Ο Βασίλης Παπανικολάου εκθέτει στο Τόκιο

Ο καλλιτέχνης παρουσιάζει τα έργα του στην Galleria Grafica Bis με θέμα το «Ελληνικό τοπίο»

762

 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Ο βραβευμένος Έλληνας ζωγράφος Βασίλης Παπανικολάου παρουσιάζει τη νέα του δουλειά στο φιλότεχνο κοινό του Τόκιο. Ο εικαστικός, μαθητής του Χρόνη Μπότσογλου πραγματοποιεί ατομική έκθεση στην πρωτεύουσα της Ιαπωνίας για δεύτερη φορά στην Galleria Grafica Bis με θέμα το «Ελληνικό τοπίο».

Συναντήσαμε τον εικαστικό λίγες ημέρες πριν το ταξίδι του για τα εγκαίνια της έκθεσης και μας μίλησε για τη δουλειά του.

-Τι θα παρουσιάσετε στην νέα σας ατομική έκθεση στο κοινό του Τόκιο;

– Θα παρουσιάσω την νέα μου δουλειά με τίτλο «Ελληνικό τοπίο» που πιστεύω ότι θα αρέσει πολύ. Η έκθεση χωρίζεται σε δύο ενότητες. Στην πρώτη ενότητα αποδίδεται το φυσικό κάλλος της ελληνικής ομορφιάς και η δεύτερη ενότητα αφορά στις αναμνήσεις και μνήμες, οι οποίες προκύπτουν από τη δημιουργία της πρώτης ενότητας. Οι δύο παραπάνω ενότητες πλαισιώνονται κυρίως από συνθέσεις, οι οποίες υποδηλώνουν εμμέσως πλην σαφώς την ανθρώπινη παρουσία και την καταλυτική της δράση στη διαμόρφωση του ελληνικού τοπίου, αφενός έτσι όπως το γνωρίζουμε, αφετέρου μέσα από τις μνήμες τις οποίες το ίδιο το ελληνικό τοπίο χαράζει ανεξίτηλα στη συλλογική μνήμη όλων μας.

– Είναι η δεύτερη έκθεση που οργανώνετε στο Τόκιο. Πώς επιλέξατε αυτή τη μακρινή πόλη της Άπω Ανατολής για να εκθέσετε τη δουλειά σας;

 – Η Ιαπωνία είναι μια μυστηριακή χώρα, διαφορετική από την Ελλάδα, μια χώρα που πάντα θαύμαζα. Θαύμαζα ιδιαίτερα την ιαπωνική ζωγραφική. Σε γενικές γραμμές η ζωγραφική της Αρχαίας Ελλάδας, της Ανατολής, οι περσικές μικρογραφίες, η ζωγραφική της Αρχαίας Αιγύπτου με συνάρπαζαν από τότε που ήμουν στη σχολή ακόμα. Σ’ αυτές τις εικαστικές κατευθύνσεις εντάσσω και τη ζωγραφική των σπηλαίων και των Αζτέκων. Οι τέχνες αυτές έρχονται σε αντίθεση με την ευρωπαϊκή ζωγραφική που προσπαθεί να σε πείσει για την ομορφιά του έργου. Οι τέχνες αυτές έχουν διαφορετική κατεύθυνση και σκοπό. Σε βοηθούν να ανακαλύψεις ότι δεν είναι ωραίο το έργο, αλλά το πραγματικό είδωλο.

Δεν προσπαθούν να σε πείσουν ότι ένα πρόσωπο είναι όμορφο γιατί δεν το ωραιοποιούν, ούτε ακόμα και αν είναι πραγματικά όμορφο. Εκτιμάς δηλαδή το πραγματικό.

Επίσης οι ευρωπαϊκοί πίνακες είναι συνθέσεις κεντραρισμένες, με βαριές σκιές, σκούρο μαύρο φόντο, ανάγλυφο και προσπάθεια για προοπτική και όγκο.

Σε αντίθεση με τη γιαπωνέζικη ζωγραφική, στην οποία αυτά δεν υφίστανται. Το έργο είναι σ’ ένα φως. Όλα αυτά τα αναφέρω για να σας εξηγήσω για το πώς επέλεξα την Ιαπωνία, μια χώρα με τεράστια παράδοση στη ζωγραφική, να εκθέσω τη δουλειά μου. Η αγάπη μου, λοιπόν, για την τέχνη της χώρας και η τύχη με βοήθησε να τα καταφέρω. Βρέθηκαν οι κατάλληλοι συνεργάτες και τελικά εκθέτω για δεύτερη φορά στην Galleria Grafica Bis, μια σπουδαία γκαλερί, στην καρδιά του Τόκιο, με σημαντικά μόνιμα εκθέματα.

 

– Πιστεύετε ότι το κοινό της Άπω Ανατολής εκτιμά τους δυτικούς καλλιτέχνες;

– Ο κάθε φιλότεχνος αναζητά κάτι διαφορετικό με αφετηρία πάντα την ποιότητα. Η Ιαπωνία είναι μια χώρα με μεγάλη παράδοση στη ζωγραφική και το Τόκιο πολυπληθέστατο με κοινό για κάθε είδος ποιοτικής δημιουργίας. Η γκαλερί και οι φιλότεχνοι με αγαπούν και με αγκαλιάζουν και αυτό με κάνει να αισθάνομαι όμορφα και να δουλεύω με περισσότερη διάθεση. Χαίρομαι πραγματικά όταν οργανώνω κάτι εκεί.

 

– Είναι γεγονός ότι η κρίση έχει επηρεάσει ιδιαίτερα την τέχνη. Ο αριθμός των πωλήσεων και οι τιμές των έργων έχουν πέσει αισθητά. Πιστεύετε ότι στο Τόκιο υπάρχει αγοραστικό ενδιαφέρον; 

– Το Τόκιο είναι ένα από τα μεγάλα οικονομικά κέντρα του κόσμου. Αν η δουλειά του καλλιτέχνη είναι ποιοτική και προσεγμένη και σέβεται τον αγοραστή, θεωρώ ότι θα βρει ανταπόκριση.

Η Ginza, η περιοχή στην οποία βρίσκονται οι περισσότερες γκαλερί στο Τόκιο, είναι από τις πιο κεντρικές γειτονιές της πόλης με μερικά από τα πιο πολυτελή καταστήματα του κόσμου. Επίσης, θεωρώ ότι εκεί υπάρχει η κουλτούρα ότι η τέχνη είναι επένδυση, οπότε το αγοραστικό ενδιαφέρον είναι σημαντικό.

 

–  Θα επέλεγες ποτέ να εγκατασταθείς μόνιμα στο Τόκιο; 

–  Η χώρα αυτή με εμπνέει ιδιαίτερα και μου προκαλεί δέος. Είναι μια χώρα πολύ διαφορετική από την Ελλάδα. Είναι ηφαιστειογενής και προκαλούνται φυσικές καταστροφές. Ακόμα και ο καιρός είναι περίεργος. Όποτε πηγαίνω εκεί προετοιμάζομαι ψυχολογικά γιατί το ταξίδι είναι πολύ μεγάλο και χρειάζεται αρκετός χρόνος προσαρμογής. Μου φαίνεται δύσκολο να ζει κάποιος εκεί γιατί το Τόκιο είναι μια ιδιαίτερα πολυπληθής πρωτεύουσα. Όλοι εκεί είναι πολύ ευγενικοί με τους ξένους, πρόθυμοι να τους βοηθήσουν. Η ζεστασιά και η θαλπωρή της Ελλάδας βέβαια είναι απαράμιλλη. Ίσως κάποια στιγμή να σκεφτόμουν να ζήσω στην Ιαπωνία σε κάποιο μέρος έξω από το Τόκιο. Ίσως αυτό να μη γίνει ποτέ!

 

********************************************************************

 

INFO

Galleria Grafica Bis

Έκθεση Βασίλη Παπανικολάου

Θέμα: «Ελληνικό τοπίο»

Ginza S2 bldg,
6-13-4 Ginza,
Chuo-ku, Tokyo,
JAPAN 104-0061

TEL: +81-3-5550-1335
FAX: +81-3-5550-1336

 

************************************************************

 

Who is who

 

Ο Βασίλης Παπανικολάου γεννήθηκε στην Άρτα το 1968. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, στο εργαστήριο του Χρόνη Μπότσογλου.

Το 2003 κέρδισε το πρώτο βραβείο στον διαγωνισμό ευρωπαϊκής ζωγραφικής που διοργάνωσε το Μουσείο Φρυσίρα.

Έχει πραγματοποιήσει τις ακόλουθες ατομικές εκθέσεις: στον Χώρο Τέχνης 24 (2000), στην Γκαλερί  Έκφραση (2003), στην Αίθουσα Τέχνης Γαβράς (2008), στο Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία» (2013), στην Αίθουσα Τέχνης Γαβράς  (2013), στην Galleria Gragica Tokyo (2014) σε συνεργασία με την Αίθουσα Τέχνης Γαβράς και το www.greecejapan.com και στην Αίθουσα Τέχνης Γαβράς (2016). Έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις. Τον Μάιο (2014) έλαβε μέρος στην Art-Athina με την Γκαλερί Καπλανών 5.

Το 2016 έργα του εκτέθηκαν στο Εθνικό Κέντρο Τέχνης του Τόκιο. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

 

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια