«Μνήμη και Πόλη» από τον Χριστόδουλο Γκαλτέμη στη Zivasart Gallery

726

 

Στα πλαίσια εκδηλώσεων για τη συμπλήρωση 50 χρόνων της συλλογής Νεώτερης Αρχιτεκτονικής του Κωνσταντίνου Ζήβα, η Zivasart Gallery (Παντανάσσης 1 Μαρούσι – απέναντι από το Golden Hall) παρουσιάζει ως τις 15 Ιανουαρίου 2017 έργα του ζωγράφου, χαράκτη και καθηγητή Χαρακτικής της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Χριστόδουλου Γκαλτέμη, με τίτλο «Μνήμη και Πόλη» (καθημερινά, ώρες 10:00-20:30).

Σε έργα με την μέθοδο της οξυγραφίας, της ακουαρέλας και της ελαιογραφίας, απεικονίζοντας απόψεις κτιρίων της νεώτερης αρχιτεκτονικής μας κληρονομιάς. Για τη συγκεκριμένη δουλειά του Χριστόδουλου Γκαλτέμη, η Μάρω Αδάμη – Καρδαμίτση, υπεύθυνη του Αρχείου Νεοκλασικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, γράφει μεταξύ άλλων:

galtemis_2

«Σε δύο κομμάτια, σε δύο τμήματα μπορεί κανείς να χωρίσει την έκθεση του Γκαλτέμη. Δύο ομάδες έργων ξεχωριστές, αλλά ενωμένες, ελαιογραφίες και ακουαρέλες, χρώμα, φώς, σπίτια, ζωή και χαρακτικά, τάφοι, μνήματα, αποχρώσεις του γκρι, μάρμαρο, σιγή.

Δύο ενότητες με μία κοινή παράμετρο: τον Νεοκλασικισμό. Ένα ρυθμό, μία τέχνη, έναν τρόπο ζωής ίσως, που χαρακτηρίζει έναν ολόκληρο σχεδόν αιώνα… Η νεοκλασική αρχιτεκτονική διαμόρφωσε κατά μεγάλο μέρος και την δική μας αισθητική μνήμη. Σε αυτά τα ζωντανά παραδείγματα βρίσκω τη συνέχεια της ταυτότητάς μας, «αυτά που ανήκουν στην ταπεινή κλίμακα, για να θυμηθούμε τον Ελύτη», λέει ο Χριστόδουλος Γκαλτέμης.

galtemis_3

Την ανθρώπινη κλίμακα, τη λιτότητα, την ευγενική παρουσία, την απόδειξη της αφομοίωσης του ρυθμού από το κάτοχο της νέας πρωτεύουσας… Εκεί, όπως λέει και ο ίδιος ‘βρίσκει την ομορφιά, αυτή που προκρίνει έναντι της όποιας εκφραστικής ασχήμιας’, μια μικρή νότα με χρώμα, λίγο πράσινο, λίγο μωβ της βουκαμβίλιας, λίγο πορτοκαλί από τα κινέζικα χωνάκια, λίγο γαλάζιο του μπλου μπάο, αποδεικνύει ότι εκεί μέσα, εκεί πίσω από τους φθαρμένους τοίχους (αυτή τη φθορά του χρόνου που τόσο αληθινά και ευαίσθητα απεικονίζει ο Γκαλτέμης) εκεί πίσω στο περιβόλι η ζωή συνεχίζεται. Άλλοτε τούτη τη ζωή, τούτη την αισιόδοξη νότα στη δίνει ένα μαγιάτικο στεφάνι στην ξύλινη είσοδο την πλαισιωμένη απο τις μαρμάρινες παραστάδες και το υπέρθυρο ή ένα διαφημιστικό στο μπρούτζινο χερούλι…

Κλασικές εξαιρετικές δομές δουλεμένες με την τέχνη της οξυγραφίας, με τον δικό του προσωπικό τρόπο, που αναδεικνύει τις φθορές στο μάρμαρο, τις σκιές, το βάθος, τις γλυφές στα άνθη, στις κορδέλες. Χαράκτης και γλύπτης ταυτίζονται. Ποιoς άραγε αντιγράφει τον άλλο; Ο γλύπτης τον αρχιτέκτονα του 19ου αιώνα; Ο αρχιτέκτων του 19ου αιώνα τον Ρωμαίο ομότεχνό του; Ο χαράκτης του 2000 τον γλύπτη; Μία οξυγραφία που διασχίζει τον χρόνο και σε αγγίζει μέχρι τα βάθη της ψυχής σου. Δύο ενότητες, μία εικόνα, Από το ταπεινό σπιτάκι στο μαρμάρινο μνήμα».

galtemis_4
O καλλιτέχνης με τον γκαλερίστα Νίκο Ζήβα.

Who is who

O Χριστόδουλος Γκαλτέμης τιμήθηκε για το σύνολο του καλλιτεχνικού του έργου από την Ακαδημία Αθηνών το 2008, με το Βραβείο της τάξης των Γραμμάτων και των Καλών Τεχνών.

Έχει στο ενεργητικό του δεκαεπτά ατομικές εκθέσεις και συμμετοχή σε δεκάδες ομαδικές.

Έργα του βρίσκονται στο Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τράπεζας, στην Τράπεζα Εργασίας, στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, στο Μουσείο Βορρέ, στη Πινακοθήκη Ευάγγελου Αβέρωφ στο Μέτσοβο, στο Δημαρχείο Ιωαννίνων, στην Πινακοθήκη Χαρακτικής του Κώστα Μαλάμου στη Ζίτσα Ιωαννίνων, στη Δημοτική Πινακοθήκη του Δήμου Αγρινίου και στην Πινακοθήκη του Δήμου Ναυπάκτου.

Επίσης στο Υπουργείο Εξωτερικών, στα ξενοδοχεία Hayatt Regency Θεσσαλονίκης και King George Αθηνών.

Ακόμη σε τράπεζες, δημόσιους οργανισμούς και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές σε Ελλάδα, Κύπρο, Η.Π.Α., Καναδά, Αγγλία, Αυστραλία, Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία.

galtemis_5

 

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια