«Ξεκόλλησε» (επιτέλους) το Ελληνικό!

Στη Βουλή για ψήφιση ήρθε επιτέλους η σύμβαση παραχώρησης του παλαιού αεροδρομίου του Ελληνικού, μετά από πιέσεις και των δανειστών

557

Του Σπύρου Σταθάκη

«Κάλλιο αργά παρά ποτέ» λέει μια σοφή παροιμία, η οποία φαίνεται ότι κολλάει γάντι στην περίπτωση του Ελληνικού. Μπορεί να υπήρξαν σημαντικά εμπόδια, γραφειοκρατικά αλλά κυρίως πολιτικής φύσεως, σφοδρές αντιδράσεις, ακόμη και από επιχειρηματικά συμφέροντα, και άλλα πολλά προβλήματα, αλλά όλα δείχνουν ότι οδηγούμαστε σε αίσιο τέλος. Η μεγαλύτερη αστική επένδυση στη χώρα μας, ένα τεράστιο επενδυτικό project με σημαντικά οφέλη, όχι μόνο σε οικονομικούς, αλλά κυρίως περιβαλλοντικούς όρους, παίρνει τον δρόμο της!

Η κυβέρνηση επιτέλους αποφάσισε να καταθέσει προς ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο για την κύρωση της παραχώρησης του Ελληνικού. Και η αλήθεια είναι ότι δεν μπορούσε να κάνει διαφορετικά, αφού η παραχώρηση και αξιοποίηση του καλύτερου ίσως «φιλέτου» του Δημοσίου ήταν μνημονιακή υποχρέωση. Άρα, στην όλη υπόθεση «έβαλαν το χεράκι» τους και οι δανειστές ,αφού οι πιέσεις που άσκησαν ανάγκασαν τελικά την κυβέρνηση να υλοποιήσει την εν λόγω ιδιωτικοποίηση.

«Διά πυρός και σιδήρου» πέρασε η μεγαλύτερη αστική επένδυση στη χώρα μας, αντιμετωπίζοντας σφοδρές αντιδράσεις από πολιτικά και κάθε άλλου είδους συμφέροντα!

Και αυτό γιατί μία από τις δεσμεύσεις του μνημονίου, που ήταν μάλιστα και προαπαιτούμενο της πρώτης αξιολόγησης, ήταν και η ολοκλήρωση 19 αποκρατικοποιήσεων, τους διαγωνισμούς των οποίων τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με το πρόγραμμα αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας που έχει καταρτίσει το Ταμείο. Μεταξύ αυτών ήταν και η παραχώρηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, η οποία, μην το ξεχνάμε αυτό, ήταν και εξακολουθεί να είναι «κόκκινο πανί» για πολλά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ. Αλλά, από τη στιγμή που η παραχώρηση του Ελληνικού είναι μνημονιακή υποχρέωση, όποιες αντιδράσεις και να υπάρχουν ακόμη, η επένδυση θα προχωρήσει, και με τις… «ευλογίες» των «θεσμών»!

Το τελευταίο εμπόδιο και οι παλινωδίες Μπαλτά

Όπως αναφέρεται τώρα στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, το ακίνητο, βάσει της σχεδιαζόμενης ανάπτυξης, θα εμφανίζει φυσική συνέχεια προς το υφιστάμενο αστικό σύμπλεγμα υποδομών της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας, ενώ στόχος του ΤΑΙΠΕΔ, και κατ’ επέκταση του Ελληνικού Δημοσίου, είναι να δοθεί νέα πνοή σε αυτό το σημαντικής έκτασης ακίνητο, ώστε να επαναπροσδιοριστεί η Αθήνα διεθνώς ως πόλη προορισμού και, συγχρόνως, να προσφέρει στους κατοίκους/επισκέπτες της νέα ποικιλία εμπειριών και να τονώσει την εν γένει οικονομική δραστηριότητα.

Επιπλέον, σημειώνεται ότι η Lamda Development ανακηρύχθηκε πλειοδότρια, με προσφορά 915 εκατ. ευρώ, και με υποχρέωση για την καταβολή ποσοστού 32,79% του τιμήματος αγοράς μετοχών κατά την ημερομηνία μεταβίβασης. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, ο επενδυτής αποδέχεται να διασφαλίσει ότι η εταιρεία Ελληνικό Α.Ε. θα υλοποιήσει επενδυτικό σχέδιο συνολικής αξίας κατ’ ελάχιστο ποσό 4,589 δισ., στο οποίο συμποσούνται τα ελάχιστα ποσά της επενδυτικής υποχρέωσης για την πρώτη, δεύτερη και την τρίτη περίοδο χρηματοδότησης, επομένως το άθροισμα του τιμήματος αγοράς μετοχών και της επενδυτικής υποχρέωσης ανέρχεται σε 5,5 δισ. ευρώ.

Όλα αυτά είναι καλά, μόνο που ακόμη και την τελευταία στιγμή κάποιοι μέσα από την κυβέρνηση επιχείρησαν να τορπιλίσουν τη συμφωνία που επετεύχθη το καλοκαίρι ανάμεσα στην κυβέρνηση και στην ομάδα των επενδυτών, στην οποία συμμετέχουν η Lamda Development του Ομίλου Λάτση, η Αl Maabar που ελέγχεται από το κρατικό fund του Αμπού Ντάμπι, και η κινεζική Fosun με έδρα τη Σαγκάη. Και αναφερόμαστε συγκεκριμένα στον υπουργό Πολιτισμού, Αριστείδη Μπαλτά, ο οποίος όπως και στην περίπτωση της επένδυσης στην Αφάντου στη Ρόδο πήγε να τα τινάξει όλα στον αέρα, κυριολεκτικά στο παραπέντε.

Τα τεράστια οφέλη για την οικονομία από την ανάπλαση και αξιοποίηση του Ελληνικού, τα δισ. επενδύσεων και οι χιλιάδες θέσεις εργασίας

Τι είχε συμβεί; Το υπουργείο Πολιτισμού, προφανώς με την ανοχή του Μεγάρου Μαξίμου, επιχείρησε να εντάξει στο νομοσχέδιο διάταξη σύμφωνα με την οποία κατέστη ουσιαστικά όλη η έκταση του Ελληνικού δυνάμει αρχαιολογικός χώρος και τα ακίνητα εντός αυτής διατηρητέα. Αυτό σημαίνει ότι, αν γίνει, θα απαιτείται και η υπογραφή του υπουργείου Πολιτισμού και των υπηρεσιών τους για κάθε στάδιο υλοποίησης της επένδυσης. Ειδικότερα, στην επίμαχη διάταξη αναγραφόταν επί λέξει: «Οι αποφάσεις αυτές επέχουν θέση έγκρισης κατά την έννοια των άρθρων 10 (παράγραφοι 3 και 4), 12, 13, 14, 15, 16 και 17 του ν. 3028/2002 (Α’ 153), για έργα και δραστηριότητες που εκτελούνται πλησίον μνημείων ή εντός αρχαιολογικών χώρων και ιστορικών τόπων, καθώς και για κάθε επέμβαση ή αλλαγή χρήσης σε ακίνητα μνημεία ή στο περιβάλλον τους». Το νομοσχέδιο τελικά κατατέθηκε στη Βουλή χωρίς τη διάταξη που προέβλεπε να συνυπογράφει και ο υπουργός Πολιτισμού σχετικές υπουργικές αποφάσεις.

Προφανώς υπήρξαν αντιδράσεις, τόσο από την πλευρά των επενδυτών όσο και από τους «θεσμούς», καθώς μια τέτοια εξέλιξη έβαζε πρακτικά νέα εμπόδια στη διαδικασία παραχώρησης του Ελληνικού. Και μπορεί το υπουργείο Πολιτισμού να έβγαλε μια οργισμένη ανακοίνωση, σύμφωνα με την οποία «η προτεινόμενη διάταξη που δεν εισάγεται στη Βουλή είναι ανεξάρτητη από το νομοσχέδιο για την κύρωση της σύμβασης για το Ελληνικό, το οποίο υπεγράφη σήμερα από τον υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Α. Μπαλτά, γεγονός που προφανώς αγνοούν όσοι συντονισμένα ξιφουλκούν εναντίον της κυβέρνησης», και πως «το υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές αποσκοπεί τόσο στην έγκαιρη υλοποίηση των επενδύσεων, χωρίς γραφειοκρατικές καθυστερήσεις, “κρυφούς άσους στο μανίκι” ή αιφνιδιασμούς, όσο και στη διασφάλιση της προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς», η ουσία είναι, όμως, ότι καταγράφεται άλλο ένα «φάουλ», αλλά το κυριότερο, μια καθαρά αντιεπενδυτική κυβερνητική συμπεριφορά.

Τα κέρδη από την παραχώρηση του πρώην αεροδρομίου

Ποια το οφέλη για το Δημόσιο; Δεν ξέρουμε. Ίσως στο υπουργείο Πολιτισμού δεν πιστεύουν στα πολλαπλά οφέλη που θα έχει η ανάπλαση και αξιοποίηση του Ελληνικού. Το ίδιο ισχύει, όπως ήδη είπαμε, και για πολλά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ. Από απλά μέλη μέχρι και βουλευτές. Εμείς απλά θα τους υπενθυμίσουμε όλα τα στοιχεία, που αποδεικνύουν το πόσο ωφέλιμη είναι η εν λόγω επένδυση, και τα οποία φαίνεται ότι έχει αποδεχθεί η κυβέρνησή τους, αν κρίνουμε από τις εξελίξεις. Τα στοιχεία προέρχονται από τη γνωστή μελέτη του ΙΟΒΕ, η οποία προφανώς δεν επιδέχεται αμφισβήτηση.

Τα φορολογικά έσοδα από την κατασκευαστική δραστηριότητα και τη λειτουργία των επιμέρους επιχειρηματικών δραστηριοτήτων κατά την περίοδο της μελέτης αναμένεται να πλησιάσουν τα 14,1 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά μέσο όρο, 563 εκατ. ευρώ ετησίως

Ειδικότερα, και σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας για την αγορά των μετοχών της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. από τη Hellinikon Global I S.A., προβλέπεται η καταβολή 915 εκατ. ευρώ, τμηματικά βάσει συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος που καλύπτει την περίοδο 2016-2026. Τα έσοδα λειτουργίας που αναμένεται να δημιουργήσει η εκμετάλλευση των εγκαταστάσεων του Ελληνικού (κύκλος εργασιών των αναπτύξεων) ανέρχονται σε 2,4 δισ. ευρώ ετησίως προς το τέλος της εξεταζόμενης περιόδου (2017-2041). Άμεσα οφέλη θα προκύψουν και από τα δημοσιονομικά έσοδα του έργου, τα οποία δεν περιορίζονται στο τίμημα για τη μεταβίβαση των μετοχών, αλλά επεκτείνονται και σε πόρους από την άμεση και έμμεση φορολόγηση της οικονομικής δραστηριότητας και του πλούτου που αναμένεται να δημιουργηθεί. Τα φορολογικά έσοδα από την κατασκευαστική δραστηριότητα και τη λειτουργία των επιμέρους επιχειρηματικών δραστηριοτήτων κατά την περίοδο της μελέτης αναμένεται να πλησιάσουν τα 14,1 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά μέσο όρο, 563 εκατ. ευρώ ετησίως.

Επιπλέον, η μεταβίβαση των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε. (με την αξιοποίηση των σχετικών πόρων για εξόφληση του δημόσιου χρέους) μειώνει το χρέος άμεσα χωρίς να επιβαρύνει την οικονομική δραστηριότητα. Σε περίπτωση που δεν πραγματοποιηθεί η μεταβίβαση δημιουργείται δημοσιονομικό κενό. Για την κάλυψή του κενού θα απαιτηθεί η εφαρμογή ισοδύναμης περιοριστικής δημοσιονομικής πολιτικής που, βέβαια, θα έχει υφεσιακές επιπτώσεις. Με τη μεταβίβαση των μετοχών από την Ελληνικό Α.Ε. στη Hellinikon Global I S.A. αποφεύγεται η απώλεια 10 χιλ. θέσεων εργασίας καθώς και μια υποχώρηση του ΑΕΠ έως κατά 0,2 ποσοστιαίες μονάδες (0,3 δισ. ευρώ) το πρώτο έτος εφαρμογής της συμφωνίας, με μικρότερες, ωστόσο υπολογίσιμες, αρνητικές επιδράσεις σε ορίζοντα δεκαπενταετίας. Επιπλέον, ο λόγος του δημόσιου χρέους προς ΑΕΠ εμφανίζει επιταχυνόμενη υποχώρηση στο σενάριο της πραγματοποίησης του έργου και είναι μειωμένος κατά 15 εκατοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ στο τέλος της περιόδου.

Μεγάλα οφέλη για την ελληνική οικονομία

Σε ό,τι αφορά την οικονομία ευρύτερα, σύμφωνα πάντα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ, οι παράγοντες ζήτησης που συνδέονται με την κατασκευή και λειτουργία του έργου αναμένεται να επιφέρουν υψηλότερο ΑΕΠ σε όλη τη διάρκεια της κατασκευής του έργου. Στο τέλος της υπό εξέταση περιόδου (το 2041) οι παράγοντες ζήτησης εκτιμάται ότι οδηγούν το ΑΕΠ της χώρας σε επίπεδο που είναι κατά 5,4 δισ. ευρώ (+1,7%) υψηλότερο. Η άνοδος του ΑΕΠ θα προέλθει από το κατασκευαστικό επενδυτικό πρόγραμμα της Hellinikon Global I S.A., από τη δημιουργία εισοδημάτων από τη λειτουργία του έργου, αλλά και την άνοδο των εξαγωγών υπηρεσιών από την ενίσχυση των τουριστικών εισπράξεων.

Επίσης, οι παράγοντες προσφοράς που εκφράζουν την άνοδο της παραγωγικότητας και της δυνητικής παραγωγικής ικανότητας της οικονομίας αναμένεται να ενισχύσουν το ΑΕΠ κατά 2,0 δισ. ευρώ (+0,6%) το 2041. Συνολικά, η επένδυση στο Ελληνικό πέραν των σημαντικών, αλλά μη απτών, επιδράσεων (αξιοπιστία, πολιτισμός κ.λ.π.) αναμένεται να ενισχύσει το ΑΕΠ σε όλη την εξεταζόμενη περίοδο. Το 2041 το ΑΕΠ αναμένεται να είναι κατά 7,42 δισ. ευρώ (+2,4%) υψηλότερο από αυτό που θα ήταν αν δεν είχε πραγματοποιηθεί η επένδυση. Οι επιδράσεις αυτές έχουν μόνιμο χαρακτήρα και θα επενεργούν και μετά την περάτωση των εργασιών.

Οι θέσεις εργασίας και η συμβολή στη μείωση της ανεργίας

Το πιο σημαντικό στοιχείο, όμως, είναι ότι η μεγάλη επένδυση στο Ελληνικό θα συμβάλει στην τόνωση της απασχόλησης, που τόσο ανάγκη έχει η χώρα μας, αφού το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει, και με σημαντικές κοινωνικές παρενέργειες, δεν είναι άλλο από το υψηλό ποσοστό ανεργίας. Ο αριθμός των εργαζομένων που αναμένεται να απασχοληθούν στις δραστηριότητες κατασκευής και λειτουργίας των εγκαταστάσεων του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγιου Κοσμά αυξάνεται διαχρονικά, καθώς τίθενται σε λειτουργία οι εγκαταστάσεις που προβλέπει το πρόγραμμα, ενώ συνεχίζεται η κατασκευαστική δραστηριότητα. Η απασχόληση στην περιοχή αναμένεται να ανέλθει σε πάνω από 25.000 άτομα στα μέσα της δεκαετίας του 2030, ενώ τα επόμενα έτη με την ολοκλήρωση του κατασκευαστικού έργου, αλλά και με την πληρέστερη ανάπτυξη των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, εκτιμάται ότι σε ετήσια βάση θα συντηρούνται περί τις 21.400 θέσεις εργασίας. Πρόκειται για μόνιμες θέσεις εργασίας που σε μεγάλο βαθμό θα καλυφθούν από τους κατοίκους των όμορων δήμων, αλλά και της ευρύτερης περιοχής της πρωτεύουσας.

Η απασχόληση στην περιοχή αναμένεται να ανέλθει σε πάνω από 25.000 άτομα στα μέσα της δεκαετίας του 2030

Λαμβάνοντας υπόψη τις ευρύτερες μακροοικονομικές αλληλεπιδράσεις, εκτιμάται ότι η επενέργεια της ανάπλασης στην απασχόληση στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας θα ξεπεράσει τις 90.000 πρόσθετες θέσεις εργασίας το 2041, όπου 75.000 προέρχονται από την επίδραση των παραγόντων ζήτησης και 15.000 από την επίδραση των παραγόντων προσφοράς. Λαμβάνοντας υπόψη την περιφερειακή διάρθρωση του ΑΕΠ και της απασχόλησης στην Ελλάδα (το 50% περίπου εντοπίζεται στη Αττική), οι επιπτώσεις που αναφέρθηκαν θα είναι πολύ περισσότερο αισθητές στην περιοχή της Αττικής. Με τη μεταβίβαση των μετοχών από την Ελληνικό Α.Ε. στην Hellinikon Global I S.A. αποφεύγεται η απώλεια 10.000 θέσεων εργασίας.

Εν κατακλείδι, εκτιμάται ότι η επένδυση του Ελληνικού αναμένεται να συμβάλει στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, στη δημοσιονομική προσαρμογή και στη μείωση του δημόσιου χρέους. Η μεταβίβαση των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε. στη Hellinikon Global I S.A. και ακολούθως η αξιοποίηση της περιοχής μπορούν να συνδράμουν με καταλυτικό τρόπο στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, στέλνοντας ένα ισχυρό σήμα ότι η Ελλάδα είναι ένας ασφαλής και ελκυστικός επενδυτικός προορισμός. Η περιοχή του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού λόγω του μεγέθους της έκτασης, του μήκους του παραλιακού μετώπου, αλλά και της εγγύτητάς της στο μητροπολιτικό κέντρο των Αθηνών, αποτελεί ένα σπάνιο περιουσιακό στοιχείο σε εθνικό αλλά και διεθνές επίπεδο. Η ανάπτυξη εγκαταστάσεων, όπως σύγχρονο συνεδριακό κέντρο, υπηρεσίες υγείας και εκπαίδευσης, καζίνο και μαρίνα, έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει μέρος του σημαντικού ανεκμετάλλευτου δυναμικού της Αθήνας ως προορισμού για εναλλακτικές μορφές τουρισμού.

Ελπίζουμε όλα τα παραπάνω να τα μελετήσουν πολύ καλά, προκειμένου να έχουν μια σφαιρική άποψη, όλοι όσοι εξακολουθούν να είναι ενάντια στην επένδυση. Υπουργοί, κυβερνητικοί βουλευτές, κομματικά στελέχη, τοπικοί φορείς, διάφορες κοινωνικές οργανώσεις, ακόμη και επιχειρηματικά συμφέροντα!

 

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια