Βασίλης Καραουλάνης: «Ξενοδόχος από… κούνια »

Ένας από τους πιο γνωστούς ξενοδόχους του Πηλίου μιλάει στην «axianews» για τον τουρισμό, τα προβλήματα της περιοχής, τα έργα υποδομής και την κυβερνητική πολιτική.

270

Παράγοντας του τουρισμού στο Νομό Μαγνησίας, με ξενοδοχείο στην παραλία του Αγίου Ιωάννη, ο Βασίλης Καραουλάνης, εκτός από πτυχιούχος της Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων Θεσσαλονίκης, αναπληρωματικό μέλος της Ένωσης Ξενοδόχων Μαγνησίας και πιστοποιημένος από το ΕΚΕΠΙΣ καθηγητής στα ΙΕΚ στο τουριστικό ξενοδοχειακό τμήμα, είναι άριστος γνώστης της ιστορίας του τόπου του, των προβλημάτων του και των σχεδίων που πρέπει να υλοποιηθούν για να ξαναβρεί το Πήλιο την τουριστική του αίγλη.

 – Κύριε Καραουλάνη είστε χρόνια ξενοδόχος στην περιοχή του Πηλίου. Ποια είναι τα προβλήματα της περιοχής;

– Aρχικά θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για το ενδιαφέρον που δείξατε για την περιοχή μας. Πραγματικά το Πήλιο είναι μια τουριστική περιοχή με δύο όψεις. Η πρώτη όψη είναι αυτή του χειμώνα που βλέπουμε κατά τακτά χρονικά διαστήματα στην τηλεόραση με επίκεντρο τον χειμερινό τουρισμό και το χιονοδρομικό κέντρο και η δεύτερη είναι το παραθαλάσσιο κομμάτι του Πηλίου με τις παραλίες του Αιγαίου και του Παγασητικού που απευθύνεται στον καλοκαιρινό τουρισμό. Για το πρώτο κομμάτι υπάρχει κάποιο ενδιαφέρον από πλευράς εσωτερικού τουρισμού, κατ’ εξοχήν ‘Ελληνες που γεμίζουν τα καταλύματα στις ημέρες των γιορτών και τα Σαββατοκύριακα και ειδικά όταν το χιονοδρομικό έχει χιόνι. Εδώ έχουμε το εξής φαινόμενο, ενώ όλο το Πήλιο έχει πολλά τουριστικά καταλύματα σε όλα τα ορεινά του χωριά, εντούτοις δουλεύουν μονό μερικά από αυτά και συνήθως αυτά που είναι γύρω από το χιονοδρομικό και την πόλη του Βόλου. Έτσι έχουμε το αποτέλεσμα μερικά χωριά να έχουν overbooking και κάποια άλλα να ψάχνουν πελάτη με τα κιάλια…! Αυτό οφείλεται στο ότι τα τελευταία χρόνια ο πελάτης θέλει να έχει γρήγορη πρόσβαση, να υπάρχουν καινούργια πράγματα για να δει, να έχει την πόλη δίπλα του για ό,τι τυχόν του συμβεί. Στη δεύτερη όψη του, το παραθαλάσσιο Πήλιο έχει ξεκινήσει να δουλεύει εδώ και 100 χρόνια τώρα. Τα πρώτα ξενοδοχεία στο ανατολικό Πήλιο είχαν ξεκινήσει από το 1924 . Ο Άγιος Ιωάννης είναι από τους πρώτους προορισμούς διακοπών στην Ελλάδα, όταν πολλά από τα σύγχρονα δημοφιλή μέρη ήταν ακόμα ψαροχώρια. Τα τελευταία 15 έτη έχει κυριολεκτικά πάει δυο βήματα πίσω. Τα ξενοδοχεία μένουν ανοιχτά 3 μήνες μετά βίας επειδή δεν αποτελούμε πλέον τουριστικό προορισμό. Εγώ θα έλεγα ότι είμαστε στην κατηγορία Κ.Τ.Λ ( ΚΑΙ ΤΑ ΛΟΙΠΑ..) και εξηγώ. Έχουμε στην πλειοψηφία πελάτες της τελευταίας στιγμής, οι οποίοι δεν μπορούν να πάνε στα νησιά εξαιτίας κακού προγραμματισμού ή μειωμένης οικονομικής δυνατότητας. Έτσι, έρχονται στο Πήλιο με τα αυτοκίνητά τους για λίγες μέρες διακοπών, από 2 έως 5, και έχουν και την επιλογή να φύγουν ανά πάσα στιγμή αν κάτι δεν τους αρέσει στην περιοχή.

–  Γιατί το Πήλιο και ειδικά το παραθαλάσσιο κομμάτι του δεν έχει αναπτυχθεί τουριστικά τόσο όσο τα κοντινά νησιά, όπως, για παράδειγμα, η Σκιάθος;

– Παρ’ όλο που τα τελευταία χρόνια γίνεται προσπάθεια από την περιφέρεια, τους δήμους, τους φορείς και τους ιδιώτες όσον αφορά τη διαφήμιση για το Πήλιο και τη χερσαία Μαγνησία, αφού έχουμε και το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, ένα από τα πιο σύγχρονα αεροδρόμια της χώρας που κατεβαίνουν κάποιες εταιρείες (με πτήσεις charter), δεν έχουμε φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα, το οποίο είναι να αποτελούμε καλοκαιρινό προορισμό για τους ξένους tour operators, πέρα από μερικές εταιρείες που φέρνουν μεμονωμένους πελάτες και σε συγκεκριμένα μέρη.

 – Αν ήσασταν στην κυβέρνηση, σε κάποιο ειδικό πόστο στα θέματα τουρισμού ποια θα ήταν τα 3 πρώτα βήματα που θα κάνατε για τον κλάδο;

–  Θα έριχνα όλο το βάρος στην τουριστική υποδομή από πλευράς κράτους. Σε συνεργασία με τα υπουργεία Υποδομών – Περιβάλλοντος, Μεταφορών, Ναυτιλίας και τις περιφέρειες θα δημιουργούσαμε όπου υπάρχει ανάγκη την υποδομή για γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση των τουριστών (άνετους δρόμους, λιμάνια, αεροδρόμια) και την προσέλκυση μεγάλων εταιρειών για επενδύσεις.  Επιπλέον θα ενδιαφερόμουν για την ελάφρυνση της φορολογίας (συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ, φόρος εισοδήματος, ΦΠΑ, κ.λ.π.) και την πάταξη της τουριστικής παραοικονομίας σε όλα αυτά που δεν έχουν τη νόμιμη άδεια και πραγματικά κίνητρα στις νέες επενδύσεις. Είναι αδιανόητο να έχουμε υπερφορολόγηση στον τουριστικό κλάδο όταν τα ανταγωνιστικά κράτη της Μεσογείου έχουν χαμηλή φορολογία, ΕΝΦΙΑ (εάν έχουν φόρο τα κτίρια που στεγάζουν τουριστικά καταλύματα) ΦΠΑ και από του χρόνου επιπλέον τέλος διανυκτέρευσης! Πώς είναι δυνατόν να κάνεις χαμηλές προσφορές με τέτοιους φόρους και ποια μαθηματική εξίσωση το λέει αύξηση φόρων = ανάπτυξη;

 Ευρύτερα στην περιοχή της Μαγνησίας και στην πόλη του Βόλου ποια θα ήταν τα έργα υποδομής που θα καλυτέρευαν την περιοχή;

– Όσον αφορά τον Νομό Μαγνησίας πρέπει να σταθούμε αποκλειστικά στα έργα υποδομής και στα πλεονεκτήματα της φύσης. Δυστυχώς το οδικό σύστημα του Πηλίου, το οποίο έχει χαραχθεί πάνω από 50 χρόνια πριν, δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες του τουρισμού σήμερα. Δεν είναι τυχαίο που τα τουριστικά γραφεία δεν έρχονται οργανωμένα στο Πήλιο για τις διακοπές των πελατών τους. Για παράδειγμα, από την Αγγλία σε περίπου δυόμισι ώρες είναι στο αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου και θέλει άλλες δυόμισι ώρες για να διασχίσει την απόσταση από το αεροδρόμιο έως το ανατολικό Πήλιο. Αυτό συμβαίνει και με τα τουριστικά γραφεία που διακινούν τους πελάτες τους με τα λεωφορεία και που αρνούνται να ανέβουν στο Πήλιο λόγω της πρόσβασης. Έτσι έχουμε το φαινόμενο να πηγαίνουν όλοι σε περιοχές περιφερειακά του Βόλου ώστε να αποφύγουν όσο το δυνατόν περισσότερα χιλιόμετρα. Αυτή η ανάγκη του κόσμου κάνει τον νομό να μένει πίσω τουριστικά. Οι προτάσεις μου για την προώθηση του Νομού Μαγνησίας περιλαμβάνουν: αξιοποίηση του Πηλίου με διαπλάτυνση του υπάρχοντος δρόμου, οδική σύνδεση των παράλιων της Λάρισας με τα παράλια του ανατολικού Πηλίου ( Στόμιο – Ζαγορά ) όπου θα έχει γρήγορη πρόσβαση η Βόρεια Ελλάδα. Επιπλέον, εγκατάσταση τελεφερίκ από την πόλη του Βόλου με προορισμό το χιονοδρομικό κέντρο, με 4 ενδιάμεσες στάσεις στην Πορταριά , την Αλικόπετρα, τα Χάνια και το χιονοδρομικό κέντρο. Έτσι δεν θα έχουμε περιβαλλοντική επιβάρυνση του Πηλίου και του δρόμου όπου τώρα σχηματίζονται ουρές αυτοκινήτων πίσω από μια νταλίκα φορτηγό αφού ο δρόμος είναι στενός και με στροφές. Αναγκαία είναι η δημιουργία μαρίνας 500 θέσεων στον Βόλο, η αξιοποίηση του Παγασητικού για τη δημιουργία καταδυτικού κέντρου, η δημιουργία υποδομών κωπηλασίας στη νεοσύστατη λίμνη Κάρλα και η εκβάθυνση του λιμανιού του Βόλου για την προσέλευση μεγάλων κρουαζιερόπλοιων. Τα μονοπάτια και οι σπηλιές του Πηλίου αλλά και της Όθρυς να αναγνωριστούν διεθνώς με χαρτοσημάνσεις και κιόσκια πληροφοριών. Να δημιουργηθούν καταφύγια για τους λάτρεις του εναλλακτικού τουρισμού καθώς και τη διοργάνωση αγώνων βουνού αλλά και μηχανοκινήτου αθλητισμού. Σύνδεση των μικρών λιμανιών του Ανατολικού Πηλίου (Αγίου Ιωάννη και Χορευτού) με τα νησιά των Σποράδων και τη Χαλκιδική ώστε να υπάρξει άμεση σύνδεση με τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και με το αεροδρόμιο της Σκιάθου, με τη Σκόπελο και την Αλόννησο.  Ανάδειξη του θρησκευτικού τουρισμού μέσα από τα μοναστήρια του νομού σε συνδυασμό με την επίσκεψή τους στα Μετέωρα. Η συμβολή του υπουργείου Πολιτισμού για την αναβίωση της διαδρομής του ταξιδιού της Αργούς όπου θα έχει σαν αποτέλεσμα να γίνει παγκόσμια διαφήμιση του νομού, αλλά και η δημιουργία θεματικού πάρκου των Κενταύρων μέσα από την προσέλκυση μεγάλων επιχειρηματιών και εταιρειών. Επίσης, μέσα από την ανάδειξη της σπανίας χλωρίδας και πανίδας του Πηλίου και της Όθρυς, να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για διεθνή συνέδρια μελέτης των παραπάνω, αλλά και της γαστρονομίας και του ιατρικού τουρισμού.

– Είστε ενεργό μέλος της Νέας Δημοκρατίας αλλά και επαγγελματίας ξενοδόχος. Τι πιστεύετε για την κυβερνητική πολιτική που ακολουθείται;

– Υπάρχουν λάθη στην κυβερνητική πολιτική για τον τουρισμό, ειδικά αν αναλογιστούμε ότι επαναφέρει τον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ στα ξενοδοχεία ατομικής εκμετάλλευσης, αλλά και στα ακίνητα εταιρειών, αυξάνει το ΦΠΑ από το 13% στο 24% στην εστίαση και από το 6,5% πηγαίνει στο 13% στη διαμονή. Επιπλέον, προσθέτει και το τέλος διανυκτέρευσης από το 2018. Για ποια ανταγωνιστική πολιτική μιλάμε σε σύγκριση με άλλες χώρες; Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι ένα μεγάλο μέρος των ξενοδοχείων αποτελείται από οικογενειακές επιχειρήσεις και δεν μπορούν να έχουν αυτή την υπερφορολόγηση. Ειδικά όταν το μεγαλύτερο ποσοστό είναι εποχιακό και σε περιοχές οι οποίες δεν έχουν μεγάλη προσέλευση τουριστών.

 

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια