«Ταξίδι στον βυθό της μνήμης» Παύλος Σάμιος

2762

Συναντήσαμε τον Παύλο Σάμιο στο εργαστήριό του στο κέντρο της Αθήνας σ’ ένα εμβληματικό νεοκλασικό κτίριο. Υπερδραστήριος και ευρηματικός όπως πάντα ο καλλιτέχνης είναι έτοιμος να  παρουσιάσει  τις νέες του δημιουργίες  στη Ρόδο και στην Κεφαλονιά, προετοιμάζοντας ταυτόχρονα και κάποιες άλλες δραστηριότητες.

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Πιο συγκεκριμένα, η έκθεση στη Ρόδο τον Ιούνιο αποτελεί την πρώτη μεγάλη έκθεση του καταξιωμένου ζωγράφου στο νησί των Ιπποτών.

Η δουλειά αυτή με τίτλο «Από τον βυθό της μνήμης» εγκαινιάζεται στις 16 Ιουνίου, θα διαρκέσει ως τα μέσα Σεπτεμβρίου,  στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ροδίων και παρουσιάζεται σε τρεις ενότητες.  Αναδεικνύει τις τάσεις της ελληνικής ζωγραφικής και διηγείται μέσω της τέχνης τη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας των τελευταίων 100 και πλέον χρόνων.

Στη δε Κεφαλονιά ο καλλιτέχνης παρουσιάζει εκθέματα με καλοκαιρινή και δροσερή θεματολογία. Ο τίτλος της έκθεσης είναι «Το ταξίδι» και παραπέμπει τον θεατή σε καλοκαιρινές αποδράσεις. Θέματα γεμάτα θάλασσα, καλοκαιρινά φρούτα, ηλιόλουστα τοπία παρουσιάζονται στην Κεφαλονιά και συγκεκριμένα στο θέατρο «Κέφαλος» από τις 8 Ιουλίου έως τις 5 Αυγούστου.  Ο Παύλος Σάμιος μίλησε στην «axia news» για την αξιόλογη δουλειά που πρόκειται να μας παρουσιάσει.

Ο Παύλος Σάμιος με το έργο του «Η ζωοφόρος του Παρθενώνα» στο εργαστήριο του

 –  Κύριε Σάμιε, τι θα παρουσιάσετε στην έκθεσή σας στη Ρόδο;

 Είμαι χαρούμενος που θα κάνω έκθεση σ’ αυτό το νησί και ακόμα πιο πολύ με συγκινεί ο χώρος.  Η έκθεση θα γίνει στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου και συγκεκριμένα στη Νέα Πτέρυγα Νεστορίδειου Μελάθρου. Για να την ολοκληρώσω χρειάστηκαν επτά ολόκληρα χρόνια δουλειάς και χαίρομαι πολύ που  τώρα «ταξιδεύει» και στην όμορφη Ρόδο.   Η θεματολογία μου κινείται γύρω από τη διαχρονική γυναικεία μορφή και αποτελείται από τρεις ενότητες.

 

 –  Έχετε χωρίσει αυτή την έκθεση, όπως μας αναφέρατε, σε τρεις ενότητες. Θα θέλατε να μας μιλήσετε γι’ αυτές;

Πρόκειται για έργα ερωτικά – και όχι μόνο.  Στην πρώτη ενότητα έργων της έκθεσης αποκαλύπτεται η  ιδιαίτερη σχέση  που αναπτύσσει ο ζωγράφος με το μοντέλο, με τη γυναίκα.  Η σχέση αυτή εμπεριέχει ερωτισμό που δεν πρέπει να ολοκληρώνεται. Θέλω να πω ότι ο ζωγράφος δεν πρέπει να αναπτύσσει σεξουαλική σχέση με το μοντέλο του γιατί τότε το δημιουργικό πάθος που αντικατοπτρίζεται στο έργο εξανεμίζεται.   Είναι προτιμότερο αυτό  να παραμένει στη ζωγραφική και η μαγεία της ζωγραφικής έμπνευσης που γεννά στον ζωγράφο η θέα του μοντέλου του να διακρίνεται μόνο στο έργο.  Όλοι οι ζωγράφοι πριν από μένα, όλοι ανεξαιρέτως έχουν καταγράψει αυτή τη μαγική σχέση με το μοντέλο τους,  από τον Βελάσκεθ έως τον Κουρμπέ και στις μέρες μας ο Πικάσο. Ασταμάτητα μας έδωσαν εικόνες από τις πιο προσωπικές τους στιγμές, που μόνοι τους, ολομόναχοι βρέθηκαν μπροστά στην ίδια τη ζωγραφική για μεγάλα χρονικά διαστήματα ξεκινώντας από το κινητήριο ερέθισμα, το οποίο τους έδωσε το μοντέλο τους. Στα έργα μου αυτά κινούμαι νοητά στα ατελιέ κορυφαίων δασκάλων της τέχνης και δημιουργώ ένα νέο δικό μου έργο, που σας παρουσιάζω.  Στη δεύτερη ενότητα της δουλειάς μου ασχολούμαι με έργα της  κυκλαδικής εποχής, αποδεικνύοντας το πόσο διαχρονικό σύμβολο είναι το γυναικείο γυμνό, αυτό το αιώνιο σύμβολο ερωτισμού και δημιουργίας.  Στην τρίτη ενότητα είναι τα δικά μου έργα, θα μπορούσα να πω. Κάνω μια μικρή αναδρομή στη δουλειά μου και δίνω στον θεατή μια αντιπροσωπευτική εικόνα της πορείας μου στην τέχνη.

 –  Θα θέλατε να αναφερθείτε ενδεικτικά σε μερικούς από τους πίνακές σας;

 Για να γίνω πιο σαφής και να καταλάβετε το πλαίσιο που δούλεψα, σας αναφέρω ενδεικτικά ότι ο έρωτας είναι το κυρίαρχο στοιχείο αυτής της δουλειάς Έχω χρησιμοποιήσει σε κάποιο έργο μου ως φόντο τις «Από τον βυθό της μνήμης» του Πάμπλο Πικάσο πάνω σ’ αυτό έχω ζωγραφίσει σύγχρονες Αφροδίτες. Παρουσιάζω τις Αγίες του Έρωτα, ένα σύγχρονο γυμνό και την Αφροδίτη της Μήλου. Παρουσιάζω επίσης μια σειρά από έξι έργα, στην οποία αναφέρομαι στο σύγχρονο γυμνό στα εργαστήρια των ζωγράφων της Αναγέννησης, των Ογκίστ Μανέ, Τιτσιάνο, Ζαν Ογκίστ Ντομινίκ Ενγκρ, Τζορτζόνε.  Σε κάποιο άλλο παρουσιάζω τον Πάμπλο Πικάσο την εποχή που ζωγράφιζε τους «χορευτές», όταν έφτασε στο Παρίσι να κάνει έρωτα με την κοπέλα που αγαπούσε σε σχέδιο δικό του. Επίσης έχω και τον εαυτό μου στην τελευταία ενότητα. Θα ήθελα να αναφέρω ότι τα έργα αυτά είναι κυρίως μεγάλων διαστάσεων, περίπου δύο μέτρα τα μεγάλα, καθώς επίσης ότι  την επιμέλεια της έκθεσης έχει η ιστορικός τέχνης Αθηνά Σχινά.

 

–  Ποιες επιρροές γενικότερα πιστεύετε ότι έχετε δεχτεί στη δουλειά σας;

–  Είναι γεγονός ότι η εποχή που με έχει επηρεάσει περισσότερο είναι η βυζαντινή, μιας και έχω ασχοληθεί πολύ μαζί της από μικρός, πριν τη Σχολή Καλών Τεχνών. Η γαλλική σχολή επίσης μου έχει δώσει πολλά, εννοώ τον ιμπρεσιονισμό.  Από τον 20ό αιώνα ο πρώτος που με τράνταξε στα 17 μου χρόνια ήταν ο Πικάσο. Νομίζω ότι αυτόν τον κουβαλάω μέσα μου ως αντίβαρο για το πού πρέπει να φτάσω ως καλλιτέχνης.  Πολλά χρωστάω επίσης στους δασκάλους μου, τον Νίκο Νικολάου, που με δίδαξε να βλέπω τα μυστικά των αρχαίων Ελλήνων, και τον Γιάννη Μόραλη, που με έμαθε τα περί φωτός, τα περί της σύνθεσης και όλα τα τερτίπια της ζωγραφικής σε ό,τι αφορά τη μοντέρνα τέχνη και τις προεκτάσεις της.

 –  Θα μας μιλήσετε και για την έκθεσή σας στην Κεφαλονιά;

– Αυτή η έκθεση στην Κεφαλονιά είναι διαφορετική από αυτή της Ρόδου. Μυρίζει καλοκαίρι. Λέγεται «Το ταξίδι» και η  απόδραση είναι η πηγή της έμπνευσής μου. Χαίρομαι που θα εκθέσω στην Κεφαλονιά γιατί αγαπώ πολύ αυτό το νησί. Το θεωρώ νησί της κουλτούρας και νομίζω ότι όσοι θα κάνουν τις διακοπές τους εκεί θα απολαύσουν να επισκεφτούν  την έκθεση.

 –  Εκτός από τις εκθέσεις στην Ρόδο και στην Κεφαλονιά τι άλλο ετοιμάζετε;

–  Κάνω μία μελέτη για την ζωοφόρο του Παρθενώνα για την οποία δεν έχω μιλήσει στα media ως σήμερα και θα την παρουσιάσω σε πανεπιστήμιο στη Νέα Υόρκη.  Τη μελέτη αυτή τη δουλεύω πολλά χρόνια και έχω ζωγραφίσει αρκετά  μέτρα από τη ζωοφόρο με δικές μου χρωματικές προτάσεις. Πήρα στοιχεία από την παράδοση και μετά από μελέτη οδηγήθηκα σ’ αυτές τις προτάσεις από το φως που εκχυνόταν στο κάθε σημείο της.  Ένιωσα τον παλμό παρατηρώντας τη ζωοφόρο στο φως, βλέποντας τη λεπτομέρεια στις κοιλιές και στο κάτω μέρος των αλόγων. Για μένα είναι σαφές ότι η σύνθεση και ο χρωματισμός έγινε όταν η ζωοφόρος ήταν επάνω τοποθετημένη.  Αντιλαμβάνομαι το πώς λύθηκε το θέμα της σύνθεσης και της επικόλλησης στα μάρμαρα. Όταν επιστρέψω από τη Νέα Υόρκη θα έχω τη χαρά να σας παρουσιάσω εκτενώς τη μελέτη μου. Ετοιμάζω επίσης και μια έκθεση διαφορετική από ό,τι σας έχω παρουσιάσει ως σήμερα τον Νοέμβριο στο Βυζαντινό Μουσείο, αλλά γι’ αυτήν θα σας μιλήσω μετά το καλοκαίρι.

*******************************************************

ΡΟΔΟΣ

  • Η έκθεση «Από τον βυθό της μνήμης» εγκαινιάζεται στις 16 Ιουνίου και ώρα 20.30.
  • Διάρκεια έως τις 15 Σεπτεμβρίου.
  • Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Πέμπτη – Παρασκευή -Σάββατο 9.00-14.00, Τετάρτη 15.00-21.00
  • Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στη Νέα Πτέρυγα του Νεστορίδειου Μελάθρου, που ανήκει στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ροδίων (οδός Ι & Π. Νεστορίδου, ανάμεσα στο Μέλαθρο και το Ξενοδοχείο των Ρόδων).

*******************************************************

ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ

  • Η έκθεση «Το ταξίδι» εγκαινιάζεται στις 8 Ιουλίου και ώρα 20.00.
  • Διάρκεια έως τις 5 Αυγούστου.
  • Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στο Δημοτικό θέατρο «Κέφαλος», στην Κεφαλονιά.

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια