. Η τέχνη απαιτεί μεράκι και αγάπη για αυτό που κάνει κάποιος, είτε αυτό είναι ζωγραφική, είτε γλυπτική, είτε ο σχεδιασμός ενός κοσμήματος.

Ξεκίνησα από παιδί σαν χόμπι να ασχολούμαι με την τέχνη και σιγά σιγά άρχισα να μπαίνω στο πνεύμα και να μαθαίνω το εμπόριο. Θαύμαζα τους ωραίους πίνακες στο σπίτι της οικογένειάς μου, στα σπίτια των φίλων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Με το πέρασμα των χρόνων απέκτησα εμπειρία σε αυτό. Συμμετείχα σε δημοπρασίες και αγόραζα έργα είτε για μένα είτε συμβούλευα άλλους να τα αποκτήσουν.

– Πιστεύετε ότι υπάρχουν επενδυτικές ευκαιρίες στα έργα τέχνης; Δηλαδή στις μέρες μας κάποιος θα μπορούσε να κερδίσει χρήματα μεταπουλώντας αργότερα κάποιο έργο;

Χωρίς καμμία αμφιβολία αυτό συμβαίνει. Δηλαδή πολλοί χρησιμοποιούν την τέχνη ως επένδυση ακόμα και στις μέρες μας. Τίποτε δεν εμποδίζει ο αγοραστής ενός έργου πέρα από συλλέκτης να ’ναι και έμπορος.

– Πώς βλέπουν τους Έλληνες καλλιτέχνες στο εξωτερικό; Έχουν εμπορευσιμότητα; Πιστεύετε ότι θα βελτιωθεί η κατάσταση στον χώρο της αγοράς της τέχνης;

Διαπιστώνω ότι οι ξένοι φιλότεχνοι ή επενδυτές δεν αναγνωρίζουν την ελληνική τέχνη. Θα μπορούσα να σας αναφέρω σαν παράδειγμα ότι δύο φορές τον χρόνο στον οίκοBohemian γίνονται εκθέσεις με ελληνικά έργα και μόνο ελληνικό κοινό είναι αυτό που ενδιαφέρεται. Γενικά είμαι αισιόδοξος άνθρωπος. Πιστεύω ότι όσοι τοποθετηθούν σε έργα τέχνης, στο μέλλον θα βγουν κερδισμένοι.

 

– Πώς ξεκινήσατε να σχεδιάζετε και να φτιάχνετε κοσμήματα;

Κάποια στιγμή αισθάνθηκα ότι είχα την ανάγκη να δημιουργήσω εγώ ο ίδιος. Ξεκίνησα λοιπόν στη Γενεύη μαθήματα στον οίκο Sotheby’s και εργάστηκα αρκετό καιρό πάνω σ’ αυτό μέχρι που αποφάσισα να ξεκινήσω να παρουσιάζω τα δικά μου κοσμήματά.

Χρησιμοποιώ πολύτιμες και ημιπολύτιμες πέτρες και γυρνώ τον κόσμο να βρω ό,τι ξεχωριστό μπορώ για να προσφέρω σ’ αυτούς που επιλέγουν τα κοσμήματά μου κάτι διαφορετικό. Πολλοί ξένοι οίκοι έχουν ζητήσει να συνεργαστώ μαζί τους. Σε κάποιους απήντησα καταφατικά και σε κάποιους όχι.

Έχω συνεργαστεί με εξαιρετική επιτυχία με τους Christie’s, τους Sotheby’s, τους Bohemians και κάποιους ακόμα ανά τον κόσμο. Έχω αρνηθεί και κάποιες συνεργασίες, κυρίως για διαδικαστικούς λόγους.

 

– Είναι γεγονός ότι τα κοσμήματά σας είναι ξεχωριστά και αναγνωρίσιμα. Βάζετε υπογραφή στα κοσμήματά σας;

Είναι γεγονός ότι μου έχει ζητηθεί να υπογράφω τις δημιουργίες μου αλλά έχω αρνηθεί. Κάποιοι βάζουν στα έργα τους πιο μεγάλη υπογραφή από το μέγεθος του έργου. Εμένα δεν μου αρέσει αυτό.

Προτιμώ να αντιλαμβάνονται ότι είναι δικό μου από το σχέδιο, από τη δουλειά στα δεσίματα, από τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί. Έχω δουλέψει πολλές ώρες για να μπορέσω να δέσω πέτρες μεταξύ τους χωρίς να υπάρχει μέταλλο. Αυτή τη δουλειά θα ήθελα να την αντιλαμβάνεται αυτός που τα επιλέγει.

 

– Έχουμε παρατηρήσει ότι έχετε κοσμήματα από ακριβά υλικά, κι όμως τα έχετε σε καλές τιμές. Γιατί συμβαίνει αυτό;

Από παιδί, από τον τρόπο που μεγάλωσα έχω μάθει να εκτιμώ την ποιότητα. Έτσι και στη δουλειά μου δίνω βαρύτητα στην ποιότητα με ασυνήθιστα σχέδια και αυτό μου δίνει μεγαλύτερη ικανοποίηση. Μ’ αρέσει να εκτιμάται το προϊόν που έχω δημιουργήσει και να είναι και προσιτό στην τιμή.

 

– Θυμάστε πότε οργανώσατε την πρώτη έκθεση με τα κοσμήματά σας; Θυμάστε κάποιο περιστατικό που θα άξιζε να αναφέρουμε;

Έχω φτιάξει κοσμήματα για πολλούς διάσημους, όπως επί παραδείγματι για τη Ζιζέλ, και η χαρά που έπαιρνα απ’ όλους ήταν ανυπέρβλητη. Έρχονταν στις εκθέσεις μου και αυτό με έκανε να συνεχίσω.

Το 2002 διοργάνωσα με δική μου πρωτοβουλία στην γκαλερί Αδάμ έκθεση με τα κοσμήματά μου. Ήμουν ο πρώτος στην Ελλάδα που έκανα κάτι τέτοιο με κοσμήματα. Τότε θυμάμαι ένα περιστατικό που αξίζει να το αναφέρουμε γιατί σηματοδότησε μια φιλία. Είχε επισκεφτεί την έκθεση μια νέα κοπέλα, πολύ συμπαθητική μια-δυο φορές. Ερχόταν και κοιτούσε το ίδιο κόσμημα. «Μου αρέσει», μου είπε, «αλλά είναι ακριβό». Ήταν πολύ σικ κορίτσι από τότε. «Πάρ’ το», της είπα και ’γώ «και με πληρώνεις όταν έχεις» η κοπέλα αρνήθηκε στην αρχή, αλλά την έπεισα λέγοντάς της ότι της πάει πολύ. Τις επόμενες μέρες ερχόταν με φίλες της από το γραφείο και αγόρασαν οι περισσότερες.

Τώρα είναι στέλεχος σε μεγάλη τράπεζα και είναι και πολύ φίλη εκτός από πιστή και αγαπητή πελάτισσα.

– Διοργανώνετε εκθέσεις σας κυρίως στο εξωτερικό, στο Λονδίνο, στο Παρίσι. Πού έχετε εκθέσει ως σήμερα και ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;

Όντως! Έχω τακτικούς πελάτες σε Λονδίνο, Γενεύη, Παρίσι, Κύπρος, Οξφόρδη. Τα επόμενα σχέδιά μου είναι η χριστουγεννιάτικη έκθεση στο Λονδίνο και στην Κύπρο.

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια