Χρήστος Κονταρούδης: «Η τέχνη εκφράζει τα γεγονότα»

Ο Χρήστος Κονταρούδης, με αφορμή την ομαδική έκθεση «Migration», που έλαβε χώρα στο Christiane Peugeot στο Παρίσι, μίλησε στην εφημερίδα «Axia News» για το φλέγον ζήτημα του προσφυγικού και όχι μόνο

319
Ο Χρήστος Κονταρούδης

Στο φλέγον ζήτημα της μετανάστευσης, ήταν αφιερωμένη  η έκθεση με τον ομώνυμο τίτλο (Migrartion-Μετανάστευση), που  έλαβε χώρα,  στο Christiane Peugeot στο Παρίσι, το Φεβρουάριο που πέρασε. Είκοσι τέσσερις καλλιτέχνες από όλον τον κόσμο, με διαφορετικές κουλτούρες, πολιτισμικό υπόβαθρο, διαφορετικές τεχνικές και διαφορετικό τρόπο ζωής, κλήθηκαν να καταθέσουν τον προβληματισμό τους πάνω στο φλέγον θέμα της μετανάστευσης. Η έκθεση, που διήρκεσε μέχρι τις 26 Φεβρουαρίου, παρουσίασε έργα αρκετών Ελλήνων εικαστικών. Έλαβαν μέρος οι: Χρήστος Κονταρούδης, Κώστας Ευαγγελάτος, Γιώργος Ανδρούτσος, Γιώργος Δερμεντζής, Δημήτρης Δημητρακάκος, Χριστίνα Κασαπά, Άννη Καλτσίδου, Κωνσταντίνος Πάτσιος, Μανώλης Ρομαντζής.

Συνέντευξη στην Ειρήνη Πιτσόλη

Ο εικαστικός Χρήστος Κονταρούδης έχει δημιουργήσει αρκετά έργα με θέμα τη μετανάστευση. Συμμετείχε στην έκθεση με το έργο «L’ immigration de 1892 jusqu’ à aujourd’ hui», το οποίο βραβεύτηκε πέρσι στο Grand Palais. Τον συναντήσαμε και μας μίλησε για την έκθεση, για το φλέγον θέμα της μετανάστευσης και για τις συμμετοχές του σε άλλες εκθέσεις στη Γαλλία και στην Ελλάδα.

– Μιλήστε μας για τη συμμετοχή σας στην έκθεση «Migration». Πώς προέκυψε; Συμμετέχετε με το έργο «Limmigration de 1892 jusqu’ à aujourdhui», το οποίο βραβεύτηκε πέρυσι στο Grand Palais;

 – Η συμμετοχή μου στην έκθεση MIGR ART ION, μια δημιουργία λέξης που εμπεριέχει τη λέξη «migration» και τη λέξη «art», οργανώνεται στον υπέροχο πολιτιστικό / εκθεσιακό χώρο Christiane Peugeot στο Παρίσι, από τη Melkart Gallery, η οποία επίσης εδρεύει στο Παρίσι, με τη συμμετοχή πολλών καλλιτεχνών, όπως ζωγράφων, γλυπτών, φωτογράφων, ποιητών, μουσικών και συγγραφέων με θέμα την τοποθέτησή τους στη μετανάστευση, που τα τελευταία χρόνια έχει πάρει τη δυναμική του τυφώνα. Στην έκθεση αυτήν συμμετέχω με έναν πίνακα ο οποίος το 2015 εκτέθηκε στο Σαλόνι των Γάλλων Καλλιτεχνών στο πλαίσιο της ART CAPITAL, που οργανώνεται κάθε χρόνο στο Grand Palais και στην οποία συμμετέχουν Γάλλοι καλλιτέχνες και ελάχιστοι ξένοι, μετά από έγκριση επιτροπής 24 κριτών. Τόσο το θέμα όσο και η τεχνική του έργου ήταν η αιτία να συμπεριληφθεί στα έργα προς βράβευση, αλλά και να δοθεί αντίστοιχη δημοσιότητα.
Η επιτροπή κριτών του εκθεσιακού χώρου Christiane Peugeot και της Melkart Gallery προφανώς είχε γνώση του έργου μου και με τίμησε με την πρόσκληση να το εκθέσω σε αυτή την εκδήλωση που οργανώνει. Η διάρκεια της έκθεσης θα είναι 2-26 Φεβρουαρίου.
Το έργο αυτό είναι ένα πολύπτυχο που αποτελείται από 19 πίνακες και δημιουργήθηκε από εκτεταμένη έρευνα πάνω στο παγκόσμιο θέμα της μετανάστευσης. Στην ουσία, το έργο είναι μια αφηγηματική ιστορία του δράματος που έχει τυλίξει διαχρονικά όλον τον πλανήτη, αλλά λόγω χώρου, χωρίς όμως να παραγνωρίζει τις απαρχές της παγκόσμιας μετανάστευσης, αρχίζει από το 1892, τότε που επίσημα καταγράφηκε ο πρώτος μετανάστης στο Ellis Island της Νέας Υόρκης με την ιρλανδικής καταγωγής 17χρονη Annie Moore, και καταλήγει στις μέρες που σήμερα βιώνουμε τόσο στη Μεσόγειο όσο και στις χώρες της Μέσης Ανατολής. Φοβάμαι ότι το δράμα αυτό δεν θα έχει τελειωμό. Για αυτή την έκθεση έχει ήδη δοθεί μεγάλη δημοσιότητα στα γαλλικά μέσα ενημέρωσης.

«Μιλάμε συνέχεια για τους μετανάστες που έρχονται στην Ελλάδα και πολύ λιγότερο για τους Έλληνες που φεύγουν»

– Παράλληλα, θα συμμετέχετε και σε άλλες εκθέσεις αυτή την περίοδο. Ποιες θα είναι και με ποια έργα συμμετέχετε;

– Ταυτόχρονα με αυτή την έκθεση, είχα την τιμή να επιλεγώ και πάλι εφέτος και μετά από έγκριση της 24μελούς επιτροπής κριτών της Societe des Artistes Français στο Grand Palais στο πλαίσιο της ART CAPITAL, 14-19 Φεβρουαρίου, με ένα έργο, επίσης με τα τεκταινόμενα στην εποχή μας, με τίτλο «Δόξα vs Απληστία» (Gloire v/s Avidite). Είναι ένα έργο real-surreal, το οποίο θα συνοδεύεται με κείμενο που θα εξηγεί τα σημεία προς ανάλυση του πίνακα. Μετά την έκθεσή του, όταν θα έχω και τις πληροφορίες από την αντίδραση τόσο των κριτών όσο και των επισκεπτών, θα αναφερθώ λεπτομερώς στο έργο αυτό. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι ο αριθμός των επισκεπτών σχεδόν κάθε χρόνο σε αυτή την έκθεση υπερβαίνει τους 40.000 και θεωρείται δε το μεγαλύτερο εικαστικό γεγονός διεθνώς. Παράλληλα, συμμετέχω σε μια έκθεση εν εξελίξει, στην «Athens Energy 2017», που διοργανώνεται από το European Centre for Architecture Art and Design, σε έναν υπέροχο εκθεσιακό χώρο (Μητροπόλεως 74, στην Πλάκα) και η διάρκειά της είναι 7/1-19/2. Συμμετέχω με τρία έργα μου, που επίσης αναφέρονται στη σύγχρονη εποχή με τα αντίστοιχα μηνύματα.

Η αφίσα της έκθεσης «Migrartion»

 

– Η μετανάστευση είναι ένα θέμα που σας αγγίζει ιδιαίτερα, καθώς, όπως παρατηρούμε, την έχετε αναλύσει πάρα πολύ στο έργο σας. Ποια είναι η γνώμη σας για το μεταναστευτικό ζήτημα όπως το ζούμε στην Ελλάδα τού σήμερα;

– Η μετανάστευση είναι ένα θέμα το οποίο με συνοδεύει από την παιδική μου ηλικία. Η μητέρα μου ήταν πρόσφυγας από τη Σμύρνη το 1922, τριάντα χρόνια όμως μετά, και όταν ήμουν μικρό παιδί, φύγαμε από την Ελλάδα για να βρούμε την τύχη μας στην Κένυα, και από ατύχημα ξεμείναμε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, όπου ο πατέρας μου δημιούργησε περιουσία, την οποία όμως 10 χρόνια αργότερα χάσαμε έπειτα από εθνικοποίηση του εργοστασίου το οποίο είχε δημιουργήσει, και επιστρέψαμε στην Ελλάδα με μία βαλίτσα. Είμαι λοιπόν σε θέση να καταλάβω σε βάθος το δράμα το οποίο βιώνει κάθε άνθρωπος ο οποίος αφήνει τη γενέτειρά του για να βρει την τύχη του σε κάποια άλλη χώρα, πολλές φορές σκληρή και αφιλόξενη. Πρόσφατα, δε, ο υιός μου αρχιτέκτων μηχανικός, με τον οποίο διατηρούσαμε μαζί αρχιτεκτονικό γραφείο, γιατί είμαι και εγώ αρχιτέκτων πολεοδόμος, αναγκάστηκε να φύγει για τη Νέα Υόρκη, λόγω της κρίσης ιδιαίτερα στο επάγγελμα των αρχιτεκτόνων και μηχανικών. Ευτυχώς βρήκε άμεσα και πολύ καλά τον δρόμο του. Δεν παύει, όμως, να είναι μετανάστης.

Μιλάμε συνέχεια για τους μετανάστες που έρχονται στην Ελλάδα και πολύ λιγότερο για τους  Έλληνες που φεύγουν. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι την περίοδο της κρίσης περισσότεροι από 450.000  Έλληνες επιστήμονες απογύμνωσαν τον τόπο μας. Χάσαμε ανεπανόρθωτα το απαραίτητο δυναμικό για την όποια ανόρθωση της οικονομίας και του πολιτισμού μας. Για την αναπλήρωσή του μόνο στο ίδιο αριθμητικό αποτέλεσμα θα χρειαστούμε κατά την εκτίμησή μου 20-30 χρόνια, αν αύριο τα πράγματα αλλάξουν.

«Το εικαστικό μου έργο περιλαμβάνει πολυποίκιλα και ευχάριστα θέματα, απλώς δεν θα πάψω ποτέ να συμπληρώνω τη συλλογή μου με έργα που προβάλλουν τον προβληματισμό των ανθρώπων και την επικαιρότητα»

Πώς πιστεύετε ότι μπορούν να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα ρατσισμού και ξενοφοβίας, που ολοένα αυξάνονται στη χώρα μας;

– Σχετικά με το ερώτημά σας για τα ξενοφοβικά και γενικά τα ρατσιστικά φαινόμενα που παρουσιάζονται στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, μπορώ να πω ότι δεν κατακρίνω ούτε τους μεν ούτε του δε. Ανάλογα με τα βιώματα του κάθε ατόμου δημιουργούνται συμπεριφορές, που μπορεί να είναι θετικές ή αρνητικές. Το πρόβλημα της μετανάστευσης μπορεί να λυθεί μόνο στην πηγή του. Το να δεχθούν η Ευρώπη ή η Αμερική 1 ή 2 ή και 10 εκατομμύρια μετανάστες δεν λύνει πρόβλημα, όταν μόνο σε έναν χρόνο ο πληθυσμός των χωρών που παράγουν το φαινόμενο αυξάνεται κατά 80 εκατομμύρια. Ο πλανήτης χρειάζεται πολιτικούς με όραμα, με θάρρος, με ανιδιοτέλεια, και πολύ φοβάμαι ότι αυτά είναι που λείπουν από όσους κυβερνούν τον κόσμο.

Το έργο «Δόξα vs Απληστία», με το οποίο ο Χρήστος Κονταρούδης συμμετέχει στην Art Capital στο Grand Palais.

– Η Τέχνη ενώνει τους λαούς. Θεωρείτε ότι μπορεί να περάσει ηχηρά μηνύματα σχετικά με το θέμα της μετανάστευσης;

– Η Τέχνη πάντα εξέφραζε και εκφράζει τα γεγονότα. Από τις σπηλαιογραφίες μαθαίνουμε τη ζωή των πρώτων ανθρώπων, από εκεί και πέρα η Τέχνη πάντα μας δίδασκε την ιστορία και την καθημερινότητα. Ο κάθε καλλιτέχνης είτε είναι ζωγράφος, γλύπτης, ποιητής ή μουσικός εκφράζει το εσώψυχό του, το οποίο δεν μπορεί παρά να προέρχεται από τα εξωτερικά ερεθίσματα που έχει, και ανάλογα με την ψυχοσύνθεσή του να δημιουργεί. Προς αποφυγή παρερμηνειών, το εικαστικό μου έργο περιλαμβάνει πολυποίκιλα και ευχάριστα θέματα, απλώς δεν θα πάψω ποτέ να συμπληρώνω τη συλλογή μου με έργα που προβάλλουν τον προβληματισμό των ανθρώπων, και την επικαιρότητα. Άλλωστε, αυτό το θεωρώ υποχρέωσή μου ως επιστήμων, καλλιτέχνης και πολίτης αυτού του κόσμου. Το έργο και το βιογραφικό μου φαίνονται στο σάιτ www.christos-k.com.

 Who is who

O Χρήστος Κονταρούδης είναι αρχιτέκτονας και πολεοδόμος από το 1968. Έχει συνεργαστεί με πέντε διεθνείς συμβουλευτικές επιχειρήσεις, σε έργα σε εθνική κλίμακα σε τρεις ηπείρους. Άρχισε να ζωγραφίζει πολύ νωρίς. Στην εφηβεία του ήταν ένας καλός σχεδιαστής, και ύστερα από την πρόταση του καθηγητή του επέλεξε να γίνει αρχιτέκτονας. Το 1962 παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής κοντά στον Κωστή Ηλιάδη, γνωστό καλλιτέχνη στην Ελλάδα όσο και στο Παρίσι την περίοδο 1930 έως 1933. Στη Σχολή Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ της Αθήνας διδάχθηκε ελεύθερο σχέδιο από τον καθηγητή Τάκη Μάρθα, και γλυπτική από τον Λάζαρο Λαμέρα (1913-1998). Τα έργα του είναι εμπνευσμένα από φυσικά και μεταφυσικά τοπία, από τις εκφράσεις της καθημερινότητας και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι σε αυτήν, από την τεχνολογία, καθώς και από τους φόβους, τις ελπίδες και τα συναισθήματα που τα ανθρώπινα όντα βιώνουν την κάθε στιγμή της ζωής τους.

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια