Γιάννης Λιάκος: «H ελληνική τέχνη είναι εξαγώγιμο προϊόν» [Pics]

O Γιάννης Λιάκος, σύμβουλος τέχνης, μιλά στην «Α» για την αγορά τέχνης

898
Ο Γιάννης Λιάκος στην Art Dubai

Τα αποτελέσματα της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης διαφαίνονται ξεκάθαρα σε όλους τους κλάδους και τους επιμέρους τομείς της εγχώριας εμπορικής δραστηριότητας. Χώρος ούτως ή άλλως ευάλωτος και ασταθής η αγορά έργων τέχνης στην Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια δεν θα μπορούσε παρά να συμπαρασυρθεί.

Συνέντευξη στη ΖέταΤζιώτη

Η κρίση άγγιξε κυρίως τους «μικρούς» συλλέκτες, ενώ οι μεγαλοσυλλέκτες, ούτως ή άλλως λίγοι στην Ελλάδα, συνέχισαν να τονώνουν με κάποιες μικρές ενέσεις την αγορά, διαθέτοντας μικρότερα ποσά για λιγότερα έργα και κάνοντας περισσότερη έρευνα πριν προχωρήσουν στην απόκτησή τους.
Στις συνθήκες αυτές ο ρόλος του «ειδικού» της αγοράς τέχνης, είτε είναι γκαλερίστας, είτε είναι επιμελητής έκθεσης, είτε είναι σύμβουλος τέχνης, είναι καταλυτικός και για τους καλλιτέχνες αλλά και για τον συλλέκτη-επενδυτή.
Συναντήσαμε τον Γιάννη Λιάκο, σύμβουλο τέχνης, στο γραφείο του στον Βύρωνα, ο οποίος μίλησε στην «Α» για τη χρησιμότητα και τη βαρύτητα της γνώμης του ειδικού στα θέματα αυτά.

Ο Γιάννης Λιάκκος με τη Μίνα Παπαθεοδώρου- Βαλυράκη

– Κύριε Λιάκο, πώς ξεκινήσατε να ασχολείστε με την τέχνη; Είχατε αποφασίσει από μικρός να ασχοληθείτε επαγγελματικά μ’ αυτό ή προέκυψε στην πορεία;

– Η πρώτη μου επαφή έρχεται από σύμπτωση. Φοιτητής νοικιάζω σπίτι στην Αγ. Παρασκευή και βρίσκομαι απέναντι από το Ατελιέ του Παύλου Διονυσόπουλου (Pavlos), ενός των σημαντικότερων εικαστικών. Για να βγάλω τα έξοδα των σπουδών μου πηγαίνω τα απογεύματα και τον βοηθώ στην προετοιμασία της μεγάλης έκθεσης που θα γινόταν στην Πινακοθήκη Πιερίδη «ΣΗΜΑΙΕΣ».
Εκεί βλέπω για πρώτη φορά τον Α. Ιόλα, χωρίς να γνωρίζω το πόσο σημαντικός είναι. Έτσι, ξαφνικά ξεδιπλώνεται ένας υπέροχος κόσμος μπροστά μου από μια σύμπτωση.
Τελειώνω τις σπουδές μου, αλλά έχω αρχίσει να γνωρίζω καλλιτέχνες, γκαλερί, ιστορικούς τέχνης. Στη συνέχεια γνωρίζω έναν εξίσου σημαντικό εικαστικό, τον Χρίστο Καρά, και σαν βοηθός του στο ατελιέ ετοιμάζουμε την έκθεσή του στην Πινακοθήκη Πιερίδη και τις επόμενες εκθέσεις του.
Η απόφασή μου είναι πλέον οριστική να μείνω στον χώρο της Τέχνης, από μια άλλη όμως θέση. Έτσι, ξεκινώ να εργάζομαι σε γκαλερί στο τμήμα του συντονισμού και της πώλησης έργων τέχνης.

Η κρίση άγγιξε κυρίως τους «μικρούς» συλλέκτες, ενώ οι μεγαλοσυλλέκτες, ούτως ή άλλως λίγοι στην Ελλάδα, συνέχισαν να τονώνουν με κάποιες μικρές ενέσεις την αγορά

– Έχετε εργαστεί σε γκαλερί από μικρή ηλικία, όπως μας αναφέρατε, με αποτέλεσμα να έχετε γνωρίσει προσωπικά πολλούς καλλιτέχνες. Θα θέλατε να ονοματίσετε κάποιους;

– Βρίσκομαι στον χώρο της τέχνης 25 χρόνια σαν επαγγελματίας. Έχω συναντήσει και γνωρίσει σχεδόν όλους τους σημαντικούς Έλληνες εικαστικούς καλλιτέχνες, τους Τσαρούχη, Γκίκα, Μόραλη, Ζούνη, Τσόκλη, Μυταρά, Καρά, Pavlos, Κουλεντιανό, Κοκκινίδη, Σάμιο, Παπαγιάννη, Σταθόπουλο, Σαραντοπούλου, Βαρώτσο, Δικέφαλο, Παναγιωτίδη και πολλούς άλλους νεότερους.

Ο Γιάννης Λιάκκος με τον Δημοσθένη Κοκκινίδη

– Ποιους εικαστικούς ξεχωρίζετε για τη δουλειά τους;

– Ο καθένας από τους εικαστικούς που γνώρισα και συνεχίζω να συναντώ και να συνεργάζομαι είναι μια ξεχωριστή αφήγηση και μια εμπειρία που δεν την αλλάζω με τίποτα. Ξεχώρισα τον Pavlos για την πειθαρχία του, την Ο.Ζούνη για την τελειομανία της,τον Κ.Τσόκλη για την οπτική του και την έμπνευσή του,τον Χ.Καρά για την σύνθεσή του και την χρωματική του τελειότητα και από πιό νέους δημιουργούς ξεχωρίζω τον Β.Ρήνα για την ευχέρειά του να αποδίδει συναισθήματα και να δίνει ψυχή στην γλυπτική του, τον Δημήτρη Βλάσση για την δυναμική γλυπτική του , την Μίνα Παπαθεοδώρου –Βαλυράκη για την δύναμη του χρώματός της,την Χ.Σαραντοπούλου που καταφέρνει να δίνει παλμό και πλαστικότητα στα μεταλλικά γλυπτά της, τον Α.Παναγιωτίδη για τον τρόπο που δίνει ζωή στον ορείχαλκο,τον Δ.Κούκο για τη χρωματική του έκρηξη,τον Κ.Σπυριούνη για την ευαισθησία των τοπίων του,τον Μανώλη Χάρο για τα χρώματα και τις αισθήσεις που εκφράζει η ζωγραφική του,τον Παύλο Σάμιο για τον ερωτισμό στις γυναικείες φιγούρες του και τον Ηλία Παπανικολάου για το συναίσθημα και την λιτότητα στην ζωραφική του απεικόνισή .

Ο Γιάννης Λιάκκος με τον Κ. Τσόκλη

– Ένας σύμβουλος τέχνης είναι χρήσιμος στους καλλιτέχνες ή στους αγοραστές-επενδυτές έργων τέχνης;

– Ο ρόλος του συμβούλου είναι σημαντικός και χρήσιμος, αν έχει τα στοιχεία της γνώσης και της αξιοπιστίας. Ο καλλιτέχνης νιώθει την ασφάλεια της διαχείρισης του έργου του από τον σύμβουλο τέχνης, ο οποίος με σοβαρότητα, γνώση και σεβασμό προτείνει στον συλλέκτη ή στον αγοραστή το έργο τέχνης που θα πρέπει να αποκτήσει.

– Πόσο δύσκολο είναι σε έναν σύμβουλο τέχνης να δραστηριοποιείται αυτήν την εποχή στην Ελλάδα;

– Ο βαθμός δυσκολίας είναι πιο μεγάλος σήμερα, αλλά είναι και μια πρόκληση. Με αγάπη για την τέχνη πρέπει να προσπαθείς, να προτείνεις και να εξασφαλίζεις την μετακίνηση του έργου τέχνης από τον δημιουργό του στον φιλότεχνο. Η εποχή μας έχει όλα τα στοιχεία που κάνει μόνο τους πιο καλούς να συνεχίζουν στο εμπόριο έργων τέχνης.

– Πόσο δύσκολο είναι για έναν Έλληνα καλλιτέχνη να δραστηριοποιηθεί στο εξωτερικό;

– Η παρουσία των εικαστικών μας στη διεθνή σκηνή είναι παραπάνω από επιτακτική σήμερα. Την προηγούμενη δεκαετία, που η οικονομία και οι πωλήσεις το επέτρεπαν, δεν δουλέψαμε συστηματικά, δηλαδή δεν επενδύσαμε ώστε η καλλιτεχνική δημιουργία να ταξιδέψει και να κερδίσει φιλότεχνους και στο εξωτερικό. Με βεβαιότητα λέω, έχοντας ταξιδέψει και παρευρεθεί σε πολλές Biennale και διεθνείς εκθέσεις, ότι οι εικαστικοί μας καλλιτέχνες, παλαιότεροι και νεότεροι, έχουν τη δυνατότητα να κάνουν την ελληνική τέχνη εξαγώγιμο προϊόν. Τα αποτελέσματα πιστεύω ότι θα είναι θεαματικά, αρκεί οι περί την τέχνη να συνεργαστούν, να τολμήσουν και να επενδύσουν με ορίζοντα 3-4 ετών.

Ο Γιάννης Λιάκος με τον Κ. Κουλεντιανό

– Πιστεύετε ότι τα social media μπορούν να βοηθήσουν τους νέους καλλιτέχνες;

– Τα social media αποδεικνύεται ότι παίζουν πλέον εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στη διάδοση της πληροφορίας. Χωρίς τη χρήση τους χάνεται η δυνατότητα της ενημέρωσης και της προώθησης της καλλιτεχνικής δημιουργίας με ταχύτητα και σε περισσότερους. Οι νεότεροι δημιουργοί λειτουργούν σε αυτό το νέο περιβάλλον με περισσότερη άνεση και καλά αποτελέσματα. Είναι σίγουρο, λοιπόν, ότι πρέπει να γίνεται με σύστημα και θα έλεγα να το αναθέτουν σε ειδικούς που έχουν τις τεχνικές γνώσεις .

– Θα μπορούσε ένας πίνακας, για παράδειγμα, να είναι μια μορφή επένδυσης;

– Ένα έργο τέχνης ζωγραφικής ή γλυπτικής έχει αποδειχθεί ότι είναι παράλληλα και μια μορφή επένδυσης. Σημαντική είναι η σωστή επιλογή.
Οι δημοπρασίες δείχνουν ότι αυτό συμβαίνει, και σε αρκετές περιπτώσεις η επένδυση τέχνης μπορεί να έχει πιο καλή απόδοση από άλλα επενδυτικά προϊόντα. Πρέπει να επισημάνουμε, όμως, ότι πάνω απ’ όλα το έργο τέχνης αποτελεί επένδυση ψυχής, αισθητικής και δείγμα πολιτισμού μιας σύγχρονης κοινωνίας.
Οι παράγοντες εκείνοι που καθορίζουν την τιμή ενός έργου τέχνης είναι η έκθεση σε μουσεία και σε γκαλερί, η αποδοχή του έργου και του δημιουργού στους συλλέκτες και στους κριτικούς, αλλά και η προβολή του έργου καθώς και η ζήτηση από το ευρύ φιλότεχνο κοινό.
Αν πρόκειται για νέους καλλιτέχνες, των οποίων έργα θέλετε να αγοράσετε, καλό θα είναι να έχετε τη γνώμη ειδικών που είναι στον χώρο και έχουν μια πρόβλεψη για την αξία τους με κάποιο πιο μεγάλο ποσοστό επιτυχίας σε αυτήν.

– Πιστεύετε ότι στο εγγύς μέλλον η κατάσταση στον χώρο της τέχνης θα βελτιωθεί;

– Περνάμε μια παρατεταμένη κρίση. Η αγορά τέχνης έχει σαφή πτώση. Οι πωλήσεις είναι πιο λίγες και σε πιο χαμηλές τιμές. Αυτή όμως είναι και ευκαιρία απόκτησης σημαντικών έργων σε ελκυστικές τιμές. Παράλληλα, στις αίθουσες τέχνης νέοι καλλιτέχνες με εξαιρετικές δουλειές προτείνουν και περιμένουν τους αγοραστές-συλλέκτες.
Πιστεύω ότι σταδιακά και σταθερά η κατάσταση θα βελτιώνεται. Χρειάζεται επιμονή, υπομονή και πίστη. Η αισθητική ανάγκη του φιλότεχνου κοινού, ταυτόχρονα με την προοπτική μιας επένδυσης χρημάτων με προοπτική, θα βοηθήσουν ώστε η αγορά να ξεπεράσει τις δυσκολίες που προέκυψαν τα τελευταία χρόνια.
– Πώς βλέπετε την αγορά έργων μέσω δημοπρασιών στην Ελλάδα;

– Η αγορά έργου τέχνης από δημοπρασία αφορά κάποιες κατηγορίες φιλοτέχνων, που αγοράζουν από αγάπη για την τέχνη, και αυτούς που κάνουν επενδύουν. Φυσικά, μπορούν να συμβαίνουν και τα δύο ταυτόχρονα.

Οι έγκυροι δημοπράτες συμφωνούν ότι οι τιμές των έργων στην Ελλάδα έχουν μειωθεί 30-40%.
Αυτό προκύπτει γιατί υπάρχει αύξηση προσφοράς έργων προς πώληση, λόγω της οικονομικής κρίσης και προσπάθειας ρευστοποίησης.

Ένα έργο που δημοπρατείται σε μια τιμή 30% πιο χαμηλή, στην πραγματικότητα έχει κρατήσει την τιμή του, αν σκεφθούμε ότι όλες οι αξίες (ακίνητα κ.λ.π.) έχουν σχεδόν καταρρεύσει.

Στο εξωτερικό οι δημοπρασίες Ελλήνων καλλιτεχνών προσελκύουν το ενδιαφέρον ενός διεθνούς κοινού που έχει άλλα κριτήρια και δείχνει να βρίσκονται σε πιο καλή θέση. Σημαντικό στοιχείο της δημοπράτησης ενός έργου είναι η πιστοποίηση της γνησιότητας, η προέλευση και η κατάστασή του.

Ο Γιάννης Λιάκκος με τον Σ. Σόρογκα

– Κλείνοντας, θα μπορούσατε να μας συνοψίσετε τι είναι η τέχνη για σας και πώς ένας σύμβουλος τέχνης μπορεί να την υπηρετήσει;

– Ο χώρος που ζω είναι γεμάτος από τέχνη. Ο ζωτικός μου χώρος είναι ο χώρος της τέχνης, 25 χρόνια διαμεσολαβητής μεταξύ εικαστικών δημιουργών και φιλότεχνων.
Τολμώ να πω ότι συμβουλεύω τους ανθρώπους που αγαπούν την τέχνη και θέλουν να επενδύσουν σε έργα τέχνης με συνέπεια, σεβασμό και μεράκι.
Αγαπώ την τέχνη και επιμένω 25 χρόνια να υποστηρίζω τους Έλληνες εικαστικούς μας και να προωθώ με σοβαρότητα και συνέπεια τα έργα τους σε μικρές ή μεγάλες συλλογές.
Έχω συντονίσει ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής και γλυπτικής σε πολλούς σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες και έχω συνεχή παρουσία στις Art Athina 2013-2014-2015-2016 με την γκαλερί Εικαστικός Κύκλος, που συνεργαζόμουν από το 1990 έως το 2016.
Για το μέλλον, επειδή πιστεύω στους Έλληνες καλλιτέχνες, θα ήθελα να συνεχίσω να επικαλούμαι τους φιλότεχνους και να ταξιδεύω μαζί τους στους προορισμούς που ορίζουμε από κοινού.
Στο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον που ζούμε η τεχνολογία μπορεί να εκμηδενίσει τις πραγματικές αποστάσεις και να βοηθήσει ώστε να πλησιάσουν οι αγορές έργων τέχνης μεταξύ τους. Έτσι θα δημιουργούνται νέες αγορές που εκεί θα συνυπάρχουν νέοι αλλά και ήδη καταξιωμένοι εικαστικοί δημιουργοί.

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια