Άρης Λεφάκης «Αντιμετωπίζουμε την οικονομική κρίση σαν ευκαιρία»

Ο Άρης Λεφάκης, εκπρόσωπος της Galerie Lefakis, μιλάει στο «axiaplus» για την αγορά της τέχνης και τις προοπτικές της. «Η Τέχνη είναι μία από τις πιο ασφαλείς μορφές επένδυσης» αναφέρει στη συνέντευξή μας.

602
Γκαλερί Λεφάκης - έργο Αλέκου Φασιανού

 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Οι δημοπρασίες έργων τέχνης, ως ευκαιρία απόκτησης συλλεκτικών κομματιών των μεγαλύτερων καλλιτεχνών, αποτελούσαν ανέκαθεν πόλο έλξης του φιλότεχνου κοινού στο εξωτερικό κυρίως αλλά και στη χώρα μας.

Αν πιστέψουμε τους «αλάνθαστους» νόμους της ελεύθερης αγοράς, οι ενδιαφερόμενοι έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν τα έργα των αγαπημένων τους καλλιτεχνών σε καλύτερες τιμές, είτε για να τα τοποθετήσουν στο σαλόνι τους, είτε για να επενδύσουν σε αυτά προσδοκώντας κάποια υπεραξία.

Στον χώρο των μεγάλων οίκων δημοπρασιών του εξωτερικού, ο τζίρος των συναλλαγών εκτοξεύτηκε το 2017 σε σχέση με το 2016 και το 2015, γεγονός που αποδίδεται κυρίως στο πελατολόγιο από την ασιατική ήπειρο.

Στο πλαίσιο της παρουσίασης του χώρου των δημοπρασιών, επισκεφτήκαμε την Galerie Lefakis και μιλήσαμε με τον εκπρόσωπό της, κύριο Άρη Λεφάκη. Η οικογένεια Λεφάκη, με ιδρυτή τον κύριο Ζήνωνα Λεφάκη, δραστηριοποιείται περίπου 40 χρόνια στον εικαστικό χώρο. Συναντήσαμε τον Άρη Λεφάκη στην γκαλερί τους στην Κηφισιά και μιλήσαμε για την αγορά της τέχνης και τις προοπτικές της.

Άρης Λεφάκης

Στην τελευταία δημοπρασία που διοργανώσατε τον Δεκέμβριο του 2017 οι τιμές εκτίμησης στον κατάλογο ήταν χαμηλές σε σχέση με τις τιμές προ 7ετίας. Θα θέλατε να το σχολιάσετε;

Είναι προφανές ότι η κρίση επηρέασε καθοριστικά τις τιμές των έργων και δημιούργησε νέα δεδομένα στο χρηματιστήριο της τέχνης. Σε κάθε περίπτωση, η τιμή ενός έργου τέχνης εν έτει 2018 δεν είναι η ίδια –και δεν θα μπορούσε άλλωστε να είναι– με τις τιμές προ κρίσεως.

Αυτό φυσικά το γεγονός αντανακλάται σε όλους τους τομείς της ελληνικής οικονομίας όπου παρατηρήθηκαν διορθωτικές τάσεις με την έλευση της οικονομικής κρίσης. Ωστόσο, είναι άξιο παρατήρησης ότι συγκριτικά με τις τιμές των ακινήτων ή των μετοχών, τα έργα τέχνης διατήρησαν ένα επίπεδο τιμών και φυσικά το ενδιαφέρον των υποψήφιων αγοραστών συνέχισε να είναι έντονο καθ’ όλη αυτή τη δύσκολη περίοδο.

Αναφέρω επίσης ότι μέρος των εσόδων της δημοπρασίας διατέθηκε στα Παιδικά Χωριά SOS που επιτελούν ένα σπουδαίο έργο και είμαστε περήφανοι γιατί μπορούμε και τα στηρίζουμε ενεργά.

Γκαλερί Λεφάκη – Έργο Βασίλη Σπεραντζα

Βλέπετε κάποια σταθεροποίηση των τιμών στα έργα τον τελευταίο χρόνο; Θεωρείτε ότι η σταθεροποίηση στην οικονομία της χώρας αντικατοπτρίζεται στην αγορά της τέχνης;

Είναι αλήθεια ότι το τελευταίο διάστημα οι τιμές των έργων τέχνης έχουν σταθεροποιηθεί και παρατηρούμε μάλιστα μια αυξητική τάση. Σαφώς το σταθερό πολιτικό περιβάλλον δημιουργεί ένα αίσθημα ασφάλειας και μια καλύτερη ψυχολογική διάθεση για την ενασχόληση με την τέχνη.

Επίσης, μεγάλη μερίδα του φιλότεχνου κοινού εκμεταλλεύεται τις υπάρχουσες δελεαστικές τιμές έργων τέχνης και επενδύει αγοράζοντας έργα και ευελπιστώντας ότι η συνολικότερη ανάκαμψη τη ελληνικής οικονομίας θα επηρεάσει ανοδικά και τις τιμές των έργων των Ελλήνων εικαστικών.

 

Τα έργα ποιων καλλιτεχνών που έχετε στη συλλογή σας εκτιμάτε ότι θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στα top lots των πωλήσεων;

Είναι γεγονός ότι ορισμένοι καλλιτέχνες είναι οι αγαπημένοι του δικού μας αγοραστικού κοινού, το οποίο τους ακολουθεί και τους στηρίζει εδώ και δεκαετίες. Θα μπορούσα να σας αναφέρω ενδεικτικά τους: Αλέκος Φασιανός, Γιάννης Γαΐτης, Θάνος Τσίγκος, Δημήτρης Μυταράς, Παύλος, Γιάννης Κόττης, Βασίλης Σπεράτζας κ.ά.

 

Τα έργα των Ελλήνων εικαστικών παρουσιάζουν ζήτηση σε δημοπρασίες οίκων του εξωτερικού;

Είναι εντυπωσιακό ότι σε διάφορα μέρη του κόσμου κάθε χρόνο διοργανώνονται δημοπρασίες, οι οποίες συμπεριλαμβάνουν πολλά και σημαντικά έργα Ελλήνων εικαστικών. Πρέπει να σας πω ότι σχεδόν σε όλες, τα έργα Ελλήνων ζωγράφων σημειώνουν πολύ υψηλές τιμές πώλησης και το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται είναι πολύ μεγάλο. Μάλιστα, είμαι σε θέση να γνωρίζω ότι σημαντικό μέρος του αγοραστικού κοινού δεν είναι Έλληνες αλλά ξένοι οι οποίοι αγοράζουν συστηματικά έργα Ελλήνων ζωγράφων.

Γκαλερί Λεφάκη – Έργο Όπυς Ζούνη

Αναμφισβήτητα η τέχνη είναι μια μορφή επένδυσης. Πώς βλέπετε την πορεία της ελληνικής σύγχρονης τέχνης; Οι πελάτες σας αγοράζουν έργα από θαυμασμό γιαυτήν ή για επένδυση;

Θα σας έλεγα ότι μπορώ να διακρίνω δυο κατηγορίες. Υπάρχουν οι φιλότεχνοι οι οποίοι θα αγοράσουν ένα έργο τέχνης επειδή τους συγκινεί και για αυτό θέλουν να το αποκτήσουν και μια άλλη κατηγορία που ασχολείται συστηματικά με αυτό που ονομάζουμε χρηματιστήριο της τέχνης παρακολουθεί τις τιμές των ζωγράφων και κάνει προσεκτικές αγορές με σκοπό τη πιθανή μεταπώληση τους στο μέλλον. Σε κάθε περίπτωση, η τέχνη είναι μία από τις καλύτερες και πιο ασφαλείς μορφές επένδυσης χρημάτων όπως έχει αποδειχτεί τόσους αιώνες.

 

Η ελληνική τέχνη δεν εκπροσωπείται μέσω κάποιου επίσημου ή κρατικού φορέα στο εξωτερικό. Πιστεύετε ότι αν υπήρχε θεσμοθετημένη μια τέτοια εκπροσώπηση, οι Έλληνες καλλιτέχνες θα είχαν καλύτερη πορεία και μεγαλύτερη ζήτηση στις αγορές του εξωτερικού;

Οπωσδήποτε, πρωτοβουλίες από το υπουργείο Τουρισμού και Πολιτισμού είναι αναγκαίες δεδομένου ότι μπορούν να συστήσουν με έναν επίσημο τρόπο τη δουλειά των Ελλήνων εικαστικών σε χώρες του εξωτερικού και να προωθήσουν συνεργασίες με ιδρύματα και μουσεία άλλων χωρών.

Επίσης, θεωρώ σημαντικό να δίνονται υποτροφίες σε καλλιτέχνες που θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε άλλες χώρες με την προοπτική να ζήσουν, να εργαστούν και να εκθέσουν εκεί. Με αυτό τον τρόπο δημιουργείται μια πολιτιστική αλληλεπίδραση και ανταλλαγή πληροφοριών και εικόνων παράλληλα με τη διεθνή πορεία που μπορεί να διαγράψει ένας καλλιτέχνης.

Γκαλερί Λεφάκη – Έργο Πράσινου

Έχετε σπουδάσει αλλά και εργαστεί στη Γαλλία. Πόσο εύκολη ήταν η απόφαση να γυρίσετε στην Ελλάδα δεδομένης της υπάρχουσας οικονομικής συγκυρίας;

Τελειώνοντας τις σπουδές μου στο Παρίσι δούλεψα εκεί στο κομμάτι του μάρκετινγκ για τον Yves Saint Laurent. Ήταν μια εμπειρία η οποία με δίδαξε πολλά.

Ωστόσο, έχω μεγαλώσει σε μια οικογένεια που ασχολείται σχεδόν 40 χρόνια με τη τέχνη και μου έχει εμφυσήσει από τη παιδική μου ηλικία την αγάπη για αυτό το χώρο αλλά και μεγάλο σεβασμό για του συγχρόνους Έλληνες εικαστικούς.

Ενώ λοιπόν ζούσα και εργαζόμουν στο Παρίσι η σκέψη και η καρδιά μου βρισκόντουσαν στις γκαλερί μας. Ήμουν τυχερός που επέλεξα το Παρίσι για τις σπουδές μου καθώς εκεί έζησαν και εργάστηκαν μερικοί από τους σπουδαιότερους Έλληνες εικαστικούς. Είχα τη ευκαιρία να επισκεφτώ μουσεία, γκαλερί και ατελιέ όπου βρισκόντουσαν έργα διάσημων Ελλήνων εικαστικών. Αυτό φυσικά με βοήθησε πολύ στη μετέπειτα πορεία μου στην Ελλάδα.

Μέσα σε αυτό το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον αποφασίσατε να κάνετε ένα νέο επιχειρηματικό βήμα ανοίγοντας την τέταρτη γκαλερί σας στο Χαλάνδρι. Πόσο εύκολη ήταν αυτή η απόφαση;

Έχουμε αποφασίσει να αντιμετωπίσουμε τη οικονομική κρίση σαν μια ευκαιρία καθώς πιστεύουμε ότι οι επιχειρήσεις που θα καταφέρουν να ανταποκριθούν στις υπάρχουσες συνθήκες και θα σταθούν γερά στα πόδια τους θα είναι αυτές που θα έχουν κυρίαρχο ρόλο στο μέλλον.

Σχετικά με το Χαλάνδρι, η Galerie Lefakis ήταν η πρώτη που πραγματοποίησε την αποκέντρωση της τέχνης ανοίγοντας γκαλερί στον Άλιμο, στην Κηφισιά, στη Γλυφάδα, στο Ψυχικό και στην Κύπρο.

Info

GALERIES LEFAKIS

  • Λεωφ. Ποσειδώνος 80Β, Γλυφάδα
  • Τατοΐου 73, Κηφισιά
  • Σάμος, Πυθαγόρειο
  • 25ης Μαρτίου 35, Χαλάνδρι

 

 

 

Στην ίδια Κατηγορία


Το Axiaplus, θεωρεί δικαίωμα του αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του μέσω του προφίλ που διατηρεί στο Facebook. Εντούτοις, τονίζουμε ρητά πως δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τον ίδιο.

σχόλια