Φάκελος Ελληνικό

Του Σπύρου Σταθάκη

1726

Μετά από καθυστερήσεις μηνών, επιχειρείται το ξεμπλοκάρισμα του σχεδίου ανάπλασης και αξιοποίησης του παλαιού αεροδρομίου του Ελληνικού.

Πρόκειται αναμφισβήτητα για το μεγαλύτερο επενδυτικό project στο πλαίσιο του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων που έχει κληθεί να φέρει εις πέρας το ΤΑΙΠΕΔ. Ένα έργο το οποίο όχι μόνο θα έχει σημαντικά οφέλη για την ελληνική οικονομία, αλλά θα βελτιώσει ριζικά το αστικό περιβάλλον, δίνοντας νέα πνοή στο κορεσμένο πλέον Λεκανοπέδιο της Αττικής. Και όμως, η μεγάλη επένδυση στο παλαιό αεροδρόμιο του Ελληνικού έχει βαλτώσει εδώ και δύο ολόκληρα χρόνια, αφού ο σχετικός διαγωνισμός ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 2014!

Από τότε, ζήσαμε πολλά επεισόδια στο σίριαλ αυτό. Καθυστερήσεις, ολιγωρίες, διαπραγματεύσεις επί διαπραγματεύσεων και πάνω από όλα σωρεία αντιδράσεων ενάντια στο σχέδιο αξιοποίησης του καλύτερου ίσως φιλέτου του Δημοσίου. Το ζήτημα είναι πρωτίστως πολιτικό. Χρειάζονται δηλαδή ισχυρές πολιτικές αποφάσεις για να ξεπεραστούν όλοι οι σκόπελοι και κυρίως να καμφθούν οι αντιδράσεις, οι οποίες σε μεγάλο βαθμό έχουν και αυτές πολιτική χροιά.

Αλλά για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, στο παρασκήνιο της όλης υπόθεσης κρύβεται και μια ανελέητη σύγκρουση επιχειρηματικών συμφερόντων. Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η μεγαλύτερη αστική επένδυση στη χώρα μας ακόμη να μην έχει προχωρήσει, την ώρα μάλιστα που η ελληνική οικονομία χρειάζεται μεγάλες επενδύσεις προκειμένου να ξεφύγει από τον φαύλο κύκλο της ύφεσης και της υπερχρέωσης. Πώς, αλήθεια, η Αθήνα θα μετατραπεί σε ισχυρό τουριστικό προορισμό όταν κάποιοι μάχονται με μανία τέτοια φιλόδοξα επενδυτικά σχέδια;

Κάτι έχει αρχίσει να κινείται

Τέλος πάντων, για να μην είμαστε απαισιόδοξοι, φαίνεται ότι τα πράγματα έχουν αρχίσει να ξεμπλοκάρουν. Σε αυτή τη θετική εξέλιξη καίριο ρόλο έπαιξε η εντυπωσιακή στροφή της κυβέρνησης στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων και ευρύτερα της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας. Θυμίζουμε ότι ειδικά ο ΣΥΡΙΖΑ, όταν ήταν στην αντιπολίτευση, είχε καταγγείλει τη διαδικασία του διαγωνισμού για το Ελληνικό ως παράνομη και το προσχέδιο σύμβασης που είχε υπογραφεί μεταξύ της Lamda Development και της πρώην διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ το 2014 ως αποικιοκρατικού χαρακτήρα.

Τώρα όμως, θέλουν δεν θέλουν στην Κουμουνδούρου και στο Μέγαρο Μαξίμου, είναι υποχρεωμένοι να ολοκληρώσουν την ιδιωτικοποίηση. Ο λόγος είναι απλός. Όπως γράφαμε την προηγούμενη εβδομάδα, στο τρίτο μνημόνιο υπάρχει η σαφής δέσμευση ότι η κυβέρνηση πρέπει να ολοκληρώσει περίπου 20 επιλεγείσες δράσεις του ΤΑΙΠΕΔ, που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας που έχει καταρτίσει το Ταμείο, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της συμφωνίας με τους δανειστές. Μεταξύ αυτών των δράσεων είναι η απεμπλοκή της μεγάλης επένδυσης στο Ελληνικό. Άλλωστε, στον κρατικό προϋπολογισμό έχουν εγγραφεί σχετικά έσοδα 340 εκατ. ευρώ.

Από τη στιγμή λοιπόν που αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, λύνονται στην ουσία τα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να τρέξει τις διαδικασίες και να υπάρξει επανεκκίνηση του μεγάλου αυτού επενδυτικού project. Βέβαια, το ξεμπλοκάρισμα της αξιοποίησης του Ελληνικού δεν σημαίνει αυτομάτως ότι θα αρχίσουν σύντομα τα έργα. Θα χρειαστεί ακόμη πολύς χρόνος για την οριστική διευθέτηση διαδικασιών, εγκρίσεων κ.λ.π. μέχρι να ξεκινήσει η ανάπλαση. Είναι θετικό όμως το γεγονός ότι, σε πολιτικό επίπεδο τουλάχιστον, υπάρχει η βούληση πλέον να υλοποιηθεί η επένδυση στο Ελληνικό.

Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η υπόθεση

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι από στόματος του υπουργού Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτου, ακούστηκε ότι μέχρι το φθινόπωρο αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι συζητήσεις της κυβέρνησης με τον υποψήφιο επενδυτή για την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού. Απαντώντας πρόσφατα σε σχετική ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου στη Βουλή, ο κ. Τσακαλώτος επισήμανε ότι με το που θα ολοκληρωθούν οι σχετικές συζητήσεις θα κατατεθεί στη Βουλή επικαιροποιημένη σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του επενδυτή.

Επίσης, έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες για την εκκένωση του ακίνητου από όλους τους χρήστες δημόσιους φορείς και ιδιώτες που ήταν εγκατεστημένοι στην περιοχή. Από τους 69 χρήστες που ήταν εγκατεστημένοι (44 δημόσιοι και 25 ιδιώτες) έχει απομακρυνθεί το μεγαλύτερο μέρος των ιδιωτών και μεγάλο μέρος των δημόσιων φορέων. Στο άμεσο προσεχές διάστημα θα δρομολογηθεί η απομάκρυνση και των υπολοίπων και θα γίνει η μετεγκατάστασή τους. Τέλος, ο κ. Τσακαλώτος σημείωσε ότι στο αμέσως χρονικό διάστημα θα πρέπει να δρομολογηθεί η διαδικασία για την έκδοση άδειας λειτουργίας καζίνου στην περιοχή.

Είναι ενδεικτικό, εξάλλου, το γεγονός πως από τον Νοέμβριο του 2015 υπάρχει συντονιστής έργου από την κυβέρνηση στο project του Ελληνικού. Πρόκειται για τον Δημήτρη Τσιλιμίγκα, στενό συνεργάτη του υπουργού Επικρατείας, Αλέκου Φλαμπουράρη. Θεωρητικά, λοιπόν, οι υπάρχουσες εκκρεμότητες θα πρέπει να έχουν διευθετηθεί έως τον Νοέμβριο του 2016. Επειδή όμως υπήρξε μηδενική πρόοδος ως προς την υλοποίηση των προαπαιτουμένων το προηγούμενο διάστημα, στην καλύτερη περίπτωση οι γραφειοκρατικές ενέργειες που απαιτούνται για να ξεκινήσει η υλοποίηση του μεγαλύτερου έργου ανάπλασης στην Ευρώπη, του Ελληνικού, θα ολοκληρωθούν μέχρι τέλη άνοιξης – αρχές καλοκαιριού 2017, όπως εκτίμησε η διοίκηση της Lamda Development κατά την προγραμματισμένη ενημέρωση αναλυτών στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Τι απομένει λοιπόν να γίνει; Θα πρέπει κατ’ αρχάς να έχει ολοκληρωθεί η επικαιροποίηση της συμφωνίας ΤΑΙΠΕΔ – Lamda Development. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειώσουμε ότι οι προτιμητέοι επενδυτές έχουν δεχθεί να υπάρξουν συμπληρωματικές / διορθωτικές τροποποιήσεις, προκειμένου να εξυπηρετηθούν κυρίως οι όμοροι δήμοι. Όμως, το σύνολο της σύμβασης δεν μπορεί να τροποποιηθεί ριζικά, από τη στιγμή μάλιστα που έχει εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση είχε δεσμευτεί να παρουσιάσει τις αλλαγές στο επενδυτικό σχέδιό της για το Ελληνικό μέχρι το τέλος Απριλίου, αλλά όλα δείχνουν ότι θα πάμε σε νέα, μικρή έστω, καθυστέρηση.

Σε κάθε περίπτωση, από τη στιγμή που υπάρξει επικαιροποίηση της συμφωνίας, τα επόμενα βήματα είναι: Πρώτον, να μεταβιβαστούν τα εμπράγματα δικαιώματα από το Δημόσιο στην Ελληνικό Α.Ε. Δεύτερον, να μεταφερθούν οι φορείς που βρίσκονται σήμερα στην έκταση. Τρίτον, να επεξεργαστεί και να κυρώσει η Βουλή τη σύμβαση παραχώρησης. Τέταρτον, να καταρτιστεί Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ). Στη συνέχεια θα πρέπει να εκδοθεί και το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, και φυσικά να εκδοθούν οι υπουργικές αποφάσεις που απαιτούνται για την εφαρμογή του σχεδίου ολοκληρωμένης ανάπτυξης, ενώ υπενθυμίζουμε και την προκήρυξη του ανεξάρτητου δημόσιου διαγωνισμού για τη χορήγηση άδειας καζίνου. Εάν και εφόσον όλες οι παραπάνω προαπαιτούμενες δράσεις ολοκληρωθούν μέχρι την άνοιξη του 2017, καλώς εχόντων των πραγμάτων τα έργα μπορεί να ξεκινήσουν μέσα στο καλοκαίρι του 2017.

Ένα έργο πνοής για την Αττική

Ας δούμε, τώρα, τι περιλαμβάνει το σχέδιο ανάπλασης και αξιοποίησης του Ελληνικού. Κατ’ αρχάς, σε καθαρά οικονομικό επίπεδο το τίμημα ήταν 915 εκατ. ευρώ για το 100% των μετοχών της «Ελληνικό Α.Ε.». Το 33% του ποσού αυτού καταβλήθηκε άμεσα με την ολοκλήρωση της συμφωνίας και το υπόλοιπο εντός 10 ετών, σύμφωνα με τους όρους της σχετικής σύμβασης. Ειδικότερα, 300 εκατ. ευρώ ήταν η προκαταβολή, 200 εκατ. ευρώ θα πληρωθούν έπειτα από δέκα χρόνια και τα 415 εκατ. ευρώ στο μεσοδιάστημα. Από εκεί και πέρα, επιπλέον του τιμήματος, η εταιρεία αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου κόστος ύψους 1,25 δισ. ευρώ, που απαιτείται για έργα δημοσίου συμφέροντος (μερική υπογειοποίηση της λεωφόρου Ποσειδώνος, δίκτυα ρεύματος-ύδρευσης κ.ά.) και για τη δημιουργία του μητροπολιτικού πάρκου των 2.000 στρεμμάτων που θα δημιουργήσει εντός του Ελληνικού.

Η προσφορά δεσμεύει τους επενδυτές με εγγυητικές επιστολές για την καταβολή του τιμήματος και ποινικές ρήτρες για την υλοποίηση επένδυσης, ύψους τουλάχιστον 5,7 δισ. ευρώ.

Πολύ σημαντικό, εξάλλου, στοιχείο της συμφωνίας είναι ότι προβλέπεται και συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου με ποσοστό 30% στα μελλοντικά κέρδη του επενδυτή για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης των 99 ετών, εφόσον η σωρευτική αποδοτικότητα της επένδυσης (IRR) ξεπεράσει το 15%. Επίσης, δεν έχουν υπολογιστεί οι φόροι που θα προκύψουν για το Δημόσιο, οι οποίοι αναμένεται να ξεπεράσουν τα 2 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση και σε πλήρη ανάπτυξη του έργου. Εφόσον τώρα οι γραφειοκρατικές διαδικασίες ολοκληρωθούν και το έργο ξεκινήσει, θα γίνουν επενδύσεις ύψους 2 δισ. ευρώ μέσα στην πρώτη μόνο πενταετία. Συνολικά πρόκειται να γίνουν για την ανάπλαση και αξιοποίηση του Ελληνικού επενδύσεις υψηλής προστιθέμενης αξίας άνω των 7 δισ. ευρώ.

Στο επενδυτικό project προβλέπεται ένα ευρύ φάσμα χρήσεων και λειτουργιών που περιλαμβάνουν τουρισμό, αναψυχή, κατοικία, κέντρα και θερμοκοιτίδες επιχειρήσεων, εμπορικές λειτουργίες, διοίκηση και γραφεία, πολιτισμό και αθλητισμό, καθώς και περιβαλλοντικές υποδομές. Θα υπάρχουν συνολικά περί τα 1.500 περίπου στρέμματα κοινόχρηστων χώρων (κοινόχρηστο πράσινο, πλατείες, δρόμοι, πεζόδρομοι, οδοί ήπιας κυκλοφορίας, παιδικές χαρές) και κοινωφελών χρήσεων / εγκαταστάσεων (σχολεία, αθλητικές εγκαταστάσεις, χώροι κοινωνικών υποδομών, πολιτιστικά κτίρια κ.λ.π.). Η προτεινόμενη, με βάση την τεχνική πρόταση, κάλυψη θα είναι αρκετά μικρότερη από 35%, που προβλέπεται στον ν. 4062/2012. Συγκεκριμένα, θα υπάρχει συνολική κάλυψη περίπου 700.000 τ.μ. έναντι 2.100.000 τ.μ επιτρεπόμενης κάλυψης. Η δόμηση θα είναι πολύ πιο ήπια σε σύγκριση με τους γειτονικούς δήμους. Οι μέσοι συντελεστές δόμησης σε όλους τους παραπάνω δήμους είναι σχεδόν διπλάσιοι.

Συνολικά τα 2/3 της συνολικής έκτασης (4.300 στρέμματα σε σύνολο 6.000) θα καλύπτονται από χώρους πρασίνου και ελεύθερους γενικώς χώρους. Πιο συγκεκριμένα, το ενιαίο Μητροπολιτικό Πάρκο των 2.000 στρεμμάτων συνδυάζεται λειτουργικά και αρμονικά με τα 1.000 στρέμματα των κοινόχρηστων χώρων που προκύπτουν από τις πολεοδομούμενες ζώνες και με τα 1.300 στρέμματα των ακαλύπτων χώρων των δομήσιμων γηπέδων. Στην ουσία δημιουργείται το μεγαλύτερο αστικό παράκτιο πάρκο της Ευρώπης με έκταση διπλάσια από αυτήν του Πριγκιπάτου του Μονακό (1.960 στρ.). Συγκριτικά με άλλα πάρκα, η έκταση του νέου πάρκου θα ισούται με περίπου ενάμισι Hyde Park Λονδίνου ή με ενάμισι Central Park Νέας Υόρκης. Εννοείται ότι το πάρκο αυτό θα είναι προσβάσιμο και ανοικτό σε όλους τους πολίτες.

Επίσης, θα δημιουργηθεί ένα παράκτιο μέτωπο της έκτασης του Ελληνικού μήκους 3 χλμ., ένας μοναδικός προορισμός όχι μόνο για τους κατοίκους των όμορων περιοχών, αλλά και για ολόκληρο το Λεκανοπέδιο, με ελεύθερη πρόσβαση για όλους ανεξαιρέτως. Στο μέτωπο αυτό θα περιλαμβάνονται και νέες δημόσιες πλαζ κολύμβησης στην παραλία του Αγίου Κοσμά. Τέλος, υπάρχει ένα ολοκληρωμένο πλάνο αξιοποίησης της ολυμπιακών εγκαταστάσεων και της μετατροπής τους σε πόλους έλξης για τους επισκέπτες. Σύμφωνα με την επενδυτική πρόταση, τα ολυμπιακά έργα όχι μόνο θα διατηρηθούν, αλλά θα μετεξελιχθούν έτσι ώστε να διασφαλίζεται η βιωσιμότητά τους μέσα στο νέο Μητροπολιτικό Πάρκο του Ελληνικού.

 Τα οφέλη για την οικονομία, και τα συμφέροντα που θέλουν να μπλοκάρουν το έργο

Το πόσο σημαντικό είναι, τώρα, το εν λόγω έργο για τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας μας φαίνεται και από την εκτίμηση ότι κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού, της εκτέλεσης και της λειτουργίας της ανάπτυξης έργου θα δημιουργηθεί υψηλότατος αριθμός νέων θέσεων εργασίας, περίπου 50.000 με 70.000. Σύμφωνα με επικαιροποιημένη μελέτη του ΙΟΒΕ, η επένδυση στο Ελληνικό, πέραν των σημαντικών αλλά μη απτών επιδράσεων (αξιοπιστία, πολιτισμός κ.λ.π.), αναμένεται να ενισχύσει το ΑΕΠ κατά 2%. Ειδικότερα, μόνο για την πρώτη δεκαετία το ΑΕΠ υπολογίζεται ότι θα είναι υψηλότερο κατά 1,2% από αυτό που θα ήταν αν δεν είχε πραγματοποιηθεί το έργο. Επίσης το ΙΟΒΕ, μελετώντας την εξέλιξη των βασικών μακροοικονομικών μεγεθών την περίοδο 2016-2031, καταλήγει στα εξής συμπεράσματα: Στο τέλος της περιόδου οι επενδύσεις θα είναι κατά 2,5% υψηλότερες από το επίπεδο της βάσης. Σε αυτό θα συμβάλλει και το γεγονός ότι η πραγματοποίηση του επενδυτικού προγράμματος αξιοποίησης της περιοχής δίνει ένα ισχυρό σήμα στις διεθνείς αγορές ότι η Ελλάδα είναι μια ασφαλής και αξιόπιστη χώρα προσέλκυσης μεγάλων άμεσων ξένων επενδύσεων. Οι εξαγωγές και εισαγωγές θα είναι υψηλότερες κατά 2,8%.

Το πιο σημαντικό είναι πως στο τέλος της περιόδου, το 2031, θα έχουν δημιουργηθεί ενδογενώς περίπου 63.000 νέες θέσεις εργασίας. Στις νέες αυτές θέσεις εργασίας θα πρέπει να προστεθούν και κάποιες που οφείλονται στη λειτουργία των εγκαταστάσεων. Επίσης, με τη μεταβίβαση του 100% των μετοχών του Ελληνικού στον ανάδοχο όταν υπογραφεί η σύμβαση, αποφεύγεται η απώλεια περίπου 16.000 θέσεων εργασίας, λόγω των μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής που θα έπρεπε να ληφθούν για να υποκαταστήσουν το δημοσιονομικό όφελος της μεταβίβασης. Έτσι, η συνολική επίδραση στην απασχόληση από την κατασκευή και λειτουργία του έργου εκτιμάται ότι θα ξεπερνά τις 70.000 νέες θέσεις εργασίας. Το αποτέλεσμα είναι ότι η ενίσχυση του ΑΕΠ αναμένεται συνολικά να φτάσει το 2% περίπου.

Αυτό το έργο πολεμούν!

Και όμως, φαίνεται ότι κάποιοι απλώς προσπερνούν αυτά τα τεράστια οφέλη και επιμένουν με μένος το έργο να μην προχωρήσει. Σαν να μην τους ενδιαφέρουν η ανάπλαση και η αναβάθμιση της περιοχής, οι χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν, οι επενδύσεις δισ. ευρώ που θα πραγματοποιηθούν, συμβάλλοντας στην έξοδο της εθνικής μας οικονομίας από την κρίση. Επιθυμούν μόνο να μην προχωρήσει η μεγαλύτερη αστική επένδυση στη χώρα, που θα βελτιώσει ριζικά το αστικό περιβάλλον της Αττικής και θα καταστήσει την Αθήνα ελκυστικό τουριστικό προορισμό.

Πολλά συμφέροντα κρύβονται πίσω από αυτές τις αντιδράσεις. Κατ’ αρχήν πολιτικά και τοπικιστικά συμφέροντα που διακατέχονται από ιδεολογικές εμμονές. Φανταστείτε ότι ακόμη και σήμερα υπάρχουν στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ που εναντιώνονται στην αξιοποίηση. Και για αναφέρουμε μόνο μία περίπτωση, τον Νοέμβριο του 2015 21 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσαν ερώτηση προς τους αρμόδιους υπουργούς Οικονομικών και Περιβάλλοντος-Ενέργειας με την οποία ζητούσαν, μεταξύ άλλων, να πληροφορηθούν «αν θεωρούν νόμιμη τη διαδικασία του διαγωνισμού και το προσχέδιο σύμβασης που έχει υπογραφεί μεταξύ της Lamda Development και της πρώην διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ το 2014. Εάν όχι, σε τι ενέργειες προτίθενται να προβούν ώστε να υπάρξει αποκατάσταση της νομιμότητας και απονομή ευθυνών σε τυχόν παρανομήσαντες;

Αλλά, φυσικά, υπάρχουν και επιχειρηματικά συμφέροντα που δεν θέλουν να προχωρήσει το έργο, στο πλαίσιο των άγριων ανταγωνισμών στον επιχειρηματικό χώρο, και έχουν φουντώσει την περίοδο της οικονομικής κρίσης; Δεν προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι έχει στοχοποιηθεί μόνο η Lamda Development του Ομίλου Λάτση; Μα στο επενδυτικό project συμμετέχουν και εταιρείες-μεγαθήρια, όπως η Αl Maabar, που είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες real estate στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Βορείου Αφρικής, και θυγατρική άλλης εταιρείας η οποία ελέγχεται από το κρατικό fund του Αμπου Ντάμπι, καθώς και η κινεζική Fosun, με έδρα τη Σανγκάη, με πολυεθνική δραστηριότητα στους τομείς της βιομηχανίας, των επενδύσεων, της διαχείρισης περιουσίας και των ασφαλειών. Γιατί για αυτούς δεν λένε τίποτα, άραγε;

Δεν ξεχνάμε, φυσικά, τον νυν υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη, μεγάλο πολέμιο της επένδυσης στο Ελληνικό, ο οποίος ως πρόεδρος του ΤΕΕ είχε εκπονήσει μελέτη για το θέμα, υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων ότι η αξία της έκτασης είναι τριπλάσια σε σχέση με αυτήν που συμφωνήθηκε. Σε αυτή τη μελέτη είχαν στηριχθεί, εξάλλου, οι πολέμιοι της επένδυσης. Κατ’ αρχάς το ΤΑΙΠΕΔ είχε απαντήσει εμπεριστατωμένα στο «πόρισμα Σπίρτζη», σημειώνοντας πως η αποτίμηση είναι μια σύνθετη υπόθεση, διότι σήμερα το Ελληνικό είναι μια έκταση εκτός σχεδίου πόλεως, χωρίς υποδομές αστικής ανάπτυξης, όπου όμως, σύμφωνα με τον Ν. 4062, επιτρέπονται στο μέλλον να αναπτυχθούν δεκάδες χρήσεις γης.

Επιπλέον, το Ελληνικό είναι ένα παλαιό αεροδρόμιο και απαιτεί σημαντικές δαπάνες για την αποκατάστασή του ως «οικοπέδου» προς ανάπτυξη. Ενδεικτικά, σημειώνεται ότι το κόστος αποξήλωσης των αεροδιαδρόμων, ανακύκλωσης της τεράστιας ποσότητας υλικών που θα εξαχθούν και της αναγέννησης του εδάφους που έχει μολυνθεί από την κηροζίνη των αεροπλάνων επί δεκαετίες, ξεπερνά τα 200 εκατ. ευρώ. Το τίμημα λοιπόν προέκυψε τελικά ως αποτίμηση της γης αντιστοιχεί πρακτικά στο καθαρό κέρδος που θα είχε ένας επενδυτής αν υλοποιούσε αυτό το σχέδιο ανάπτυξης, που μεγιστοποιεί την αξία του ακινήτου, έχοντας πληρώσει το κόστος της επένδυσης και το χρηματοοικονομικό του κόστος, δηλαδή το κόστος των ιδίων και δανειακών κεφαλαίων που θα απαιτηθούν για την υλοποίηση της επένδυσης.

Αλλά το μεγαλύτερο «άδειασμα» ήρθε από την νυν ηγεσία του ΤΕΕ. Πρόσφατα, σε συνέντευξή του ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Στασινός, κατέθεσε προτάσεις για να προχωρήσει το έργο της αξιοποίησης του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό, διευκρινίζοντας παράλληλα πως ουδέποτε τα αρμόδια όργανα του Επιμελητηρίου υιοθέτησαν μελέτη για το εν λόγω έργο. Η μελέτη που χρησιμοποιήθηκε ήταν μια μελέτη δύο επιστημόνων, η οποία είχε ανατεθεί από το ΤΕΕ αλλά ποτέ δεν υιοθετήθηκε από οποιοδήποτε όργανο διοίκησης του ΤΕΕ!

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια