Εύα Αποστολάτου: «Μόνο ο δύσκολος δρόμος βγάζει κάπου»

717
Η Εύα Αποστολάτου παραλαμβάνει το «Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών για νέο διαπρέποντα ζωγράφο, ηλικίας μέχρι 40 ετών»

Συναντήσαμε τη βραβευμένη εικαστικό Εύα Αποστολάτου στο εργαστήριο της στην Πεντέλη. Μετρημένη, σοβαρή και ευγενέστατη μας μίλησε για τη βράβευσή της από την Ακαδημία Αθηνών.

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Της αξίζουν συγχαρητήρια, καθώς πρώτη φορά απονέμεται σε γυναίκα το βραβείο αυτό, που ανήκει στην «Τάξη Γραμμάτων και Καλών Τεχνών» και έχει τίτλο: «Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών για νέο διαπρέποντα ζωγράφο, ηλικίας μέχρι 40 ετών» και προκηρύσσεται κάθε τρία χρόνια.

Πρώτη χρονιά απονομής του βραβείου αυτού ήταν το 1998, όταν απονεμήθηκε στον Μανώλη Χάρο. Το 2000 δόθηκε στον Γιώργο Ρόρρη, το 2004 στον Αχιλλέα Παπακώστα, το 2007 στον Τίμο Μπατινάκη, το 2010 στον Αντώνη Στάβερη, το 2013 στον Τζουλιάνο Καγκλή και το 2016 στην Εύα Αποστολάτου.

Η Εύα σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Ζωγραφική στα εργαστήρια του Γ. Ψυχοπαίδη και του Χρ. Μπότσογλου και σκηνογραφία στο εργαστήριο του Γ. Ζιάκα. Έχει συμμετάσχει σε 50 ομαδικές εκθέσεις, μεταξύ των οποίων στην Art Αθήνα με την γκαλερί Kaplanon 5, σε Μουσεία και Πινακοθήκες. Έργα της βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού.

– Κυρία Αποστολάτου, κερδίσατε το  «Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών για νέο διαπρέποντα ζωγράφο, ηλικίας μέχρι 40 ετών». Τι σημαίνει για εσάς το βραβείο αυτό και η Ακαδημία Αθηνών ειδικότερα;

– Είναι η ανώτατη βράβευση, που μου επιβεβαίωσε το να κοιτάω μακριά, ακόμα κι όταν καμμιά φορά κοντά δεν υπάρχει ορατότητα… Η Ακαδημία Αθηνών είναι ο θεματοφύλακας των Επιστημών, των Γραμμάτων και των Καλών Τεχνών, που αυτό αποπνέεται από την αρμονία του κτιρίου και τους ακαδημαϊκούς που υπηρετούν με επιστημοσύνη και τέχνη τη Γνώση. Ακόμα και το ότι ο αρχιτέκτονας της Ακαδημίας είναι Δανός υπερθεματίζει τις οικουμενικές και ανορίοτες αρχές του αρχαιοελληνικού πολιτισμού.

Ο καλλιτέχνης θα ανήκει πάντα στατιστικά σε μια μειοψηφία, με ό,τι συνεπάγεται αυτό […] Ο καλλιτέχνης δεν πρέπει να εξαρτά την ευτυχία του από την επιτυχία

– Είσαστε η πρώτη γυναίκα που κερδίζει αυτό το βραβείο. Πώς αισθάνεστε γι’ αυτό;

– Στην τέχνη αίρεται η ταυτότητα, ο χώρος και ο χρόνος, ώστε να κρίνεται αφ’ εαυτής. Αποτελεί τη μοναδική ιδεαλιστική εφαρμογή της δημοκρατίας. Η μόνη διαφορά που είμαι γυναίκα είναι ότι εμείς παραμένουμε «κάτω των 40» και για τις υπόλοιπες δεκαετίες…

– Εκτός από τις γκαλερί στην Ελλάδα, συνεργάζεστε και με την Belgravia Gallery στο Λονδίνο. Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τη συνεργασία σας αυτή;

– Είναι μια πολύ αξιόλογη γκαλερί στο κέντρο του Λονδίνου. Χαίρομαι για αυτή τη συνεργασία, καθώς και για τη συνεργασία με τον επιμελητή τέχνης, κύριο Γιώργο Σταθόπουλο, που επανειλημμένα έχει προβάλει την ελληνική τέχνη στο εξωτερικό.

Έργο της Εύας Αποστολάτου

– Πιστεύετε ότι υπάρχει ενδιαφέρον για την ελληνική τέχνη στο εξωτερικό;

– Αρκετό, διότι η τέχνη δεν καθορίζεται εν γένει από τις εξελίξεις σε άλλους τομείς, στους οποίους η Ελλάδα δεν θα μπορούσε να ανταποκριθεί. Ζωγραφίζουμε με το ίδιο ξύλινο και τρίχινο πινέλο, όπως από πάντα.

– Πιστεύετε ότι οι εξελίξεις κάθε εποχής επηρεάζουν την τέχνη;

– Ό,τι κάνουμε «συν τω χρόνω» είναι αναγκαστικά σύγχρονο, όχι όμως και διαχρονικό. Τα τελευταίας τεχνολογίας νανοϋλικά, η βιογενετική, τα σύγχρονα μοντέλα αγορών και η γεωπολιτική γράφουν περισσότερο την παγκόσμια Ιστορία. Η Ιστορία της Τέχνης –κατά τη γνώμη μου– συνεχίζει να εντάσσει έργα με το φιλοσοφικό υπόβαθρο του αιγιακού και κλασικού πολιτισμού, ανεξάρτητα από το κίνημα με το οποίο εκφράζεται αυτό, σε κάθε εποχή.

– Πόσο δύσκολο είναι να είναι κάποιος καλλιτέχνης στις μέρες μας;

– Ο καλλιτέχνης θα ανήκει πάντα στατιστικά σε μια μειοψηφία, με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Θα είναι καθ’ όλη την πορεία αντιμέτωπος με περισσότερα «όχι», απ’ ότι αν επέλεγε κάτι άλλο. Αν βρει τον τρόπο να ανοίγει δρόμο μέσα από τα «όχι», τότε το πρώτο «ναι» θα τα σβήσει όλα.

Έργο της Εύας Αποστολάτου

– Όπως το διατυπώνετε, αντιλαμβανόμαστε ότι είναι μια δύσκολη πορεία. Πώς μπορεί να επιτευχθεί αυτό;

– Ο καλλιτέχνης δεν πρέπει να εξαρτά την ευτυχία του από την επιτυχία. Μόνο ο δύσκολος δρόμος βγάζει κάπου. Να κυνηγά την κατακτημένη γνώση όχι ως τρόπαιο που θα εκτινάξει το εγώ του, αλλά για να την εξελίξει, μαζί με άλλους.

– Και από πού μπορεί να αντλεί δύναμη για αυτά;

– Αρκεί να σκεφτεί ότι και οι πιο μεγάλοι επιστήμονες και καλλιτέχνες ξεκίνησαν από μια παιδική ζωγραφιά, που όλοι έχουμε κάνει. Στο μεταξύ κάποια από τα παιδιά ήταν ο Φειδίας, ο Βελάσκεθ, ο Επίκουρος, ο Αϊνστάιν. Οι μεγάλοι άνθρωποι συνεχίζουν να γεννιούνται, ξεκινούν ακριβώς με τον ίδιο τρόπο και μας δείχνουν τον δρόμο.

Έργο της Εύας Αποσστολάτου

– Η δική σας προσπάθεια πού στηρίζεται;

– Εκπηγάζει από την οικογένειά μου και συνεχίζει να ρέει προς τις δύο κόρες μου, γι’ αυτό και τους αφιερώνω το βραβείο!

Who is who

Γεννήθηκε στην Αθήνα.
Διδάχθηκε σχέδιο και ζωγραφική στο Εργαστήρι του Ν. Στέφου.
Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Ζωγραφική στα εργαστήρια του Γ. Ψυχοπαίδη και του Χρ. Μπότσογλου και Σκηνογραφία στο εργαστήριο του Γ. Ζιάκα.
Τον Δεκέμβριο του 2016 κέρδισε το Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών, απονεμόμενο σε διαπρέποντα Έλληνα ζωγράφο από τους νεότερους.
Έχει συμμετάσχει σε 50 ομαδικές εκθέσεις, μεταξύ των οποίων στην Art Aθήνα με την γκαλερί Κaplanon5, σε μουσεία και πινακοθήκες.
Έργα της βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια