Όταν η τέχνη συνάντησε την τεχνολογία στην Κίνα

Το Ταξίδι στην Άβυθο της Κεφαλλονιάς περιγράφει την προσπάθεια δύο νέων να εξιχνιάσουν ένα περιβαλλοντικό φαινόμενο

752
BEIJING METRO

Ο Γιάννης Σκουρογιάννης δημιούργησε ένα on line comic-μυθιστόρημα το οποίο διαδραματίζεται στην Κεφαλλονιά και διατίθεται στην Κίνα

Συνέντευξη του εμπνευστή της ιδέας Γιάννη Σκουρογιάννη

Στη Ζέτα Τζιώτη

 

Τι θα σκεφτόσασταν αν σας έλεγαν ότι στο μετρό του Πεκίνου, στην καρδιά του χειμώνα, εκατομμύρια στριμωγμένοι Κινέζοι παρακολουθούν από τα κινητά τους ένα κόμικς που διαδραματίζεται στην Κεφαλλονιά και προβάλλει όμορφες εικόνες από το Ιόνιο Πέλαγος;

Εμένα προσωπικά θα μου έκανε μεγάλη εντύπωση!

Και ποιος θα σκεφτόταν να δημιουργήσει και να παρουσιάσει κάτι τέτοιο;

Ο Γιάννης Σκουρογιάννης είναι ένας άνθρωπος δημιουργικός αλλά και συνάμα πολύ διορατικός. Θελήσαμε λοιπόν να μάθουμε πώς αποφάσισε να στρέψει τη δημιουργικότητά του στην Κίνα, αξιοποιώντας την εξωστρέφεια της χώρας στην παρούσα φάση.

«Έχουμε χρέος να ομορφύνουμε τη ζωή των νέων Κινέζων, των ανθρώπων που θα ορίζουν τον πλανήτη τού αύριο» είπε στην «Α».

Το σενάριο του μυθιστορήματος υπογράφει ο Γιάννης Σκουρογιάννης και την επιμέλεια ο interactive storyteller Yiming Niu. Οι Έλληνες δημιουργοί comics που συνέβαλαν στα δοκιμαστικά είναι η Δανάη Κηλαηδόνη (DaΝi), ο Μάνος Λαγουβάρδος, ο Στάθης Πετρόπουλος, η Αγγελική Σαλαμαλίκη και ο Πέτρος Χριστούλιας.

 

 

Πώς σκεφτήκατε να δημιουργήσετε ένα on line comics-μυθιστόρημα στα μανδαρινικά που θα διαδραματίζεται στο Ιόνιο και θα διατίθεται στην Κίνα;

Προσπάθησα να συνδυάσω τους στόχους της εταιρείας και τα προσωπικά μου ενδιαφέροντά με τις εξελίξεις της τεχνολογίας στον χώρο της επικοινωνίας και του πολιτισμού.

Δραστηριοποιούμαστε στον χώρο της έρευνας και ανάπτυξης νέων εργαλείων και εφαρμογών που εν ολίγοις φέρνουν κοντά τον κόσμο της τεχνολογίας με τον κόσμο της τέχνης και της πολιτιστικής κληρονομίας.

Προσωπικά πιστεύω ότι η φύση είναι το σημαντικότερο συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας, άρα καιρός να προβληθούν και άλλες περιοχές της χώρας. Έχω υιοθετήσει την Κεφαλλονιά και το Ιόνιο από το 1978.

Η Κίνα έχει αναδειχθεί στην Νο 1 χώρα τεχνολογικής ανάπτυξης στον κόσμο. Το Xian η σύγχρονη Silicon Valley της Κίνας, φιλοξενεί πολλές από τις πιο ενδιαφέρουσες start ups στον κόσμο με κρατική υποστήριξη ως και 75%.

Μια βόλτα στο μετρό του Πεκίνου θα σας εντυπωσιάσει. Στη χώρα ανακάλυψης του χαρτιού, της εκτύπωσης και του βιβλίου, κανείς δε διαβάζει πια έντυπο στο μετρό.

Η γνώση διακινείται αποκλειστικά μέσω της κινητής πλατφόρμας. Και ειδικότερα του wechat, πλατφόρμα που την χρησιμοποιούμε για την προβολή, προώθηση και ανάρτηση του κόμικς «ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΑΒΥΘΟ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑΣ».

 

Γιατί για την παρουσίαση του μυθιστορήματος επιλέξατε το κόμικς;

Το κόμικς ως γλώσσα είναι ένα πολύ προσφιλές λαϊκό μέσο οπτικής επικοινωνίας.

Απευθύνεται στον άνθρωπο της πόλης που βλέπει κινηματογράφο, παίζει video games, είναι εξωστρεφής και ανοιχτός σε νέες κουλτούρες.

Η Κίνα έχει μια πολύ μεγάλη παράδοση στο κόμικς, στο παιχνίδι (arcade) και στις τεχνολογίες. Οι Κινέζοι είναι εκπαιδευμένοι ως visual learners και λόγω της έντονα οπτικής γραφής τους.

Για εμάς τους Έλληνες, πιστεύω ότι το κόμικς ή το graphic novel είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να συνδιαλλαγούμε με έναν πολιτισμό με τόσο διαφορετικούς κώδικες από τους δικούς μας.

Και φυσικά το κόμικς είναι πιο φτηνό στην παραγωγή από οποιοδήποτε άλλο μέσο οπτικοακουστικής επικοινωνίας.

 

Με ποια κριτήρια έγινε η επιλογή του καλλιτέχνη;

Η επιλογή του Έλληνα δημιουργού κόμικς βασίστηκε στην έρευνα που κάναμε μέσα στην Κίνα.

Τον Αύγουστο του 2001, στο πλαίσιο της μεγαλύτερης έκθεσης βιβλίου της Ασίας, τους προτείναμε 5 από τους καλύτερους Έλληνες δημιουργούς.

Θέλαμε να δούμε αν οι κινέζοι είναι ανοιχτοί και σε άλλα στυλ κομικς εκτός του παραδοσιακού μάνγκα (manga) που παραδόξως έχει τις καταβολές του στο γιαπωνέζικο κόμικς.

Η τελική επιλογή θα ανακοινωθεί αρχές Οκτώβρη 2017.

 

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για την πλοκή της ιστορίας;

Το κόμικς παραδοσιακά ελκύει νέους ηλικιακά αναγνώστες. Το εφηβικό κόμικς στη σύγχρονη Κίνα είναι πολύ διαδεδομένο.

Κατ’ αρχάς επειδή τα κινητά απαγορεύονται στα σχολεία οι νέοι μαθητές διαβάζουν, εναλλακτικά, κόμικς. Επίσης στο κόμικς και στον κινηματογράφο, και ειδικά στο animation, υπερισχύουν τα αρχέτυπα της οικογένειας και της φιλίας, δύο θεματολογίες πολύ προσφιλείς στους Κινέζους.

Η σχέση φανταστικού και ρεαλιστικού ελκύει την εφηβική φαντασία και περιέργεια. Η ταύτιση των νέων με εξωπραγματικούς ήρωες-μυθικές οντότητες αποτελεί συνηθισμένο μέσο απόδρασης από την καθημερινότητα.

Η ιστορία εξελίσσεται στη σύγχρονη εποχή, στην Κεφαλλονιά, και αφορά στη φιλία δύο νέων αγοριών, του Γουάνγκ Ιν και του Γεράσιμου.

Εφηβικό μυθιστόρημα ενηλικίωσης, το ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΑΒΥΘΟ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑΣ περιγράφει την προσπάθεια δύο νέων ανθρώπων να εξιχνιάσουν ένα περιβαλλοντικό φαινόμενο που ταλανίζει το νησί στα μέσα του καλοκαιριού.

Ντετέκτιβ στόρι με αρκετά στοιχεία επιστημονικής φαντασίας, το ΤΑΞΙΔΙ αγγίζει οικουμενικά θέματα, όπως παγκοσμιοποίηση, ανεκτικότητα του διαφορετικού, οικογένεια, φιλία, σχέση ανθρώπου και περιβάλλοντος.

Ταυτόχρονα, μέσα από την πειραματική πολυμορφική φόρμα του το ΤΑΞΙΔΙ θέτει ερωτήματα για το τι συνιστά σήμερα αφήγηση και πώς προσλαμβάνουμε τις εικόνες.

 

 

Μιλήστε μας για την εταιρεία που παρουσίασε αυτή την ιδέα και τις δραστηριότητές της;

Η μη κερδοσκοπική ΑΛΑΣ PLAYFUL MEDIA, με έδρα το Ελληνικό, ασχολείται από το 1998 με τη σχέση τεχνολογίας και πολιτισμού, στον χώρο της έρευνας, της παραγωγής τέχνης και της εκπαίδευσης.

Συνδυάζοντας το φυσικό με το εικονικό, το υλικό με το ψηφιακό, το low με το high budget, το low tech με το high tech, η ΑΛΑΣ εστιάζει στην ανάπτυξη των παιδαγωγικών δυνατοτήτων που προτείνει η διαδραστική σχέση ανθρώπου και περιβάλλοντος μέσα από τη χρήση της τεχνολογίας.

Για ποιους λόγους επιλέξατε να δραστηριοποιηθείτε στην αγορά της Κίνας;

Οι επενδύσεις στη εγχώρια βιομηχανία της Εικονικής Πραγματικότητας (Ε.Π.) είναι ασύλληπτες, και πάντα με τη σημαντική αρωγή του κινεζικού κράτους.

Η Ε.Π. είναι μια πολύ νέα γλώσσα υπό διαμόρφωση.

Πρώτοι οι Κινέζοι επιμένουν να επενδύουν, με αποτέλεσμα να έχουν δημιουργήσει μια όαση για έρευνα στην Εικονική και Επαυξημένη Πραγματικότητα.

Η επένδυσή τους αποβλέπει στην εξέλιξη συστημάτων με άμεση εφαρμογή στον χώρο της εκπαίδευσης, της ιατρικής, του στρατού, του πολιτισμού, της δημοσιογραφίας και, φυσικά, της ψυχαγωγίας.

Αυτή τη στιγμή μόνο στην Κίνα δραστηριοποιούνται 300 εταιρείες με στόχο την εξέλιξη της μάσκας VR.

Ταυτόχρονα, η διείσδυση των social media στην Κίνα είναι καθολική.

Νομίζω ότι η Ελλάδα, η χώρα που γέννησε το Δράμα, μπορεί να παίξει έναν πολύ σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση αυτής της νέας γλώσσας. Μας αρέσει να λέμε ιστορίες, είμαστε γεννημένοι παραμυθάδες…

Τέλος, μεγάλος αριθμός Κινέζων τουριστών επισκέπτεται την Ευρώπη. Αναλογικά όμως πολύ μικρός την Ελλάδα.

Αυτό πρέπει σύντομα να αλλάξει.

 

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τις ιδιαιτερότητες που έχετε εντοπίσει στην αγορά αυτή;

Οι ιδιαιτερότητες είναι πολλές αλλά όχι αξεπέραστες. Σημαντικό να πούμε ότι η σύγχρονη Κίνα έχει στραμμένο το βλέμμα της στη Δύση ψάχνοντας το νέο της πρόσωπο.

Όπως και με εμάς τους Έλληνες, παλιότερα, πριν 50 χρόνια, μια σκιά φόβου και αγκύλωσης συνοδεύει αυτή τη νέα τάση. Είναι λογικό. Καθώς σήμερα τα πράγματα τρέχουν πιο γρήγορα από ποτέ προσθέστε και την αναμενόμενη σύγχυση στο «κοκτέιλ».

Εν κατακλείδι, η γλώσσα, η νοοτροπία, ο φόβος του διαφορετικού χαρακτηρίζουν την κινέζικη ιδιοσυγκρασία, ειδικά στα μη αστικά κέντρα. Αναμενόμενο. Γιαυτό και το αφήγημα προσέγγισης πρέπει να προσαρμοστεί στη γλώσσα τους. Μέσα από έρευνα, κατανόηση, φαντασία, και διμερή προσέγγιση.

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια