Έρευνα του ΚΕΠΕ για την «ανάσταση» των ναυπηγείων

514

Ευκαιρίες για ανάπτυξη του κλάδου, «βλέπει» το ΚΕΠΕ, εν όψει και των αναμενόμενων επενδύσεων στον ΟΛΠ. Σε έρευνα που εκπόνησε για λογαριασμό του Υπουργείο Ανάπτυξης σημειώνει ότι χρειάζεται μια ολοκληρωμένη λύση που θα διασφαλίζει την άρση του οικονομικού αδιεξόδου στο οποίο έχουν περιέλθει τα ναυπηγεία. Προκρίνει την υλοποίηση μεγάλων επενδύσεων για τη συντήρηση και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών και τη γενικότερη αναβάθμιση της λειτουργίας τους στα πρότυπα άλλων προηγμένων ναυπηγείων χωρών του εξωτερικού.

Σύμφωνα με το ΚΕΠΕ, χρειάζεται να αναζητηθεί στρατηγικός επενδυτής, ο οποίος θα διαθέσει τα κεφάλαια και την τεχνογνωσία που χρειάζεται. Εάν αυτό συμβεί τότε θα διατηρηθούν οι 10.000 θέσεις εργασίας στον ευρύτερο κλάδο, ενώ θα δημιουργηθούν τουλάχιστον 5.000 νέες θέσεις.

Η έρευνα του ΚΕΠΕ καταγράφει για πρώτη φορά με επίσημο τρόπο ότι το εργατικό κόστος στις ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες επιβαρύνει την τελικά αξία του προϊόντος σε ποσοστά άνω του 40%, κατατάσσοντας τη χώρα μας στην πρώτη θέση στην Ευρώπη σε ό,τι αφορά τις επισκευές και τη δεύτερη σε ό,τι αφορά τις κατασκευές πλοίων.σε ό,τι αφορά τις επισκευές, η συμμετοχή του εργατικού κόστους στην τελική αξία του έργου ανέρχεται σε 41,5% και μας κατατάσσει στην πρώτη θέση πανευρωπαϊκά, πάνω από τις Γαλλία, Ισπανία και Ρουμανία.

Ανάλογη είναι και η κατάσταση και στις κατασκευές νέων πλοίων, όπου μας ξεπερνά μόνο η Κροατία με ποσοστό που προσεγγίζει το 55%, ενώ η χώρα μας βρίσκεται στο 43,9%. Πάντως οι ετήσιες αποδοχές των εργαζομένων στον κλάδο παραμένουν κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Όπως προκύπτει από την έρευνα του ΚΕΠΕ από το 2008 μέχρι το 2013 ο αριθμός των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα ναυπήγησης πλοίων και σκαφών μειώθηκε από τις 414 σε 175 και ο κύκλος εργασιών από 403,6 εκατ. ευρώ στα 94,5 εκατ. ευρώ. Επίσης, ο αριθμός απασχολουμένων έπεσε από τους 4.500 στους 1.663 εργαζόμενους το 2013. Ανάλογη είναι η εικόνα και στην επισκευή πλοίων, με τον τζίρο να πέφτει από τα 328 εκατ. ευρώ το 2008 στα 191 εκατ. ευρώ το 2013, ενώ ο αριθμός των εργαζομένων από τους 5.900 στους 3.774 το 2013.

Το ΚΕΠΕ, για τα μεγάλα ναυπηγεία της χώρας (ΕΝΑΕ, Ελευσίνα), αναφέρει ότι έχουν σοβαρά και αλληλένδετα προβλήματα. Στα κυριότερα, όπως αναφέρει η μελέτη περιλαμβάνονται:

* Η εκκρεμότητα ανάκτησης παράνομων κρατικών ενισχύσεων από τα ΕΝΑΕ (ναυπηγεία Σκαραμαγκά) ποσού που ανέρχεται σήμερα σε 520 εκατ. ευρώ.
* Η δυσχερής οικονομική κατάσταση των ΕΝΑΕ και η διακοπή εργασιών του προγράμματος των υποβρυχίων που οδήγησε στην ανάληψη του έργου από το Πολεμικό Ναυτικό.
* Η δυσχερής οικονομική κατάσταση των ναυπηγείων Ελευσίνας (ΝΒΕΕ).
* Η εκκρεμότητα καταβολής μεγάλου μέρους του τμήματος για την εξαγορά των ναυπηγείων Ελευσίνας από τη ΝΒΕΕ (46,5 εκατ. ευρώ) και η εκκρεμότητα ως προς τη διαδικασία συνδιαλλαγής με τους πιστωτές σε συνέχεια απόφασης υπαγωγής τους το 2011 στο άρθρο 99 του νόμου 3588/2007.
* Η φθορά των υποδομών των ναυπηγείων (σημαντικότερο παράδειγμα η βύθιση και παραμονή εκτός λειτουργίας της μεγαλύτερης δεξαμενής των ναυπηγείων Ελευσίνας από το 2011), καθώς και οι ελλείψεις σε σύγχρονο μηχανολογικό εξοπλισμό.
* Το υψηλό κόστος εργασίας σε σχέση με τις ανταγωνίστριες χώρες.
* Οι δυσκολίες χρηματοδότησης λόγω της κρίσης και της οικονομικής κατάστασης των ναυπηγείων, καθώς και η έλλειψη διαθεσιμότητας μέσων χρηματοδοτικής στήριξης συμβατών με τη κοινοτική νομοθεσία (ασφάλιση κινδύνου, εξαγωγικές πιστώσεις, εγγυήσεις).
* Τα προβλήματα τήρησης των χρόνων παράδοσης.
* Η συρρίκνωση του παραγωγικού έργου των ναυπηγείων ως προς τον όγκο και το εύρος των εκτελούμενων εργασιών, με αποτέλεσμα την εξάρτηση των ΕΝΑΕ και της Ελευσίνας από τις παραγγελίες του Πολεμικού Ναυτικού.
* Η σταδιακή φθορά του ανθρώπινου δυναμικού, λόγω υπολειτουργίας και αδυναμίας να εξασφαλίσουν ένα ελάχιστο επίπεδο εκπαίδευσης και προσλήψεων νέων τεχνιτών.
* Η ένταση του διεθνούς ανταγωνισμού.

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια