Νέο καθεστώς για τη διαφήμιση

363
Television production concept. TV movie panels

Ακούγεται σαν ιστορία από τα παλιά, αλλά είναι ολοκαίνουργια είδηση. Ο νέος νόμος που προωθεί η κυβέρνηση, διά του υπουργού Επικρατείας Ν. Παππά και του γ.γ. Ενημέρωσης και Επικοινωνίας Λ. Κρέτσου –που φαίνεται πως έχουν αποφασίσει να… ρυθμίσουν όλον τον τηλεοπτικό χώρο–, ευαγγελίζεται «ρύθμιση στη διαφημιστική αγορά των τηλεοπτικών καναλιών». Το νομοσχέδιο, που ετέθη προς διαβούλευση, φέρνει τεράστια αλλαγή στο διαφημιστικό καθεστώς και αναμένεται να βάλει τέλος στους κατά το παρελθόν αόριστους κανόνες αγοραπωλησίας διαφημιστικού χρόνου στα κανάλια και στις περίεργες πρακτικές που ακολουθήθηκαν τα τελευταία χρόνια.

Στην ελληνική διαφημιστική αγορά υπάρχουν τέσσερα μέρη. Το ένα είναι ο διαφημιζόμενος, το άλλο το Μέσο, το τρίτο το media shop και το τέταρτο είναι η εταιρεία που αναλαμβάνει το «δημιουργικό» – που δημιουργεί, ουσιαστικά, τη διαφήμιση. Η κοινή πρακτική στις περισσότερες χώρες είναι οι διαφημιστικές εταιρείες να συνεννοούνται απευθείας με τον διαφημιζόμενο και να πληρώνονται από αυτόν. Εν συνεχεία, το Μέσο τιμολογεί και λαμβάνει τα χρήματα από τον διαφημιζόμενο.

Στην Ελλάδα, όμως, τα πράγματα γίνονται διαφορετικά. Σε όλη αυτή τη διαδικασία παρεμβάλλεται το media shop, το οποίο μιλά με τον διαφημιστή, κάνει το πλάνο για τις διαφημίσεις και τις συνεννοήσεις με τα κανάλια, παίρνει τα τιμολόγια για λογαριασμό του διαφημιζομένου, τα χρήματα από αυτόν, και στο τέλος πληρώνει το κανάλι. Κάπου μέσα σε αυτή την τρελή διαδρομή εμφανίστηκε και το νομοθετημένο καθεστώς των «επιστροφών» – το οποίο έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία μιας δευτερογενούς αγοράς, όπου όλοι συζητούσαν, ασχέτως της υπηρεσίας που προσέφεραν, πόσα χρήματα θα ελάμβαναν πίσω…

Αυτή την περίεργη, δαιδαλώδη και σκοτεινή διαδρομή, λοιπόν, η οποία κατά περιοχές είναι σπαρμένη με «μαύρο» χρήμα, φιλοδοξεί να τερματίσει το νέο νομοσχέδιο. Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό ηλεκτρονικό σύστημα, μέσα από το οποίο θα διατίθεται ο διαφημιστικός χρόνος από τα κανάλια προς τα media shops, τις διαφημιστικές εταιρείες, τους διαφημιστές και τους διαφημιζομένους. Θα αφορά σε κάθε είδους διαφημιστική προβολή, συμπεριλαμβανομένων των χορηγιών, των τοποθετήσεων προϊόντων ή άλλων προκαθορισμένων διαφημιστικών προϊόντων. Διαχειριστής θα είναι μια ανώνυμη εταιρεία, που θα λειτουργεί υπό τις αυστηρές προϋποθέσεις της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, ενώ τη γενική εποπτεία θα διατηρεί η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας. Πέρα από τη διαφάνεια στη συναλλαγή και τον περιορισμό της φοροδιαφυγής (που είναι ζητούμενα για την κυβέρνηση), οι μικροί και μεσαίοι διαφημιζόμενοι θα μπορούν να μπουν δυνατά στο παιχνίδι, προσεγγίζοντας τα τηλεοπτικά κανάλια χωρίς τις πανάκριβες μεσολαβήσεις των media shops. «Μπορεί να μην είμαστε ίσοι στο κεφάλαιο, αλλά θα αντιμετωπιζόμαστε ως ίσοι στη διαφημιστική επένδυση» λέει στέλεχος της αγοράς.

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια