Αλέξανδρος Λιάπης: «Όταν δεν ζωγραφίζω δεν είμαι τίποτα»

Ο εικαστικός Αλέξανδρος Λιάπης σε συνέντευξη του στην εφημερίδα "Axia News" και στη Ζέτα Τζιώτη, εξηγεί το γιατί της νέας του έκθεσης «Η σιωπή του έρωτα»

1303
Έργο του Αλέξανδρου Λιάπη

Στην περιοχή της Ακρόπολης, κατεβαίνοντας την οδό Λεμπέση, βρίσκεται η γκαλερί «Artshot», της Σοφίας Γαϊτάνη. «Η σιωπή του έρωτα» είναι ο τίτλος της νέας έκθεσης του εικαστικού Αλέξανδρου Λιάπη, που φιλοξενείται στην γκαλερί.

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Ο δημιουργικός Αλέξανδρος Λιάπης, μετά την επίσκεψή του στο Μαουτχάουζεν, το ναζιστικό στρατόπεδο εξόντωσης, θέλοντας να απαλύνει τον πόνο που ένιωσε, ξεκίνησε τη νέα του δουλειά με γνώμονα την αγάπη, τον έρωτα και την αισιοδοξία. Η μεθοδευμένη γενοκτονία, η εξαθλίωση, δίνουν τη θέση τους στον ερωτισμό, στη συμπόνια, στην καλοσύνη. Συναντήσαμε τον καλλιτέχνη στην γκαλερί Artshop, όπου μας άνοιξε την ψυχή του και μας παρουσίασε τα αγκάθια της.

Αλέξανδρος Λιάπης- Σοφία Γαϊτάνη

– Η έκθεσή σας έχει τίτλο «Η σιωπή του έρωτα». Γιατί επιλέξατε αυτόν;

– Επισκέφτηκα το Μαουτχάουζεν την 15η Μαΐου 2016 και συγκλονίστηκα. Αναρωτήθηκα ποια είναι η ανθρώπινη ταυτότητα. Είδα χιλιάδες ντόπιους να καταθέτουν στεφάνι για τους νεκρούς, 71 χρόνια μετά, παίζοντας τον εθνικό τους ύμνο. Ο άνθρωπος ξεχνά τα πάντα. Όλοι αυτοί οι βασανισμένοι δεν έζησαν τον έρωτα. Τους τον στέρησαν με τον χειρότερο τρόπο. Αναγνωρίζουν το κακό που έκαναν άραγε; Ή απλά αλλάζουν οι συνθήκες και προσαρμόζονται.

«Ερωτικό με βιτρώ στο Πήλιον».

Γι’ αυτό την ονόμασα η σιωπή του έρωτα… Γιατί ο έρωτας γι’ αυτούς σώπασε ακούσια! Το θέμα της σιωπής είναι επίκαιρο τις δύσκολες μέρες που διανύουμε. Όταν ο άλλος δεν έχει τα προς το ζην δεν ενδιαφέρεται να ερωτευτεί. Τώρα μπορεί να μη μας σέρνουν οι συνάνθρωποί μας στα κρεματόρια, αλλά βασανιζόμαστε με οικονομικό πόλεμο. Η ερωτική ισορροπία πρέπει να ενταχθεί στην οικονομικοκοινωνική ισορροπία.

Όταν ο άλλος δεν έχει τα προς το ζην, δεν ενδιαφέρεται να ερωτευτεί. Τώρα μπορεί να μη μας σέρνουν οι συνάνθρωποί μας στα κρεματόρια, αλλά βασανιζόμαστε με οικονομικό πόλεμο

– Όλα αυτά είναι γεγονός πως φέρνουν μια θλίψη στην ψυχή μας. Εσείς μετά από το ταξίδι αυτό εκτονώσατε τον δικό σας πόνο με τη ζωγραφική;

– Ακριβώς αυτό έκανα. Εκτόνωσα τον πόνο και τη θλίψη της ψυχής μου και δημιούργησα έργα με χρώματα.

«Ο χορός στον Κεραμεικό αρχίζει …»

– Γιατί ξεκινήσατε να ζωγραφίζετε;

– Δεν ξεκίνησα να ζωγραφίζω για να υπερηφανευτώ ή να δείξω τη μαεστρία μου στην τέχνη. Ξεκίνησα να ζωγραφίζω για να εκφραστώ και να εκτονωθώ.

– Τα έργα σας έχουν ως κέντρο τον άνθρωπο. Πιστεύετε ότι με τα χρόνια ο άνθρωπος βελτιώνεται και γίνεται καλύτερος;

– Ο άνθρωπος φταίει για όλα τα δείνα που τον βρίσκουν! Ελπίζουμε ότι ο άνθρωπος θα γίνει καλύτερος. Δυστυχώς, ο άνθρωπος δεν βλέπω να βελτιώνεται. Δεν το επιθυμεί πραγματικά. Φθονεί τον διπλανό του και είναι εγωιστής. Τα θέλει όλα δικά του. Γιατί;
Δεν αναλογίζεται ότι για να είναι αυτός πρώτα ευτυχισμένος πρέπει να είμαστε όλοι καλά και να έχουμε όλοι για να χαιρόμαστε. Τότε θα είναι σαν να χορεύουμε όλοι μαζί. Ακόμα και ’γώ, που μου αρέσει να χορεύω ζεϊμπέκικο μόνος, θέλω κόσμο για να χαιρόμαστε όλοι μαζί. Ο άνθρωπος θα έπρεπε να ντρέπεται, αλλά δεν το κάνει.

– Τι είναι για σας η ζωγραφική;

– Εγώ είμαι ζωγράφος όταν ζωγραφίζω. Μετά δεν είμαι τίποτα! Ο άνθρωπος γι’ αλλού αρχίζει και αλλού καταλήγει. Εκτιμούσα την τέχνη από μικρός, από τότε που ήμουν στο χωριό και ζούσαμε όλοι φτωχά. Η ζωγραφική με κάνει ευτυχισμένο, μετά πέφτω σε μελαγχολία!

«Φόβος πριν την σταύρωση,Μαουτχάουζεν»

– Μιλήστε μας για τα έργα που εκθέτετε στην γκαλερί Artshot ως τις 25 Φεβρουαρίου;

Εκθέτω ένα μεγάλο έργο μου, τη «Μάγισσα». Αυτό το ολοκλήρωσα πριν το ταξίδι μου. Είναι ένα πολύ χαρούμενο και αισιόδοξο έργο. Αν το παρατηρήσει κανείς θα δει ότι η μάγισσα προστατεύει το μωρό που εικονίζεται στο έργο. Αντιπροσωπεύει την ελπίδα, τη γέννηση, το καινούργιο, τη νέα αρχή. Ελπίζουμε, λοιπόν, ότι αυτός ο νέος άνθρωπος που γεννιέται θα γίνει καλύτερος.
Άλλο έργο μου, το «Ζευγάρι 21ος αιώνας». Αυτό είναι ένα ταλαίπωρο, χιλιοκομματιασμένο ζευγάρι. Πώς να της μιλήσει κανείς για έρωτα; Πώς να ζήσει; Έχω ζωγραφίσει κι ένα άλλο ζευγάρι, γεμάτο χρώμα. Όμως τα χρώματα είναι επικίνδυνα! Μπορεί να μελαγχολήσεις κοιτώντας τα! Οι άνθρωποι είμαστε παράξενοι. Άλλοι φοβούνται τα χρώματα, άλλοι φοβούνται το μαύρο!
Άλλο αγαπημένο μου έργο που εκθέτω είναι ο «Παιδικός χορός» με τα αφηρημένα χρώματα. Θα χαρώ να παρουσιάσω στο κοινό μου ένα ακόμη αγαπημένο μου έργο, τους «Τρεις φίλους», ένας γλύπτης, ένας ζωγράφος και ένας γκαλερίστας στον Κεραμεικό.

– Από ποια γεγονότα επηρεάζεται η θεματολογία σας;

– Επιλέγω τα θέματά μου από την καθημερινότητα και είναι πάντα σύγχρονα και επίκαιρα. Παλαιότερα είχα κάνει έκθεση με θέμα «Αναζητώντας τον Βούδα». Μια άλλη φορά ήθελα να ασχοληθώ με την Αυλίδα.

– Ποια καλλιτεχνική επιθυμία σας δεν έχετε ακόμα υλοποιήσει;

– Θα ήθελα να οργανώσω μια έκθεση ζωγραφικής μου στη Βιέννη, τον τόπο όπου μεγάλωσα και ωρίμασα. Η έκθεση αυτή θα ήθελα να περιλαμβάνει τα πρώτα μου έργα και έτσι να κλείσω τον κύκλο!

 ΣΟΦΙΑ ΓΑΪΤΑΝΗ:O Αλέξανδρος σηματοδοτεί τη στροφή του artshop

Κοντά μας ήταν και η καλλιτέχνιδα και γκαλερίστρια κ. Σοφία Γαϊτάνη, που απάντησε στην ερώτησή μας.

– Σοφία, για ποιους λόγους επέλεξες τον Αλέξανδρο Λιάπη να εκθέσει τα έργα του στην γκαλερί σου;

– Ήθελα πολύ να εκθέσει ο Αλέξανδρος στην γκαλερί μου, γιατί ήταν φίλος του πατέρα μου, και αυτό με αγγίζει. Θυμάμαι ότι ο πατέρας μου έλεγε ότι είναι από τους λίγους ανθρώπους στο Δήλεσι που ταυτιζόταν, και θα μπορούσα και ’γώ. Επίσης, το artshop εδώ και έναν χρόνο έχει σημειώσει μια στροφή και επιλέγω τους καλλιτέχνες που παρουσιάζω. Προτιμώ νέους καλλιτέχνες και κάποιους παλιούς που ξεχωρίζω και έχουν μια σημαντική πορεία και ιστορία, θέλω οι ζωγράφοι μου να έχουν χρώμα. Το artshop δεν δίνει χώρο στη μαυρίλα και ο Αλέξανδρος Λιάπης με εκφράζει τρυφερά!

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια