«Η ματαιοδοξία κυβερνά τη ζωή μας» Brigitte Πολέμη

1956
Brigitte Polemis

Η διεθνής καλλιτέχνις  εκθέτει για πρώτη φορά στην Ελλάδα και μιλάει για τα μηνύματα που στέλνει μέσω του έργου της και τις επιρροές της.

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Η διεθνούς φήμης εικαστικός, Brigitte Πολέμη εκθέτει έργα της για πρώτη φορά στην Ελλάδα, αγγίζοντας θέματα του σύγχρονου τρόπου ζωής και καλώντας τον κόσμο να αναθεωρήσει την καθημερινότητά του.

Η συνεχώς αυξανόμενη ενασχόληση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η μανία για κοινωνική καταξίωση που οδηγεί σε αποξένωση, μαζικοποίηση και ισοπέδωση των αξιών απασχολούν την Πολέμη στο έργο της.

Για την έκθεση της καλλιτέχνιδος, η διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου της Σορβόννης, Ευρυδίκη Τρισόν Μιλσανή αναφέρει ότι «οι μεγάλοι ποπαρτίστες και ιδιαίτερα ο Άντι Γουόρχολ γονιμοποίησαν τη φαντασία της Brigitte Πολέμη και της έδωσαν τις κατευθύνσεις που χαρακτηρίζουν τα πρόσφατα έργα της».

Συναντήσαμε την Brigitte στο Μουσείο Μπουζιάνη και μίλησε στην «axianews» για τα μηνύματα που θέλει να επικοινωνήσει στο κοινό με τα έργα της.

 

Λεωνίδας Πολέμης, Πέτρος Ταγκαλάκης, Brigitte Polemis, Πρίγκιπας Νικόλαος στα εγκαίνια της έκθεσης

 

–  Brigitte, στα έργα σου έχεις διαλέξει μόνο ανδρική φιγούρα. Ήταν τυχαίο ή όχι; Θα ήθελες να μας εξηγήσεις τον λόγο της επιλογής σου αυτής;

–  Η αλήθεια είναι ότι δεν διάλεξα τυχαία την αντρική φιγούρα. Οι περισσότεροι άνθρωποι που συναντούσα στην καθημερινότητά μου και ήταν «στημένοι» κατ’ αυτόν τον τρόπο ήταν άντρες, χωρίς αυτό να εξαιρεί τις γυναίκες. Όλοι μπορούμε να εντασσόμαστε σ αυτό το καλούπι.

Τα τελευταία 300 χρόνια το κοστούμι αντιπροσωπεύει τη «στολή» του «επιτυχημένου» είτε είναι άντρας, είτε γυναίκα. Το κουστούμι, «suit» στα αγγλικά, προέρχεται από τη λατινική λέξη «sequi» που σημαίνει ακολουθώ. Πιστεύουμε ότι φορώντας το κοστούμι και κάνοντας ό,τι αυτό αντιπροσωπεύει αποκτούμε κύρος, «ανεβαίνουμε» κοινωνικά και γινόμαστε αποδεκτοί από την κοινωνική ομάδα που έχουμε επιλέξει να ανήκουμε. Υπάρχουν διάφορα είδη «στολής», που ο άνθρωπος επιλέγει να φορέσει

Κάπως έτσι καταλήξαμε να φαινόμαστε όλοι ίδιοι, χωρίς ταυτότητα, δημιουργικότητα και ελευθερία, αντίγραφα ο ένας του άλλου! Όμως, ήρθε η κρίση να μας προσγειώσει όλους απότομα. Ακόμα και αυτούς με το κοστούμι.

 

–  Παρατηρώντας τα έργα σου περνάς ένα μήνυμα. Θα ήθελες να μας μιλήσεις για το πώς εκφράζεσαι μέσω της δουλειάς σου;

–  Η τέχνη για μένα αποτελεί πρωταρχικό μέσο έκφρασης. Στην καθημερινότητά μας έχουμε εθιστεί στην υπερκατανάλωση, κυνηγώντας όλο και περισσότερα χρήματα, δύναμη και εξουσία, με αποτέλεσμα η απληστία και η ματαιοδοξία να κυβερνούν τη ζωή μας. Το συναίσθημα και οι ηθικές αξίες έχουν περάσει σε δεύτερη μοίρα ή δεν μας απασχολούν πια. Προσπαθώ, λοιπόν, μέσω της δουλειάς μου να παρακινήσω τους θεατές μου να κοιτάξουν γύρω τους, αλλά και μέσα τους. Να πεισθούν ότι μόνο το χρήμα και η καταξίωση δεν φέρνουν τη χαρά. 

 

–  Αναδεικνύεις τη θεμελιώδη ανάγκη του ανθρώπου για ουσιαστική επαφή και επικοινωνία. Θεωρείς ότι η επαφή μέσω των social media δεν μπορεί να είναι ή να γίνει ουσιαστική;  

–  Όλα τα πράγματα είναι καλά, αρκεί να τα χρησιμοποιούμε σωστά. Πραγματικά ανησυχώ, κυρίως για τους νέους ανθρώπους. Εμείς είμαστε ενήλικες, υπεύθυνοι για τις πράξεις μας, παρότι δεν κάνουμε σωστή χρήση. Εξάλλου, έχουμε ζήσει και «το πριν» και το «τώρα». Έχω τέσσερα παιδιά και όπως καταλαβαίνεις ανησυχώ όταν τα βλέπω να μην καλλιεργούν την ανθρώπινη επαφή αλλά να αναλώνονται μόνο στα social. Τι θα κάνουν όταν μεγαλώσουν; Ακόμα και ο τσακωμός είναι μια επαφή, δοκιμάζεται μια σχέση. Στην καταναλωτική κοινωνία που ζούμε παρέχουμε κινητά τηλέφωνα σε παιδιά πέντε και έξι ετών, που πιθανώς να τους τα δίνουν οι γονείς τους γιατί θα υπάρχει λόγος, αλλά αυτά λόγω ηλικίας το πιθανότερο είναι να μην κάνουν σωστή χρήση.

– Από ποιους καλλιτέχνες πιστεύεις ότι έχεις δεχτεί επιρροές; 

–  Αρχικά, δέχτηκα επιρροές από τον χώρο της μόδας. Δούλευα για πολλά χρόνια στο εξωτερικό σε μεγάλους οίκους, ώσπου κάποια στιγμή ήθελα να δώσω το προσωπικό μου στίγμα και ασχολήθηκα με την τέχνη.

Ο άνθρωπος και η φύση είναι οι κύριες πηγές ενέργειας και έμπνευσης για μένα.

O Άντι Γουόρχολ, αυτός ο Αμερικανός πολυσχιδής καλλιτέχνης, με έχει σίγουρα επηρεάσει, καθώς και όπως φαίνεται σ’ αυτήν τη δουλειά, που σας παρουσιάζω, έχω εμπνευστεί και από τον Ρενέ Μαγκρίτ, τον Βέλγο σουρεαλιστή καλλιτέχνη, με επιρροές από το καλλιτεχνικό κίνημα του ντανταϊσμού.

Με τον Γιάννη Γαΐτη θεωρώ ότι έχουμε κοινό τρόπο ένδειξης διαμαρτυρίας για τη μαζοποίηση του σύγχρονου ανθρώπου. Για τον λόγο αυτό και εν είδει διαλόγου και ιστορικής καλλιτεχνικής παραπομπής εκτίθενται κατασκευές του ανάμεσα στα έργα μου.

Σίσσυ Χλωμίσιου, Φοίβος Κυπραίος, Brigitte Polemis στα εγκαίνια της έκθεσης στο Μπουσείο Μπουζιάνη

– Τι υλικά και τεχνική έχεις χρησιμοποιήσει γι αυτή τη θεματική σου; Τα έχεις χρησιμοποιήσεις για να εκφράσεις κάτι συγκεκριμένο;

 Η επιλογή των υλικών είναι τέτοια ώστε να περνούν τα κατάλληλα μηνύματα.

Η χρήση της μικτής τεχνικής ψηφιακής εκτύπωσης σε πολλαπλές στρώσεις plexi-glass και η ζωγραφική με λάδι σε διαφορετικές στρώσεις board προσδίδουν αυτήν την τριασδιάστατη αίσθηση, βάθος σε συνδυασμό με τα χρώματα. Παράλληλα με αυτά, παρουσιάζω και video animations, που αποδίδουν την αντίθεση μεταξύ του αληθινού και του ψεύτικου, του σημαντικού και του ασήμαντου, του φυσικού και του κατασκευασμένου.

–  Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;

– Κάνω πολλά σχέδια και για εκθέσεις και συνεργασίες και στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Θα προτιμούσα όμως να μην τα συζητήσουμε τώρα, αλλά να έχω τη χαρά να σας τα αποκαλύψω εν καιρώ.

***************************************************************

Σύντομο βιογραφικό

Η Brigitte Πολέμη γεννήθηκε στη Δαμασκό της Συρίας από πατέρα Λιβανέζο και μητέρα Πολωνή.

Στα πρώτα χρόνια της ζωής της έζησε στην Πολωνία κάτω από  κομμουνιστικό καθεστώς και στη συνέχεια μετακόμισε στο Λίβανο όπου και διέμεινε μέχρι το ξέσπασμα του πολέμου. Στην εφηβεία μετακόμισε στην Ελλάδα.

Στην ηλικία των 17 έφυγε για σπουδές στη Νέα Υόρκη στο Fashion Institute of Technology, προκειμένου να ξεκινήσει την καριέρα της ως σχεδιάστρια μόδας όπου και ανακάλυψε την αγάπη της για τη ζωγραφική. Το 1992 μετακόμισε στο Λονδίνο για να εξερευνήσει τον κόσμο των Καλών Τεχνών και το 2004 αποφοίτησε από το Chelsea School of Art. Τα τελευταία δέκα χρόνια έχει εγκατασταθεί στην Αθήνα. Είναι παντρεμένη με Έλληνα και είναι μητέρα τεσσάρων παιδιών.

Ξεκίνησε να δουλεύει με καθαρό χρώμα και λάδι σε καμβά. Η δουλειά της παρουσιάστηκε σε εκθέσεις στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη. Θέλοντας να εξελίξει τις τεχνικές της, αλλά και να εισάγει τις νέες τεχνολογίες στην τέχνη ανακάλυψε την ψηφιακή ζωγραφική πάνω σε φωτογραφία, ενώ εφάρμοσε πρώτη στην Ελλάδα την εκτύπωση σε διαφορετικές στρώσεις plexi- glass, προσδίδοντας έτσι στα έργα της μία τρισδιάστατη αίσθηση, βάθος και μοντέρνο αποτέλεσμα.

Βασική της έμπνευση αποτελεί η επαφή της με τον άνθρωπο, η καθημερινότητα αλλά και η συνεχής προσπάθεια του ανθρώπου να ξεχωρίσει, να βρει τον εαυτό του και την ευτυχία.

 

—————————————————————–

 

Έκθεση «#iFollow» – BRIGITTE Πολέμη

Μουσείο Μπουζιάνη:

Οδός Γ. Μπουζιάνη 27-31, Δάφνη

Επιμέλεια έκθεσης: Φοίβος Κυπραίος/ Αναστασία Πιλιτσίδη

Project coordinator/ Συντονισμός: Σίσσυ Χλωμίσιου

Διάρκεια έκθεσης: έως 16/7

Ώρες λειτουργίας:  Πεμ. – Παρ.- Σαβ. – Κυρ. 12:00 – 19:00

 

www.brigittepolemis.com

 

 

 

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια