Τις δηλητηριώδεις αναθυμιάσεις του «φθηνού», του άναρθρου, του ματαιόδοξου τις εισπνέω μαζί με τον άγγελό μου – Αλεκος Κυραρίνης

Ο εικαστικός Αλέκος Κυραρίνης μιλάει στο axiaplus με αφορμή την έκθεση «Αγγελοφάνεια» στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Εγκαίνια: Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου 2017, ώρα 18:00-20:00

433
Έργο Αλέκου Κυραρίνη

 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Χρόνια τώρα ο εικαστικός Αλέκος Κυραρίνης έχει το βλέμμα του στραμμένο στον «Άγγελο» Η αγγελική μορφή έρχεται στο έργο του, άλλοτε ευλογώντας μια κοπέλα, άλλοτε κατακεραυνώνοντας έναν δράκο ή με κάποιο άλλο τρόπο. Από την αρχαιότητα ως την πρωτοχριστιανική τέχνη, ο δημιουργός αξιοποιεί και μετασχηματίζει πρότυπα φτερωτών μορφών για να αποδώσει ανθρωπομορφικά, το άυλο, το αόρατο των αγγέλων.

Είκοσι πέντε έργα του Κυραρίνη με αυτή τη θεματολογία φιλοξενούνται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο από τις 11 Δεκεμβρίου έως τις 31 Ιανουαρίου. Τα έργα αυτά παρουσιάζουν γλυπτές φτερωτές μορφές από τους μινωικούς φτερωτούς δαίμονες ως την Ηώ, τη Νίκη, τον Έρωτα και τους Ερωτιδείς, τον Ύπνο και τον Θάνατο, τον Ζέφυρο, τον Βορέα και τους άλλους ανέμους, όλοι τους αποτυπωμένοι στα έργα της αρχαιότητας.

Εκτός από τον άγγελο, ο Κυραρίνης αποδίδει μικρούς δαίμονες, για τους οποίους αντλεί μορφικά στοιχεία από το ζωικό βασίλειο –τίγρεις, λέοντες–, όπως τους συναντούμε σε μοτίβα των ελληνιστικών χρόνων. Με εικοσάχρονη σχεδόν πείρα από αυτή τη σπουδή, ο εικαστικός καταθέτει μια αισθητική πρόταση για τον «Άγγελο», μπολιασμένη στην παράδοση με σύγχρονο χαρακτήρα.

Την επιμέλεια της έκθεσης θα αναλάβει ο ιστορικός τέχνης Γιώργος Μυλωνάς

Το axiaplus συνάντησε τον εικαστικό λίγο πριν τα εγκαίνια της έκθεσης του και συνομίλησε μαζί του για τη πίστη, τη θρησκεία, τη σημασία του χρώματος στο έργο, καθώς και την έκθεση των έργων στο χώρο του μουσείου.

Αλέκος Κυραρίνης

Η νέα σας έκθεση γίνεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, με τίτλο «Αγγελοφάνεια…». Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τη θεματολογία και τα έργα της έκθεσης;

 Στα περισσότερα από τα έργα εικονίζεται ένας άγγελος, ο οποίος κατακεραυνώνει δαίμονες – δράκους. Στη βυζαντινή και λαϊκή μας παράδοση ο δράκος είναι ο δαίμων, είναι το κακό το οποίο παρασύρει στα πάθη.

Ο Άγιος Γεώργιος νικά τον δράκο, θριαμβεύει απέναντί του. Έτσι κι εγώ παραθέτω έναν άγγελο ή έναν άγιο ο οποίος νικά το κακό, νικά τον δράκο . Ο άγγελος ως υπέρμαχος της ζωής και κατά την επίκλησή μας, μας απαλλάσσει από τα πάθη ώστε να μην καταδικαστούμε στην εμπάθεια και τέλος στην απώλεια. Αν παρατηρήσει κανείς την εικονογραφική αποτύπωση του δράκου στη ζωγραφική μου θα προσέξει πως μορφικά ο δράκος ποτέ δεν αποτελεί το απροσπέλαστο φόβητρο. Μάλιστα θα μπορούσε κανείς να πει ότι το κακό σ’ έναν βαθμό μοιάζει με το καλό. Ίσως γιατί και το κακό από το καλό εκπηγάζει.

Η εικονοποιεία του δράκου στη ζωγραφική μου αφορά και επαφίεται της σχέσης γοητείας και τρόμου όπως συναντάται στη λαϊκή μας παράδοση όπου το κακό δηλώνεται ζοφερό αλλά παρουσιάζεται κομψά και με μέτρο από την ελληνική φύση οριοθετημένο. Στον μεταπτωτικό κόσμο το καλό και το κακό συνυπάρχουν.

Ο Θεός παραχωρεί κάποιο πεδίο δράσης στον δαίμονα ως το καταλληλότερο εργαλείο του Αγωνοθέτη, κατά το ψυχικό μας αγώνισμα. Σε ένα αγώνισμα, ακόμα και στο πιο απλό παιχνίδι, το σημαντικότερο είναι οι αδιαπραγμάτευτοι κανόνες, εδώ δημιουργείται η ανάγκη λοιπόν κατανοήσεως του ορίου ανάμεσα σε ό,τι διαυγές από τη ζωή και σε ό,τι ευκρινές από τον θάνατο.

Γιατί τον θάνατο ως ζόφο και τη ζωή ως ζητούμενο διαπραγματεύεται πάντα ο άνθρωπος όταν αγωνίζεται στη ζωή του, και πάντα επείγον είναι.

 

Έργο Αλέκου Κυραρίνη

Ποια η σημασία του χρώματος στα έργα σας;

Κατά τη δημιουργία των έργων μου χρησιμοποιώ το άσπρο, το κόκκινο και το μαύρο. Είναι χρώματα φορτισμένα αρχετυπικά με την έννοια της ζωής, υποδηλώνουν τη συμμετοχή και τον κίνδυνο. Το μπλε ή το πράσινο δίνουν στη ζωγραφική μία ρομαντική διάσταση την οποία δεν θέλω. Τα άρωμα που αναδύεται από τη χρήση αυτών των χρωμάτων και τον συνδυασμό τους σε τίποτα δεν στερείται από μία πλήρη γκάμα χρωμάτων, απλώς δίνουν την αίσθηση ενός κόσμου οργανωμένου με κανόνα λιτό και όσο το δυνατόν ευγενή.

 

Η πίστη και η θρησκεία λειτουργεί για σας ως πηγή έμπνευσης;

Φυσικά, πάντα όμως μέσα από έναν ειρμό πρωτίστως ηθικό και δευτερευόντως αισθητικό. Η ζωγραφική ως υπόδειγμα ζωής και στάσης του καλλιτέχνη παραπέμπει σε οράματα και μορφές γνωστές αλλά και ανεξιχνίαστες. Η καλή τέχνη έχει σκοπό μεταβολίζοντας δεδομένα της ζωής να δημιουργήσει αισθητική και όχι επιφανειακά να την αναπαράγει.

Ο ζωγράφος αναζητά έναν ειρμό και έναν κανόνα ώστε τα δεδομένα αυτού του κόσμου να προβάλλονται στην ελάχιστη εικονοποίηση αλλά στη μέγιστη έννοιά τους. Αυτή την προσπάθεια κάνω κι εγώ και μπορώ να πω αυτό το βάσανο της μεταβολής του ηθικού σε αισθητικό κόσμο περιλαμβάνει εδώ και χρόνια και τον άγγελό μου ως έμβλημα. Τις δηλητηριώδεις αναθυμιάσεις του «φθηνού», του άναρθρου, του ματαιόδοξου τις εισπνέω μαζί με τον άγγελό μου. Μπορεί να αναρωτηθεί κανείς εάν ταυτίζομαι με τον άγγελο ή με τον δράκο. Η ζωγραφική ως εκδήλωση της ζωής και ως μέσον αυτογνωσίας και ολοκλήρωσης με διδάσκει μέρα με την ημέρα πως σαν πνευματική μονάδα κινούμαι ανάμεσα στους δύο ρόλους.

Ξορκίζω τον δαίμονα συγκρατώντας όμως μία θερμοκρασία και ένα φυσικό νου που δεν αφορά την κακότητα αλλά τη σήμανση της ζωής μέσα από την αναγκαιότητα του πάθους. Τότε μόνο, ανάμεσα στον κίνδυνο της απώλειας και την αρετή, υπάρχει σ’ έναν ανθρώπινο βαθμό η ενότητα. Καταμαρτυρώ πάντως ότι μέσω της ζωγραφικής επιζητώ την ελπίδα όπως μεταφράζεται σε αξία και παρηγοριά.

Συνηθίζω να λέω ότι ζωγραφίζοντας προσπαθώ να μην πεθάνω πριν πεθάνω. Η τέχνη αυτή και ο δράκος που παραμονεύει ως αλληγορία και ως συνείδηση με ξυπνούν από το λήθαργο της ρηχής και παρανοημένης ζωής. Ο δράκος λειτουργεί ως το σύμβολο της μαλθακότητας και της αναβολής όσον αφορά τα ηθικά μεγέθη που διαπραγματεύομαι.

 

Πώς αισθάνεστε που τα έργα σας εκθέτονται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, έναν χώρο που φιλοξενεί τους αρχαιολογικούς θησαυρούς του τόπου μας;

 Τον χώρο αυτόν επισκεπτόμουν ως φοιτητής, θαύμαζα τα έργα και ζωγράφιζα. Έκανα σπουδές και με τις ώρες ξεχνιόμουνα. Μέσα στον χώρο αυτόν εισπνέεις αέρα συνείδησης, βιώνεις τον κόσμο από την περίφημη ακμή του ως και την παρακμή του.

 

Έργο Αλέκου Κυραρίνη

 

Info

  • «Αγγελοφάνεια» ΑΛΕΚΟΣ ΚΥΡΑΡΙΝΗΣ

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Πατησίων 44, Αθήνα

Επιμέλεια: Γιώργος Μυλωνάς

  • Εγκαίνια: Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου 2017, ώρα 18:00-20:00
  • Διάρκεια έκθεσης: 11/12/2017 -31/01/2018
  • Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα 13:00 – 20:00 / Τρίτη – Κυριακή 09:00 – 16:00 τηλ. επικοινωνίας: 213214 4856 -4858, www.namuseum.gr

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια