«Η δική μας Κάλλας» Μυρτώ Καμβυσίδη

Η πρωταγωνίστρια του ντοκιμαντέρ που προβάλλει τα πρώτα βήματα της μεγάλης Ελληνίδας ντίβας, Μυρτώ Καμβυσίδη, μιλάει στην «Α»

422
Μυρτώ Καμβυσίδη

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Ντοκιμαντέρ που αναφέρεται στην προσωπική ζωή της μεγαλύτερης υψιφώνου του 20ού αιώνα και προβάλλει τα πρώτα βήματα της μεγάλης Ελληνίδας ντίβας της όπερας ξεκινώντας από τον τόπο καταγωγής της, το Νιοχώρι Μεσσηνίας, μας παρουσιάζει ο βραβευμένος σκηνοθέτης  Μπάμπης Τσόκας.

Η Μαρία, ο Αρίστος, η Τζάκι, ο Τζιοβάνι Μπατίστα είναι τα κεντρικά πρόσωπα της ταινίας. Ο λόγος για το δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ «Η δική μας Κάλλας», γυρίσματα του οποίου πραγματοποιήθηκαν στα μέρη που η Ελληνίδα ντίβα έζησε.

Τα γυρίσματα που ήταν δύσκολα και απαιτητικά διήρκεσαν περίπου τρία χρόνια και έγιναν σε Μεσσηνία, Αθήνα, Παρίσι, Νέα Υόρκη, Μιλάνο, Βερόνα αλλά και στον Σκορπιό με την άδεια των νέων ιδιοκτητών του, της  οικογένειας Ριμπολόβλεφ.

Εξαιρετική επιτυχία αποτελεί και η είσοδος στο διαμέρισμα της Κάλλας στο Παρίσι.  Στον ρόλο της Μαρίας Κάλλας η Μυρτώ Καμβυσίδη. Η  τραγουδίστρια από την Καλαμάτα με την  ιδιαίτερη φωνή και  χροιά αποδείχτηκε εξαιρετικό υποκριτικό ταλέντο.  Αρχικός και απώτερος σκοπός του ντοκιμαντέρ ήταν να αξιοποιηθεί το πατρικό σπίτι της οικογένειας Καλογεροπούλου (Κάλλας) στη Μεσσηνία, να γίνει ένα μουσείο – οδοιπορικό στις ρίζες της Ελληνίδας ντίβας και να αποτελέσει έναν τουριστικό προορισμό για την περιοχή σε συνδυασμό με την αρχαία Μεσσήνη.

Μετά την πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ στη Νέα Υόρκη ακολούθησαν  προβολές σε πολλές πόλεις της Αμερικής και του Καναδά. Η πρεμιέρα στην Αθήνα έγινε στον κινηματογράφο «Odeon Opera» της οδού Ακαδημίας και παραβρέθηκαν πάνω από 700 άτομα.  Σημειωτέον ότι το ντοκιμαντέρ προβάλλεται φέτος, 40 χρόνια από τον θάνατό της, έτος που ανακηρύχθηκε «Ετος της Κάλλας για την Ελλάδα».

– Μυρτώ, ξεκίνησες να ασχολείσαι με τη μουσική από παιδί. Σε ώθησε η οικογένειά σου σε  αυτό;

Οι γονείς μας προσπάθησαν να μας δώσουν ερεθίσματα από όλα. Από πολύ μικρή ηλικία κάναμε πηλό, ζωγραφική, ενόργανη, παραδοσιακούς χορούς, μπαλέτο, γαλλικά, αγγλικά και φυσικά φιλαρμονική και από τρία όργανα ο καθένας στο Δημοτικό Ωδείο.

Η Καλαμάτα, η πόλη στην οποία γεννηθήκαμε, έχει πολύ αξιόλογες δημοτικές σχολές όπου τα παιδιά αποκτούν στέρεες βάσεις. Και τα τέσσερα αδέλφια ωστόσο μας συνεπήρε η μουσική. Μετά φοιτήσαμε στο Μουσικό Σχολείο, πραγματοποιήσαμε και άλλες σπουδές αλλά η μουσική είναι θα λέγαμε η πρώτη μας φύση.

– Σε ποιες μουσικές σκηνές έχεις τραγουδήσει;

Για να πω την αλήθεια δεν θυμάμαι σε ποια δεν έχω τραγουδήσει… Με αποκορύφωμα την παράσταση που είχαμε δώσει στο Μέγαρο Μουσικής όπου μου είχε δοθεί και υποτροφία ερμηνεύοντας τις Σειρήνες στο αρχαίο πρωτότυπο κείμενο της Οδύσσειας του Ομήρου σε μελοποίηση του μεγάλου ερευνητή και συνθέτη Γιώργου Λυκούρα.

– Ξεχωρίζεις κάποιες συνεργασίες σου;

– Όλες ήταν ξεχωριστές. Με τη μουσική δεν μπορώ να κάνω καμμία έκπτωση, είναι η γλώσσα της ψυχής μου. Δεν μπορώ και δεν θέλω να τραγουδάω κάτι που δεν με εκφράζει.

Αν μπορούσα όμως να αναφέρω μία στιγμή που ένιωσα μια ιδιαίτερη καλλιτεχνική έκσταση ήταν η στιγμή που τα αδέρφια μου κι εγώ επισκεφθήκαμε τον Μίκη Θεοδωράκη στο σπίτι του.

Πρόκειται για έναν άνθρωπο με τρομερό, σχεδόν μεταφυσικό ενεργειακό εκτόπισμα. Όσοι τον έχουν συναντήσει αντιλαμβάνονται τι εννοώ. Αργότερα προέκυψε μια πολύ όμορφη διασκευή μας σε ένα λιγότερο γνωστό τραγούδι του, το «Σαν καφενείο», που κυκλοφόρησε σε μία συλλογή του.

 

– Πώς προέκυψε η συνεργασία σου με τον Ελληνοσουηδό σκηνοθέτη Μπάμπη Τσόκα;

– Ο Μπάμπης Τσόκας είχε μεταβεί στη Μεσσηνία για τη δημιουργία μίας ταινίας αφιερωματικής στη ζωή του καθηγητή Πέτρου Θέμελη ανασκαφέα της Αρχαίας Μεσσήνης. Εκεί είδε το πατρικό σπίτι της Μαρίας Κάλλας και διερωτήθηκε για ποιο λόγο δεν ήταν ευρέως γνωστό.

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Αποφοίτων ΜΣΚ «Μαρία Κάλλας» Γιώργος Ηλιόπουλος κι εγώ είχαμε ήδη ολοκληρώσει ένα ρεπορτάζ για την καταγωγή της Κάλλας. Ο σκηνοθέτης μας  ήρθε σε επικοινωνία μαζί του και από εκεί ξεκίνησαν όλα.

 

– Από εκεί ξεκίνησαν όλα… και πρωταγωνιστείς σε μια σπουδαία ταινία ελληνοσουηδικής παραγωγής για τη Μαρία Κάλλας. Μίλησέ μας για αυτή.

 

– Ήταν μια επίπονη εργασία τριών χρόνων. Ό,τι πιο σημαντικό έχω κάνει μέχρι στιγμής. Το αποτέλεσμα είναι ένα λυρικό ποιητικό ντοκιμαντέρ – δράμα που πηγάζει από τον καθαρό ευρωπαϊκό κινηματογράφο, με κορύφωση της μαεστρίας του σκηνοθέτη μας Μπάμπη Τσόκα το να διαδέχονται αβίαστα οι πραγματικές σκηνές της Μαρίας Κάλλας τις δικές μας χωρίς να αντιλαμβάνεται ο θεατής τη συρραφή των ειδών, δηλαδή τη μετάβαση από το ντοκιμαντέρ στα δραματοποιημένα κομμάτια.

Τα εμπόδια ήταν ανυπέρβλητα. Δεν υπήρχε ούτε 1 ευρώ, καθόλου εφόδια. Παρά ταύτα η ταινία έλειπε και έπρεπε να ολοκληρωθεί.

Είναι ένα φροϋδικό ψυχογράφημα για την Ελληνίδα ντίβα, που εστιάζει στην καταγωγή της, στην οικογένειά της και στο ότι η τραγική απαρχή της προδιέγραψε τρόπον τινά όλη την περαιτέρω πορεία της.

Ήταν σαν να εξετάζαμε τόσα χρόνια τον καρπό και να αγνοούσαμε το δέντρο που τον δημιούργησε. Υπήρξε μεγάλη κινητοποίηση.

Καθοριστικής σημασίας ήταν η βοήθεια πολλών ανθρώπων, ενώ στην ταινία πήραν μέρος πάνω από 250 εθελοντές.

Πραγματοποιήσαμε γυρίσματα σε Νέα Υόρκη, Ιταλία, Γαλλία και φυσικά Ελλάδα αλλά και στο «άβατον» του Σκορπιού.

Ο σκοπός είναι ιερός. Φιλοδοξούμε μέσω της ταινίας να αξιοποιηθεί το πατρικό σπίτι της Κάλλας και να γίνει μουσείο.

 

– Τι σχέδια έχεις για το μέλλον;

– Κατ’ εμέ το πιο δύσκολο είναι να συλλάβει κανείς το παρόν, το «εδώ και τώρα»… Αυτό είναι το μεγαλόπνοο «σχέδιό μου για το μέλλον»: να πάψει να μου διαφεύγει το παρόν.

***************************************************************

Who is who

Η Μυρτώ Καμβυσίδη, απόφοιτη του Μουσικού Σχολείου Καλαμάτας, έχει σπουδάσει Επικοινωνία Μέσα και Πολιτισμό στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Έχει εργαστεί ως δημοσιογράφος για τρία χρόνια. Έχει πραγματοποιήσειπολυετείς σπουδές στο πιάνο, το κόρνο αλλά και στο κλασσικό τραγούδι και το θέατρο.

Έχει συμμετάσχει σε εκατοντάδες παραστάσεις και συναυλίες. Τα τελευταία 7 χρόνια τραγουδά επαγγελματικά σε pianobar και μουσικές σκηνές.
Από το 2011 είναι μέλος στο σχήμα του Γιώργου Λυκούρα «Ο Πάπυρος του κ. Fackelmann» με πρωτογενές υλικό το οποίο βασίζεται σε επιστημονική έρευνα πάνω στους αρχαιοελληνικούς μουσικούς δρόμους.

 

Εδώ και δύο χρόνια συνεργάζεται με τον συνθέτη Δαμιανό Πάντα και πολλούς αξιόλογους στιχουργούς σε έναν κύκλο πρωτότυπων τραγουδιών που τα διακρίνει η επαναστατική μουσική σύνθεση και ο σκληρός κοινωνικός στίχος.
Τα τελευταία δύο χρόνια είναι φοιτήτρια στο Διαπανεπιστημιακό και Διατμηματικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Ηθικής Φιλοσοφίας» του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.

Η ταλαντούχα Μυρτώ έχει τραγουδήσει στο Μέγαρο Μουσικής καθώς και σε πολλές μουσικές σκηνές, με αξιόλογους καλλιτέχνες ενώ έχει ήδη σημαντική δισκογραφική παρουσία.

Αυτό τον καιρό συμμετέχει στο μουσικό σχήμα στο  «Χάραμα», ενώ παρακολουθεί πολλά καλλιτεχνικά δρώμενα και θεατρικές παραστάσεις.

 

 

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια