Ο Jean – Michel Basquiat «ταξιδεύει» στο Λονδίνο!

Από τις 21 Σεπτεμβρίου 2017 έως τις 28 Ιανουαρίου 2018 θα εκτεθούν περισσότερα από 100 έργα του από διάφορα ανά τον κόσμο μουσεία και από ιδιωτικές συλλογές

160
Jean michel basquiat-contemporary art exhibition-london-uk

 

Ένας από τους διασημότερους Νεοϋορκέζους καλλιτέχνες της δεκαετίας του ’80 στο Barbican Centre της βρετανικής πρωτεύουσας 29 χρόνια μετά από τον θάνατό του

Γράφει η Ζέτα Τζιώτη

Περισσότερα από εκατό έργα του παιδιού – θαύματος, του αντισυμβατικού αυτού καλλιτέχνη, που σπάει τα ρεκόρ πωλήσεων στις δημοπρασίες των οίκων Christie’s και Sotheby’s, του Jean – Michel Basquiat παρουσιάζονται στο Barbican Centre του Λονδίνου, με τίτλο «Boom for Real» από τις 21 Σεπτεμβρίου 2017 έως τις 28 Ιανουαρίου 2018.

Τα έργα αυτά συγκεντρώνονται από διάφορα ανά τον κόσμο μουσεία και από ιδιωτικές συλλογές, που οι ιδιοκτήτες τους δέχτηκαν να παρουσιάσουν. Με την έκθεση αυτή δίνεται η ευκαιρία στο φιλότεχνο κοινό του Λονδίνου να θαυμάσει την καλλιτεχνική ευφυΐα, την ευρηματικότητα, την κραυγή αντίδρασης, καθώς και τα κοινωνικά και αντιρατσιστικά μηνύματα του δημιουργού.

Είναι γεγονός ότι ο Basquiat δεν ήταν τόσο δημοφιλής στο Λονδίνο, όσο στη Νέα Υόρκη, όπου και έζησε. Όμως, μετά από τα τελευταία ρεκόρ πωλήσεων τα δύο τελευταία χρόνια, το συντηρητικό Λονδίνο «τον είδε με άλλο μάτι».

Η Eleanor Nairne, συν-επιμελήτρια της έκθεσης στο Barbican Centre, αναφέρει σε αγγλικό site ότι ο Basquiat ήταν εξαιρετικά παραγωγικός κατά τη διάρκεια της σύντομης ζωής του, αλλά τα ιδρύματα δυσκολεύτηκαν να αναγνωρίσουν το ταλέντο του. «Ο χρόνος μεταξύ της πρώτης του ατομικής παράστασης και του θανάτου του ήταν έξι χρόνια».  Στην «Boom for Real» θα εκτεθούν επίσης σχέδια, σημειωματάρια και τετράδια που αποκαλύπτουν την παιδικότητα της ψυχής του καλλιτέχνη.

Η ζωή του σαν αμερικανική ταινία

Γεννημένος στο Μπρούκλιν από μητέρα Πορτορικανή και πατέρα από την Αϊτή πέρασε τα παιδικά και τα εφηβικά του χρόνια με πολλά προβλήματα.  Έχοντας αντιμετωπίσει πρόβλημα υγείας εξαιτίας ατυχήματος σε παιδική ηλικία, εγκατέλειψε το σχολείο και ζούσε πουλώντας μπλουζάκια και καρτ ποστάλ, ζωγραφισμένα από τον ίδιο.

Σε ηλικία 17 ετών, άστεγος και μοναχικός, άρχισε να σχεδιάζει με σπρέι γκράφιτι στο μετρό της Νέας Υόρκης και σε κτίρια στο Κάτω Μανχάταν υπογράφοντας ως SAMO με το φίλο του Al Diaz, ένα αρκτικόλεξο από τη φράση το «Same Old Shit».

Ο αντισυμβατικός και αντιρατσιστικός χαρακτήρας στο σχέδιο και στο μήνυμα με την υπογραφή SAMO βρήκε πρόσφορο έδαφος τη δεκαετία του ’80 και προσέλκυσε σύντομα την προσοχή των Μέσων Ενημέρωσης εξασφαλίζοντάς του έτσι την ευκαιρία να γίνει γνωστός στο ευρύτερο κοινό.

Έτσι,ο Jean – Michel Basquiat ακολούθησε την ιλιγγιώδη ταχύτητα των δρόμων της Νέας Υόρκης. Σύντομα ξεχώρισε με την τέχνη του και τα μηνύματά της, καθώς και με τη μυθιστορηματική του ζωή και έγινε περιζήτητος στο κύκλωμα των γκαλερί.

Η γνωριμία με τον μέντορα της ποπ αρτ, Άντυ Γουόρχολ, σηματοδότησε μια σχέση που διήρκεσε έως τον θάνατο του Γουόρχολ, το 1988. Η φωτογραφία του έγινε εξώφυλλο στο περιοδικό «New York Times», για το άρθρο «Νέα τέχνη, νέο χρήμα: Το μάρκετινγκ ενός Αμερικανού καλλιτέχνη».  Αυτοδίδακτος ζωγράφος, μουσικός, παραγωγος, συνθέτης  πέθανε το 1988 από υπερβολική δόση απαγορευμένων ουσιών σε ηλικία μόλις 28 ετών.

Το ρεκόρ των 110,5 εκατ. δολλαρίων

Είκοσι εννέα χρόνια μετά, σε πρόσφατη δημοπρασία του οίκου Sotheby’s στη Νέα Υόρκη, πουλήθηκε ένας άτιτλος πίνακάς του σε τιμή – ρεκόρ για τον Νεοϋορκέζο ζωγράφο, δηλαδή 110,5 εκατομμύρια δολάρια σε Ιάπωνα συλλέκτη.

Λίγο μετά την πώληση, ο Sotheby’s ανακοίνωσε ότι ο αγοραστής είναι ο ίδιος με αυτόν που κατείχε το προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία τον Μάιο του 2016. Ο συλλέκτης Γιουσάκου Μαεζάβα, νέος επιχειρηματίας από την Ιαπωνία, έχει στο εξής τους δύο ακριβότερους πίνακες του Μπασκιά.

Το προηγούμενο ρεκόρ τον Μάιο του 2016 αφορά ένα επίσης άτιτλο έργο του, τεραστίων διαστάσεων (2,38 μ. επί 5 μ), που πωλήθηκε αντί 57,2 εκ.$ σε δημοπρασία του οίκου Christie’s στον ίδιο συλλέκτη.

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια