Οι μαθητές τιμούν το Γιώργο Χουλιάρα

514

Τριάντα δύο καλλιτέχνες παρουσιάζουν τα έργα τους

Το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή παρουσιάζει την έκθεση γλυπτικής «Δάσκαλος και Μαθητές». Για πρώτη φορά 32 καλλιτέχνες ενώνονται κάτω από την επίβλεψη του δασκάλου τους Γιώργου Χουλιαρά και παρουσιάζουν τα έργα τους. Διάρκεια έκθεσης 9 – 26 Μαΐου.

Για την έκθεση ο Γιώργος Χουλιαράς γράφει:

Έγινα δάσκαλος στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών σχετικά αργά, μετά από μακρά περίοδο άσκησης του επαγγέλματος του γλύπτη ελεύθερα, πράγμα που θεωρώ σημαντικό για την απόκτηση εμπειρίας πάνω στη δουλειά και την καλλιέργεια μιας αντίστοιχης νοοτροπίας μέσα από την προσπάθεια για την καλλιτεχνική επιβίωση. Το πέρασμά μου ως δασκάλου από τη Σχολή ήταν σύντομο. Δεκατρία χρόνια. Αρκετά ώστε να σιγουρέψω την άποψή μου για τη διδασκαλία της Γλυπτικής. Λίγα για να χαρώ και να μεταδώσω την κατακτημένη εμπειρία μου. Όχι πολλά, όμως, ώστε να νιώσω ότι βαρέθηκα τη διδασκαλία, ή ότι με βαρέθηκαν.

Στάδιο διερεύνησης

Αν σχηματοποιούσα χρονολογικά τη θητεία μου στο εργαστήριο, το πρώτο μισό θα το ονόμαζα στάδιο προσαρμογής και διερεύνησης των δυνατοτήτων, αντικειμενικών και δικών μου, όσον αφορά στη λειτουργία του εργαστηρίου, και το άλλο μισό καταστάλαγμα σε θέματα μεθόδου διδασκαλίας ως αποτέλεσμα της αποκτηθείσας εμπειρίας.
Στο πρώτο μισό ενεπλάκην και στη διοίκηση του ιδρύματος ως αντιπρύτανης, με πρύτανη τον Χ. Μπότσογλου, όπου είχα τη διττή εμπειρία από τη μια να έχω τη δυνατότητα να υλοποιήσω, σε καιρούς γενικής ευμάρειας, διάφορα πράγματα για το ίδρυμα προς όφελος των φοιτητών, και από την άλλη να έρθω σε επαφή με τη διοικητική παθογένεια της χώρας και την ενδοσχολική αντιπαλότητα, εν μέρει φυσιολογική, εν μέρει μικροπρεπή και ιδιοτελή – κάτι που είναι θέμα ενός άλλου απολογισμού, που ελπίζω να έχω την ευκαιρία να αναπτύξω μελλοντικά…
Στο εργαστήριο προσπάθησα να οργανώσω τη διδασκαλία μου με άξονες κατ’ αρχάς τη μετάδοση της εμπειρίας και της όποιας γνώσης είχα αποκτήσει από την πολύχρονη άσκηση του επαγγέλματος, αλλά και τη δημιουργία ενός ευχάριστου και δημιουργικού για τους φοιτητές περιβάλλοντος με την πρόκληση ενδιαφέροντων συμβάντων. Σημαντική ήταν πάντα η καλλιέργεια της διαπροσωπικής σχέσης μου με τους μαθητές, σε ένα επίπεδο φιλίας, εμπιστοσύνης και σεβασμού των ορίων δασκάλου – μαθητή.

Γνώση και αγάπη

Πέρα από το τεχνικό μέρος της διδασκαλίας, που είναι το αναγκαίο εφόδιο για τον μελλοντικό γλύπτη –η κουζίνα της Γλυπτικής θέλει αρκετή γνώση, αν και σήμερα κάτι τέτοιο τείνει να ξεχαστεί–, το πιο δύσκολο και ίσως πιο σημαντικό είναι το άυλο μέρος, που αφορά στις πνευματικές και διαχρονικές αξίες που πρέπει να κουβαλάει ένα καλλιτεχνικό έργο, ειδικά σε μια εποχή δύσκολη σαν αυτή που βιώνουμε, με χαρακτηριστικά τον καταιγισμό της πληροφορίας, την πρόκληση, την εξωστρέφεια και τον πειρασμό της ευκολίας – χωρίς να παύει, βέβαια, να είναι, αν και δύσκολη, μια πολύ ενδιαφέρουσα περίοδος.

Έγνοια μου ήταν να τους μεταφέρω τον ενθουσιασμό και την αγάπη για αυτή τη δύσκολη τέχνη, που θέλει προσπάθεια και χρόνο για να αποκτηθεί, αλλά αντίστοιχα η ικανοποίηση και η διάρκειά της είναι ανάλογη, όπως και στη ζωή. Μαζί με αυτά, το πιο σημαντικό ήταν να αρχίσουν έναν διάλογο με τον εαυτό τους με εργαλείο τη δουλειά τους, που θα τους σταθεί στήριγμα σε μια πορεία αυτογνωσίας. Με μια τέτοια στάση η Γλυπτική αποκτά το ουσιαστικό περιεχόμενό της, αυτό που την κάνει να είναι κατάθεση ψυχής και μέσο υπέρβασης των δυσκολιών (της βασάνου του βίου…) της ζωής.
Ο καθένας σαφώς κουβαλούσε τον προσωπικό του εύπλαστο ανώριμο κόσμο, αλλά εκεί έγκειται η ευθύνη του δασκάλου, να διακρίνει τις δεξιότητες και ιδιαιτερότητες και να κάνει το μαθητή να αρχίσει να τις βλέπει –όσο αυτό είναι δυνατό και επιτρεπτό…– σε μια συνομιλία που θα διέπεται από πειθαρχία, σεβασμό, αλλά και πλήρη ελευθερία επιλογής στον τρόπο έκφρασης – η οποία προϋποθέτει, όμως, μια πειστική και όσο το δυνατόν αληθινή αναγκαιότητα από τη μεριά του μαθητή…

Συλλογική εργασία

Είχα την τύχη να έχω μαθητές, σχεδόν στο σύνολό τους, με εξαιρετικό χαρακτήρα. Άλλωστε, δεν τους επιλέγεις, μάλλον σε επιλέγουν για δάσκαλο, πράγμα που κάνει την όλη διαδικασία πιο συμβατή. Παρά τα προσωπικά τους προβλήματα και τις αντικειμενικές δυσκολίες των τελευταίων ετών, δημιούργησαν καλό κλίμα στο εργαστήριο. Ήταν μια καλή παρέα μεταξύ τους, πράμα αναγκαίο και θεμελιώδες για μια συλλογική εργασία όπως αυτή του εργαστηρίου, αλλά και για μια γόνιμη και δημιουργική μαθητεία.
Φυσικά και για μένα ήταν πολύ ενδιαφέρουσα η επαφή και η σχέση μου με τους μαθητές. Έπρεπε και να ξεκαθαρίσω και να κωδικοποιήσω θέματα στη δουλειά μου, ώστε να γίνουν μεταδόσιμα και πειστικά. Μια σχέση αμφίδρομη για την οποία είμαι ευγνώμων.
Έχω πια αφυπηρετήσει εδώ και λίγον καιρό, όμως η σχέση μου με τους φοιτητές μου εξακολουθεί να είναι ζωντανή. Συναντιόμαστε, δουλεύουμε μαζί, σε ένα άλλο επίπεδο πια, αυτό των συναδέλφων στο επάγγελμα, αν και η σχέση μας λόγω ηλικίας και εμπειρίας προϋποθέτει την ανάλογη συμπεριφορά… Παρακολουθώ την πορεία και την εξέλιξή τους, χαίρομαι την επαφή μαζί τους, θλίβομαι με την κατάσταση στη χώρα και εκνευρίζομαι για τα εμπόδια που συναντούν στην εξέλιξη της δουλειάς τους.

Άμεση ανταπόκριση

Τούτη η έκθεση είναι η απόδειξη των παραπάνω, καθώς όταν μας έγινε η πρόταση για μια έκθεση του εργαστηρίου σε αυτόν τον ωραίο και κατάλληλο για γλυπτική χώρο η ανταπόκριση ήταν άμεση και από μένα και από τους μαθητές μου. Ίσως αποτελέσει ένα ακόμη μάθημα, πιο πολύ για μένα, που θα έχω την ευκαιρία να δω συνολικά και συγκριτικά το αποτέλεσμα της δουλειάς μου. Χαίρομαι που με την ευκαιρία της έκθεσης θα γνωριστούν οι παλαιότεροι με τους πιο νέους μαθητές, με τους οποίους δεν είχαν συμπέσει χρονικά στη Σχολή, και νυν συναδέλφους, και εύχομαι να σημάνει την απαρχή μιας καινούργιας σχέσης πιο ουσιαστικής μεταξύ μας.

Φυσικά, όπως για τους γονείς τα παιδιά τους είναι πάντα παιδιά, έτσι και εγώ τους μαθητές μου θα τους νιώθω πάντα πνευματικά παιδιά μου, που θα εύχομαι να εξελίξουν το προσωπικό τους ύφος, αυτό που ξεκινήσαμε μαζί, και όπως η οικογένεια χαρακτηρίζει συμπεριφορές, έτσι και το εργαστήριο από όπου ξεκίνησαν να χαρακτηρίζει την καλλιτεχνική στάση των μελλοντικών τους επιδιώξεων…

Γ. Χουλιαράς 2016

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια