Ολυμπία Παππά: «Δυναμικά η ελληνική τέχνη στην αγορά του Λονδίνου»

H Ολυμπία Παππά, επικεφαλής του τμήματος Ελληνικής τέχνης στους Bonham’s μίλησε στην εφημερίδα «Αxia News» για το «Greek Sale» με έργα Βολανάκη, Τσαρούχη, Μυταρά , Φασιανού.

239

Στις 10 Απριλίου θα πραγματοποιήθηκε το πολυαναμενόμενο για τους γνώστες της αγοράς τέχνης, «Greek Sale» του οίκου Bonham’s.

Συνέντευξη στην Ειρήνη Πιτσόλη

Λίγες μέρες πριν από αυτό, η επικεφαλής του τμήματος ελληνικής τέχνης στον οίκο στο Λονδίνο, κυρία Ολυμπία Παππά, μίλησε αποκλειστικά στην «Α» για την επερχόμενη πώληση και για τη θέση της ελληνικής τέχνης στο Λονδίνο.

– Κυρία Παππά, στα τοπ λοτ του Greek sale της 10ης Απριλίου, συναντάμε ένα έργο του «πατέρα της θαλασσογραφίας» του Κωνσταντίνου Βολανάκη, το «Απόγευμα στην ακροθαλασσιά». Με δεδομένο ότι τα έργα του Βολανάκη σε κάποιες περιπτώσεις πετυχαίνουν τιμές ρεκόρ, θεωρείτε ότι θα ξεπεράσει την εκτίμησή του;

– Το «Απόγευμα στην ακροθαλασσιά» είναι ένα από τα αριστουργήματα του «πατέρα της θαλασσογραφίας» Κωνσταντίνου Βολανάκη και σίγουρα θα εντυπωσιάσει τους γνώστες της ζωγραφικής στην τόσο εκλεκτική αγορά των καιρών μας λόγω της τελειότητας του ύφους και της τεχνοτροπίας, της τεκμηριωμένης προέλευσης και της δελεαστικής τιμής εκτίμησης. Συγκεκριμένα οι ένθερμοι συλλέκτες θαλασσογραφίας του 19ου αιώνα είμαι βέβαιη ότι θα προκαλέσουν άνοδο των τιμών με τις προσφορές τους κατά την διάρκεια της δημοπρασίας.

«Απόγευμα στην ακροθαλασσιά», του Κωνσταντίνου Βολανάκη.

– Ποια άλλα λοτ από αυτά που θα διαθέσετε στις 10 Απριλίου θεωρείτε ότι θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον των συλλεκτών;

– Έχουμε επιλέξει έργα που καλύπτουν όσο είναι δυνατόν τις σημαντικότερες σχολές, περιόδους και τάσεις στην Ελληνική τέχνη. Με αυτό τον τρόπο δίνουμε την δυνατότητα στους πιθανούς αγοραστές να έχουν μεγάλη επιλογή ώστε να βρουν το συγκεκριμένο έργο που εμπίπτει στα ενδιαφέροντά τους.

«Όταν συγκρίνουμε με τη “Χρυσή εποχή” (2006-2008) που η αγορά ήταν σε μεγάλη ακμή βλέπουμε ότι τώρα οι τιμές είναι κάπως πιο σταθερές»

– Με ποια κριτήρια γίνεται η επιλογή των έργων που θα παρουσιάσετε κάθε φορά στο «Greek sale»;

– Προκειμένου να επιλέξουμε το έργο που θα προωθήσουμε στην δημοπρασία Ελληνικής τέχνης κάνουμε προσεκτική έρευνα και βλέπουμε ποιοί καλλιτέχνες πήγαν καλύτερα σε προηγούμενες δημοπρασίες. Μετά επιλέγουμε καλλιτέχνες που τα έργα τους έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά πάντοτε όμως λαμβάνοντας υπ’ όψιν την προέλευση και την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το έργο.

«Ο ψαράς του φεγγαριού», του Αλέκου Φασιανού .

– Στα δύο τελευταία «Greek Sale» του οίκου Bonham’s έπιασαν πολύ υψηλές τιμές «Η ξαπλωμένη γυναίκα», του Μόραλη, ο «Χειμώνας» του Τσαρούχη και η «Παιδική συμφωνία» του Ιακωβίδη. Ήταν αναμενόμενα αυτά τα αποτελέσματα για εσάς; Υπάρχουν φορές που το αποτέλεσμα μιας δημοπρασίας σας «εκπλήσσει»;

– Αυτό το αποτέλεσμα δεν μας εκπλήσσει καθόλου. Πληρούν τα κριτήρια που σας αναφέρω απαντώντας στην ερώτησή σας πιο πάνω: Όταν εμφανίζονται στην αγορά για πρώτη φορά έργα τέτοιας ποιότητας και από κορυφαίους καλλιτέχνες στη ελληνική ζωγραφική, επειδή δεν βγαίνουν συχνά σε δημοπρασία, γίνονται ανάρπαστα.

– Ποιοι είναι οι παράγοντες που καθορίζουν κατά τη γνώμη σας την τιμή που θα πιάσει ένα έργο τέχνης;

– Ένα έργο τέχνης έχει περισσότερες πιθανότητες να «πιάσει» καλή τιμή σε μια δημοπρασία όταν πρωτοεμφανίζεται στην αγορά, έχει τεκμηριωμένη προέλευση, έχει παρουσιαστεί σε εκθέσεις στο παρελθόν οπότε συνοδεύεται και από τις σχετικές βιβλιογραφικές αναφορές και είναι βέβαια σε καλή κατάσταση. Και φυσικά όταν ο καλλιτέχνης έχει επιτυχή και καταξιωμένη παρουσία σε προηγούμενες δημοπρασίες.

«Σκηνή του δρόμου», του Δημήτρη Μυταρά.

-Ο οίκος Bonham’s διοργανώνει για πάνω από 13 χρόνια πολύ επιτυχημένες πωλήσεις, αφιερωμένες αποκλειστικά στην Ελληνική τέχνη. Και δεν σταμάτησε ούτε όταν ξέσπασε η κρίση. Πως προέκυψε αυτό;

– Οι Bonham’s και η ταλαντούχοι αντιπρόσωποί μας στην Ελλάδα που ξεκίνησαν τις Δημοπρασίες Ελληνικής Τέχνης από παλιά, έχουμε την πεποίθηση ότι το ενδιαφέρον για την αγορά Ελληνικής τέχνης θα αναπτυχθεί σε διεθνές επίπεδο.

«Ο αρχηγός των αγγέλων», του Γιάννη Μόραλη

– Ποια είναι η θέση της Ελληνικής τέχνης σήμερα στην αγορά τέχνης του Λονδίνου;

– Σε σχέση με το παρελθόν η Ελληνική τέχνη στο Λονδίνο έχει μια πιο δυναμική παρουσία σήμερα. Γίνονται περισσότερες εκθέσεις Ελληνικής τέχνης. Aς πάρουμε για παράδειγμα την εξαιρετική έκθεση «Γκίκας – Craxton – Leigh Fermor, Η γοητεία της ζωής στην Ελλάδα», διοργανωμένη από την Λεβέντειο Πινακοθήκη σε συνεργασία με τo Μουσείο Μπενάκη, που μόλις εγκαινιάστηκε στην Κύπρο. Αυτή η θαυμάσια έκθεση η όποια παρουσιάζει τις ζωές τριών σημαντικών δημιουργών και στενών φίλων, του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα (1906-1994), του John Craxton (1922-2009) και του Patrick Leigh Fermor (1915-2011), από τα πρώτα χρόνια γνωριμίας τους, στα μέσα της δεκαετίας του ’40, έως το τέλος της ζωής τους, θα παρουσιαστεί μετά από την Αθήνα και στη συνέχεια, στο Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο το 2018. Eπίσης σύγχρονοι καλλιτέχνες όπως ο Παύλος, η Χρύσα και ο Τάκης με την παρουσία τους στις διεθνείς δημοπρασίες σύγχρονης τέχνης συνεισφέρουν στην αναβάθμισή της. Έτσι οι συλλέκτες μπορούν να δουν το ευρύ πεδίο της Ελληνικής τέχνης και τα υψηλά επιτεύγματα των Ελλήνων καλλιτεχνών.
– Ποιοι είναι οι αγοραστές της Ελληνικής τέχνης; Είναι μουσεία; Έλληνες και ξένοι επιχειρηματίες;

– Οι αγοραστές σε κάθε δημοπρασία είναι διαφορετικοί: οι πελάτες μας είναι κάποτε οργανισμοί και άλλοτε επιχειρηματίες η και απλοί ιδιώτες. Έρχονται από την Ελλάδα αλλά και από άλλες χώρες όπως από τη Γαλλία, την Ελβετία, την Ιταλία, τη Γερμανία, το Ντουμπάι και τις ΗΠΑ. Επειδή υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για τη Σύγχρονη τέχνη ανεβαίνει και ο αριθμός των πελατών μας σε όλο τον κόσμο.

– Παρά την παγκόσμια οικονομική κρίση, η αγορά τέχνης δείχνει να «αντέχει», καθώς δεν λείπουν οι πωλήσεις έργων σε υψηλές τιμές. Πώς το εξηγείτε αυτό;

– Παρά την οικονομική κρίση η αγορά έργων τέχνης φαίνεται ενθαρρυντική: σπάνια έργα που είναι και ποιοτικά άρτια δεν παύουν ποτέ να ελκύουν το ενδιαφέρον των αγοραστών σε παγκόσμιο επίπεδο.

– Τι αλλαγές επέφερε η κρίση στην αγορά τέχνης κατά τη γνώμη σας; Επέφερε κάποια «εξισορρόπηση» στις τιμές;

– Ναι, όταν συγκρίνουμε με τη «Χρυσή εποχή» (2006-2008) που η αγορά ήταν σε μεγάλη ακμή βλέπουμε ότι τώρα οι τιμές είναι κάπως πιο σταθερές. Λόγω των πολιτικο-οικονομικών εντάσεων των καιρών μας και της τρέχουσας αστάθειας η αγορά έχει γίνει πιο εκλεκτική. Αυτή τη στιγμή έργα του 19ου αιώνα φαίνονται λιγότερο ενδιαφέροντα από αυτά της σύγχρονης μοντέρνας τέχνης.

– Θα ήθελα να μου πείτε βασισμένη στην πολυετή εμπειρία σας, ποιοι Έλληνες ζωγράφοι είναι τα «Best sellers» στην αγορά του Λονδίνου.

– Στις δημοπρασίες των τελευταίων χρόνων υπάρχει διαρκές και έντονο ενδιαφέρον για καλλιτέχνες που ανήκουν στη σχολή της « Γενιάς του Τριάντα» όπως είναι ο Γιάννης Μόραλης, ο Γιάννης Τσαρούχης και ο Νίκος Εγγονόπουλος. Το ίδιο ισχύει και για καλλιτέχνες που ανήκουν στην σύγχρονη καλλιτεχνική σκηνή όπως ο Παύλος, η Χρύσα και ο Τάκης.

– Πόσο χρόνο και πόσο κόπο χρειάζεται η διοργάνωση ενός «Greek sale»; Σας προκαλεί άγχος κάθε φορά η προετοιμασία;

– Η επιλογή και συγκέντρωση των έργων προς πώληση, η προετοιμασία του καταλόγου, η διαφήμιση και προώθηση της δημοπρασίας στο ενδιαφερόμενο κοινό παίρνει 5-6 μήνες. Είναι μια επίπονη, αλλά συγχρόνως συναρπαστική διαδικασία. Κάθε φορά αντιμετωπίζουμε και μια διαφορετική πρόκληση: καινούργια έργα, κάποιες ανακαλύψεις η ακόμη και νέες συνθήκες στην αγορά. Όλα αυτά κάνουν την διαδικασία πολύ ενδιαφέρουσα και μας προετοιμάζουν για το αποτέλεσμα της δημοπρασίας.

«Προκειμένου να επιλέξουμε το έργο που θα προωθήσουμε στη δημοπρασία κάνουμε προσεκτική έρευνα και βλέπουμε ποιοι καλλιτέχνες πήγαν καλύτερα σε προηγούμενες δημοπρασίες»

– Ποια είναι η πιο «δυνατή στιγμή» που θυμάστε από τα Greek sale που έχετε διοργανώσει;

– Μια από τις καλύτερες στιγμές που θυμάμαι ήταν η δημοπρασία για το έργο του Τσαρούχη «Ερωτόκριτος» όπου υπήρχε εντονότατος ανταγωνισμός στις πλειοδοτήσεις. Αυτός ο πίνακας ήταν ένα πραγματικό διαμάντι μέσα στο έργο του καλλιτέχνη, ένα από τα πιο πετυχημένα παραδείγματα όπου ο Τσαρούχης συλλαμβάνει το ιδεώδες της «ελληνικότητας», την ουσία και τον χαρακτήρα του ελληνικού πνεύματος, και το παρουσιάζει με το μοναδικό του ύφος. Η πλειοδοσία άρχισε από 10.000 λίρες και τελικά ο πίνακας πουλήθηκε στις 100.900 λίρες. Σε κάτι τέτοιες στιγμές βλέπει κανείς ότι για να ξεπεραστεί η τιμή εκτίμησης πόση σημασία έχουν η υψηλή ποιότητα του έργου, η καινοτομία στην εμφάνιση του στην αγορά, η τεκμηριωμένη προέλευση και ο καταξιωμένος στην αγορά δημιουργός.

Η «μεγάλη έκπληξη» του Greek sale: Ο πίνακας «Κορίτσι με τα περιστέρια» του Άγγελου

– Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το τμήμα Ελληνικής τέχνης των Bonham’s για το επόμενο διάστημα;

– Σήμερα, o οίκος Bonhams είναι ο μοναδικός διεθνής οίκος δημοπρασιών που πραγματοποιεί πωλήσεις αφιερωμένες αποκλειστικά στην Ελληνική τέχνη, οι οποίες διοργανώνονται δύο φορές το χρόνο, τους μήνες Απρίλιο/Μάιο και Νοέμβριο. Στόχος μας είναι να προωθήσουμε τα έργα Ελληνικής τέχνης ακόμη πιο πολύ στην διεθνή αγορά. Θα εξακολουθήσουμε την οργάνωση δημοπρασιών με επιμονή και με συνέπεια στο κριτήριό μας ως προς την επιλογή έργων υψηλής τέχνης καλλιτεχνών από τον 19ο αιώνα μέχρι και την σύγχρονή μας εποχή. Αυτό νομίζουμε πως θα ενθαρρύνει τόσο όσους αγαπούν την τέχνη να αγοράσουν έργα όσο και τους γνώστες και συλλέκτες να εμπλουτίσουν τις συλλογές τους.
Who is Who:

H Ολυμπία Παππά μεγάλωσε στην Τεργέστη της Ιταλίας και ήρθε σε επαφή με τον κόσμο της ελληνικής τέχνης σε όλη την παιδική της ηλικία, ενθαρρυμένη από τους διάφορους σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες στην οικογένειά της. Είναι γλωσσολόγος, σπούδασε γλώσσες και μετάφραση στο Πανεπιστήμιο St Andrews, Imperial και UCL, γεγονός που την προετοίμασε για αρκετούς από τους ρόλους που διαδραμάτισε στον κόσμο των τεχνών. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται, θέσεις σε διάφορα μουσεία και στην Condé Nast. Εργάζεται στους Bonham’s από το 2010 ως μέλος του τμήματος προσφορών, και κινήθηκε προς το ελληνικό τμήμα το 2011, όπου από τότε έχει την οργάνωση των ελληνικών πωλήσεων σε συνεργασία με το γραφείο της Αθήνας.

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια