Χωρίς συμφωνία για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα οδεύουν στο Eurogroup κυβέρνηση- θεσμοί

257

«Χαμένοι στην μετάφραση» εμφανίζονται κυβέρνηση και θεσμοί, δεδομένου ότι πηγές των δανειστών δεν επιβεβαίωναν χθες το βράδυ ότι υφίσταται συμφωνία για το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης, όταν την ίδια στιγμή ανώτατα κυβερνητικά στελέχη εξέφραζαν την εκτίμηση ότι η συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο (staff level agreement) με τους θεσμούς θα έχει σχεδόν ολοκληρωθεί έως το Eurogroup της 20ης Μαρτίου.

Η κυβερνητική πλευρά όταν αναφέρεται σε staff level agreement αναφέρεται σε συμφωνία για το σύνολο των πολιτικών που καλείται να υλοποιήσει η Ελλάδα έως το 2018. Δεδομένου ότι πλέον το ΔΝΤ αναγνωρίζει πως μετά τη δημοσιονομική υπεραπόδοση του 2016 (πλεόνασμα άνω του 3%) το δημοσιονομικό κενό του 2018 δεν υφίσταται, δηλαδή δεν πρέπει να ληφθούν πρόσθετα μέτρα για να υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% το 2018, αυτή η υπαναχώρηση του Ταμείου γεφυρώνει το χάσμα που υπήρχε μέχρι πρόσφατα εντός των θεσμών και καθυστερούσε την αξιολόγηση.
Ωστόσο, η συμφωνία για τα δημοσιονομικά μεγέθη έως το 2018 δεν οδηγεί αυτομάτως και σε staff level agreement. Αυτό διότι για να υπάρξει μια τελική συμφωνία για την Ελλάδα θα πρέπει εκτός από τα μεγέθη του 2018 να αποσαφηνιστούν οι παρεμβάσεις που θα οδηγήσουν μεσοπρόθεσμα, δηλαδή τουλάχιστον έως το 2021 σε πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ. Δηλαδή να υπάρξει προνομοθέτηση για τη μείωση του αφορολογήτου και τη μείωση των συντάξεων. Αυτοί άλλωστε οι δημοσιονομικοί στόχοι θα πρέπει να περιληφθούν στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021 που η κυβέρνηση θα πρέπει να καταθέσει στη Βουλή ως προαπαιτούμενο για να κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση.
Από πηγές των δανειστών ξεκαθαρίζεται πως δεδομένου ότι η εκταμίευση οποιασδήποτε δόσης προς την Ελλάδα έχει συνδεθεί και με τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα, η τελική συμφωνία αφενός θα πρέπει να βασίζεται στα μετρά που θα περιλαμβάνει το αναθεωρημένο Μνημόνιο (Memorandum of Economic and Financial Policies -MEFP) του Ταμείου, αφετέρου προϋποθέτει πως θα υπάρξουν από την πλευρά της ευρωζώνης αποφάσεις τόσο για το ύψος των μεσοπρόθεσμων πρωτογενών πλεονασμάτων, όσο και αποφάσεις για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους.
Το Μνημόνιο του ΔΝΤ (MEFP) είναι ως κείμενο πιο «απαιτητικό» από αυτό των Ευρωπαϊκών θεσμών (MoU) δεδομένου ότι σε αυτό καταγράφονται οι παρεμβάσεις στις οποίες θα πρέπει να προχωρήσει η Ελλάδα σε φορολογία, ασφαλιστικό και εργασιακά, τομείς που η κυβέρνηση δεν περιλαμβάνει σε αυτό που αποκαλεί συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο. Αυτή η διαφορά – η οποία επιβεβαιώνεται και από την πλευρά της κυβέρνησης- δείχνει πως δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο ένα staff level agreement έως το Eurogroup της 20ης Μαρτίου.
Πιο απλά, αν και η κυβέρνηση -με τη βούλα των θεσμών- θα εμφανιστεί στο Eurogroup και θα πει πως είναι συνεπής με όλες τις υποχρεώσεις της έως το τέλος του προγράμματος (Αύγουστος 2018) και θα ζητήσει από τους Ευρωπαίους να τηρήσουν το δικό τους κομμάτι της συμφωνίας (μείωση πλεονασμάτων, μείωση χρέους), αυτό δεν σημαίνει πως η ευρωζώνη θα αποδεχθεί πως η προσπάθεια της Ελλάδος επαρκεί για να προχωρήσει το Eurogroup στο επόμενο βήμα.

Οι σημερινές διαπραγματεύσεις

Σήμερα Τετάρτη θα συνεχιστούν οι συζητήσεις κυβέρνησης – θεσμών σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων για τα 4-5 θέματα που παραμένουν ανοικτά και θα ακολουθήσει συζήτηση σε επίπεδο επικεφαλής στις 3 το μεσημέρι για τα δημοσιονομικά και τον εξωδικαστικό μηχανισμό.
Τα τεχνικά κλιμάκια έχουν παραδώσει ήδη από χθες στην ελληνική διαπραγματευτική ομάδα και στους Ντέλια Βελκουλέσκου, Ντέκλαν Κοστέλο, Φραντσέσκο Ντρούντι και Νικόλα Τζιαμαρόλι κοστολογημένες παρεμβάσεις και σενάρια για τη μείωση συντάξεων και αφορολόγητου, αλλά και για τα αντισταθμιστικά μέτρα.
«Στη συνάντηση θα συζητηθεί το μείγμα πολιτικής. Έχουν τα νούμερα από τα κλιμάκια και διαπραγματευτούν για το μείγμα που θα ακολουθηθεί», ανέφερε στο CNN Greece στέλεχος που μετέχει στις συναντήσεις και το οποίο παραδέχθηκε πως το ΔΝΤ κρατά σκληρή στάση επιδιώκοντας το τελικό πακέτο να φέρει την υπογραφή του.
Στη βάση αυτή το Ταμείο είναι αμετακίνητο στην ανάγκη μείωσης της ασφαλιστικής δαπάνης, αρχής γενομένης από το 2019. Εξοικονόμηση 1% του ΑΕΠ επιδιώκεται από τη μείωση του αφορολόγητου θέμα το οποίο απασχολεί κυβέρνηση και θεσμούς ως προς το πως θα κατανεμηθούν τα βάρη και πως θα αναμορφωθεί η κλίμακα φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων.
Την ίδια στιγμή το ΔΝΤ δεν αποδέχεται τη δυνατότητα περαιτέρω εξοικονομήσεων στα υπουργεία όπως την εμφανίζει η κυβέρνηση στην επισκόπηση δαπανών (Spending Review). Στην κυβέρνηση θεωρούν πως από το Spending Review μπορεί να υπάρξει εξοικονόμηση δαπανών υπουργείων και φορέων έως και 10% αρχής γενομένης από το 2018, προκειμένου πόροι ύψους 500 εκατ. ευρώ περίπου να χρησιμοποιηθούν για κοινωνική πολιτική και μείωση των φόρων. Το ΔΝΤ αναγνωρίζει ως εφικτή μια πολύ μικρότερη εξοικονόμηση δαπανών.
Αλλά και στα αντισταθμιστικά μέτρα το ΔΝΤ προτάσσει τη μείωση της εταιρικής φορολογίας, όταν η κυβέρνηση θέτει ως προτεραιότητα τη μείωση του ΕΝΦΙΑ και τη μείωση της φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων.

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια