Ο Έλληνας μαικήνας της τέχνης, ο Μπασκιά και το μυστήριο…

Μια ζωή γεμάτη… τέχνη και αγοραπωλησίες για τον μεγαλοσυλλέκτη - Οι φήμες για την αγορά αντί 15 εκατ. του πίνακα «Made in Japan Ι», στην Art Basel στο Μαϊάμι

528

Το όνομά του βρίσκεται -όχι άδικα- στα πρώτα δέκα της λίστας με τους σπουδαιότερους συλλέκτες του κόσμου και πρόσφατα τάραξε τα νερά της αγοράς της τέχνης με τη φήμη ότι αγόρασε το πιο ακριβό έργο της Art Basel στο Μαϊάμι: Τον πίνακα «Made in Japan Ι» του Ζαν-Μισέλ Μπασκιά, από την γκαλερί του Χέλι Νάχμαντ (Helly Nahmad), καταβάλλοντας ως αντίτιμο το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 15 εκατομμυρίων δολαρίων. Ο λόγος για τον ελληνικής καταγωγής μαικήνα της τέχνης Δημήτρη Μαυρομμάτη.

Γράφει η Ειρήνη Πιτσόλη

Ο κύριος Μαυρομμάτης είναι διαχειριστής περιουσιακών στοιχείων και συλλέκτης έργων τέχνης με έδρα την Ελβετία και με επιπλέον κατοικίες στο Παρίσι, το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα του ξένου τύπου, ο Έλληνας μεγιστάνας εντοπίστηκε να κοιτάει το έργο, όπως και διάφορους Πικάσο, και να συνομιλεί με τον γκαλερίστα. Ήταν ένας από τους μεγαλύτερους αγοραστές της Art Basel στο Μαϊάμι, ενώ αγόρασε επίσης και ένα έργο του Άντι Γουόρχολ, το «Diamond Dust Shoes», στην γκαλερί «Dominique Levy». Το 2013 είχε κάνει πάλι μια μεγάλη αγορά: Στο Λονδίνο είχε αγοράσει έναν Πικάσο, σχεδόν άγνωστο στο ευρύ κοινό, για 29,1 εκατ. δολάρια. Γιος εύπορου επιχειρηματία ελληνικής καταγωγής, με έδρα το Παρίσι, ήταν 18 ετών όταν σε μια βόλτα του στα παλιατζίδικα του Marché aux Puces είχε ξεχωρίσει ένα υπέροχο κυλινδρικό γραφείο, έπιπλο του 19ου αιώνα, με την υπογραφή του Jean Henri Riesener (1734-1806), του αγαπημένου επιπλοποιού της Μαρίας Αντουανέτας, ο οποίος είχε φτάσει στο απόγειο της δόξας του το τελευταίο τέταρτο του 18ου αιώνα. «Θα ήθελα να δω έπιπλο του Ριζνέρ του 18ου αιώνα» θυμάται ότι είχε ζητήσει από τον γάλλο αντικέρ ο Δημήτρης Μαυρομμάτης. «Βεβαίως και μπορείς, αγαπητό μου παιδί» του είχε απαντήσει εκείνος. «Αρκεί να πας στις Βερσαλλίες». Ο νεαρός έδωσε τότε 50.000 φράγκα για να αποκτήσει το γραφείο του 19ου αιώνα. Δεν απογοητεύτηκε ποτέ. Σαν να ήξερε ότι αυτή ήταν η αρχή μιας μεγάλης περιπέτειας.
Το 2008, ήταν το πρόσωπο πίσω από τη μεγάλη δημοπρασία των Sotheby’s «The Dimitri Mavrommatis Collection of Important French Furniture and Sèvres Porcelain».
Η δημοπρασία εκκινήθηκε με την αρχική εκτίμηση των 6.960.000 – 10.120.000 εκατομμυρίων ευρώ και περιλάμβανε αντικείμενα της εξαώροφης οικίας Μαυρομμάτη στην Chester Square του Λονδίνου, η οποία πουλήθηκε λίγο πριν πραγματοποιηθεί η πώληση των αντικειμένων. Έκλεισε με το ποσό των 10.410.600 λιρών.
Γιος Κωνσταντινουπολίτη επιχειρηματία – που έφυγε το 1911 για τη Γαλλία και έχοντας ως έδρα το Παρίσι επέκτεινε τις δουλειές του στο Καμερούν και διακρίθηκε στο εμπόριο του καφέ και του κακάο -, ο Δημήτρης Μαυρομμάτης έζησε από μικρός με τις μυρωδιές και τις διαφορετικές αισθητικές αναφορές των πόλεων του κόσμου.
Και από την πλευρά της μητέρας του, ωστόσο, έχει κωνσταντινουπολίτικη καταγωγή. «Οι γονείς μου δεν ήταν συλλέκτες. Τους άρεσαν πολύ τα παλιά αντικείμενα, τα εκτιμούσαν, αλλά προτιμούσαν να τα βλέπουν στα μουσεία», είχε δηλώσει ο ίδιος σε συνέντευξή του.
Με γραφεία στη Γενεύη, στο Λονδίνο και στο Άμστερνταμ, ο πατέρας Μαυρομμάτης, πεθαίνοντας το 1977, άφησε τεράστια αλυσίδα επιχειρήσεων, την οποία ωστόσο ήταν δύσκολο να διαχειριστεί ο γιος του. «Ήταν αδύνατον να ασχοληθώ με αυτές τις δουλειές. Όταν είσαι 19 ετών, τι ξέρεις από έναν χώρο όπου μπορείς, με την παραμικρή λάθος κίνηση, να χάσεις δισ. δολάρια», είχε δηλώσει στο «Βήμα» ο Δημήτρης Μαυρομμάτης, ο οποίος, χρειάστηκε ενάμιση χρόνο για να πουλήσει την επιχείρηση και να ανοίξει το πρώτο χρηματιστηριακό γραφείο του στη Γενεύη, το 1981.
Η φήμη ότι ο κύριος Μαυρομμάτης αγόρασε τον Μπασκιά των 15 εκατομμυρίων είναι τόσο έντονη στον ξένο τύπο που σχεδόν επιβεβαιώνεται. Μέχρι στιγμής εξάλλου δεν την διέψευσε κανείς.

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια